Näille kaveruksille pelkkiä älliä

Kopperon junnuteatterin esittämä Puluboin ja Ponin näytelmä on täynnä talenttia ja toivottuja vatsanpuluja.

Kesäteatteria

Kopperoteatterin junioriryhmä: Puluboin ja Ponin näytelmä. Veera Salmen alkuperäisteoksen dramatisointi Mari Kahri. Ohjaus Sanna-Maija Karjalainen. Koreografi Päivi Mettovaara. Pukusuunnittelija Elina Bräysy. Ääni- ja valotekniikka Ilkka Taponen. Korvenkylän nuorisoseuran piha 26.5. Seuraavat esitykset 2.6. kello 19 ja 4.6. kello 15.

Vautsivau, kuinka paljon talenttia löytyy Korvenkylän nuorisoseuran junioriteatterilaisten joukosta! Poni-perhettä, MC Siipiveikkoja ja Kauppahallin monilapsista pulufamilya seuraa ihan äimänkäkenä.

Näin hupaisaa pulupöhinää ja pirteää ponikikapoota ei ole aikoihin bongattukaan.

Suomen Kansallisteatteri kantaesitti tekstin vuonna 2015 eri sovituksena ja aikuisnäyttelijöillä. Veera Salmen hittikirjasta muokattu näytelmä toimii nimenomaan lapsilta lapsille ja lapsilta vanhemmille. Kopperoteatterin junnuryhmässä ja Päivi Mettovaaran koreografiassa esiintyy yhteensä 22 tunteellista ja taiteellista ihmisten lasta.

Ohjaaja Sanna-Maija Karjalaisen tiimi pelittää mahtavasti. Työryhmä toimii sitoutuneesti ja kurinalaisesti tähdäten kohti yhteistä päämäärää: viihdyttävää ja ajattelua antavaa esitystä.

Tekemisen asenne on sopivasti nöyrä ja kunnianhimoinen. Toisin sanoen lapset ja teinit työskentelevät niin kuin ammattilaisten tulee, vaikka he ovat kaikki harrastajia.

Pelkkiä älliä näille kaveruksille! Sanna-Maija Karjalainen tekee Kopperoteatterissa hyvää työtä, joka kantaa varmasti hedelmää.

Puluboin ja Ponin näytelmä on junioriteatterin ensimmäinen koko illan näytelmä väliaikoineen. Suurin vastuu on nimihenkilöiden, Ponin (Saimi Korkiakangas) ja Puluboin (Jenni Karppinen), harteilla. Kaksikko näyttelee rennosti, raikkaasti ja reippaasti.

(Tähän tuli nyt liian monta sanaa kielletyllä alkukirjaimella, koska jätkäpoikapulu ei pidä ärräpäistä ja kiroilukirjaimesta. Solly!)

Puluboi etsii vaimoa, joka munii. Onnelliseksi lopuksi siivekkään ihastuksen (Aino Raitanen) vatsasta löytyykin toivottuja vatsanpuluja.

Pulufamily (Henna Raitanen, Saku Rousu, Henna Väyrynen, Ilona Väyrynen, Liisa Ruonala ja Silja Kärki) on lennokas ja hervottoman hyvä.

Persoonallisista ja muodokkaista siivekkäistä kiitos kuuluu myös pukusuunnittelija Elina Bräysylle.

Veera Salmen teksti tavoittaa ajan trendejä ja ilmiöitä pelolla odotetusta sote-uudistuksesta downshiftaamiseen. Niinpä Ponin äiti lähtee hermolomalle ja joogakurssille Intiaan.

Sosiaaliviranomaiset ovat läsnä vain nauhoitetun tiedotteen kautta ja neuvolahenkilökunta jonotusviestin muodossa.

Poni sanoo, kuinka kurjaa on olla lapsi, jonka pitää hoitaa venäläiseksi lampaaksi muuttuvaa isää (Aino Leinonen), ja jonka äiti (Siiri Puolakka) karkaa kotoa.

Ei lastenteatteritekstinkään tarvitse olla sarveton ja hampaaton.

Trendikäs osa esitystä ovat Päivi Mettovaaran koreografioimat tanssikohtaukset, joissa väläytetään monenlaista osaamista, hip hopia ja Bollywoodia.

Kopperoteatterin junnut ehtivät kiinni Puluboin ja Ponin seikkailuihin ennen elokuvaa, jota kuvataan tänä kesänä Helsingin Kalliossa.

Asialla on Risto Räppääjä -elokuvat ohjannut Mari Rantasila.

Leffa pohjaa samaan Puluboin ja Ponin kirja -teokseen kuin Mari Kahrin dramatisoima näytelmä.

Täkäläiset voivat nähdä Puluboin ja Ponin livenä Korvenkylän nuorisoseuralla vielä 10. kesäkuuta saakka.

Eeva Kauppinen

Katso kuvagalleria näytelmästä
kaleva.fi

Näin hupaisaa pulu-
pöhinää ja pirteää poni-
kikapoota ei ole aikoihin
bongattukaan.

Nuoret stagelle juhlavuoden kunniaksi

Eeva Kauppinen

Korvenkylän nuorisoseura täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Korvenkylällä on vahva teatteri- ja tanssiharrastajaperinne. Suomen ja nuorisoseuran juhlavuoden kunniaksi haluttiin nuoret stagelle, kertoo Kopperoteatterissa yli 30 vuotta mukana ollut Eila Tauriainen.

– Olen ollut mukana vuodesta 1982, jolloin Korvenkylän nuorisoseuran talo peruskorjattiin. Avajaisnäytelmä tehtiin talon peruskorjauksesta ja muista kylän tapahtumista. Ohjaajana ja käsikirjoittajana toimi Tuula Mäkikangas, hän muistelee.

Avajaisnäytelmä oli Tauriaiselle (s. 1949) ensimmäinen kerta ikinä teatterin lavalla.

– Teatterin vaan tunsi omakseen, hän perustelee.

– Se tasapainotti ja oli vastapainona työlle ja perhe-elämälle. Kopperoteatterissa tunsi olevansa osa porukkaa. Teatterista on saanut koko ajan ihania uusia ystäviä.

Miten kuvaisit Kopperoteatteria?

– Me ollaan harrastajia. Jokainen saa olla ihan oma itsensä. Paljonhan se sitten on ohjaajasta kiinni, miten hän ottaa ryhmän omakseen. Toisten kanssa on tosi kiva tehdä töitä, toisten kanssa yhteistyö ei lähdekään niin synkkaamaan.

Muistiin painunut roolityö Eila Tauriaiselle on Sirkku Peltolan Suomen hevosen Aili, matriarkaalisen vanhan Äiten keski-ikäinen tytär.

– Siinä oli minulle rakas rooli. Oli hirveän helppo olla Ailina. Oma elämäntilanne mätsäsi roolihenkilön kanssa.

Kopperoteatterin Suomen hevonen palkittiin 2007 Pohjois-Pohjanmaan nuorisoseurojen liiton Tolari-patsaalla.

Mitä nuorisoseuralaisuus tuo tähän päivään?

– Minusta se on erittäin hyvä kasvualusta nuorille, Tauriainen toteaa.

– Itse olen nuorisoseuralainen henkeen ja vereen. Ensin meilläkin oli vain teatteri ja tanhut 80-luvulla. Tänä päivänä on tullut paljon uutta. Toimintaa kehitetään koko ajan, että pysytään ajan hengessä mukana. Mutta toki me halutaan vaalia perinteitäkin.

Eila Tauriaisen mielestä nuorisoseuratoiminta on erittäin hyvä kasvualusta nuorille.

Kopperoteatterin junioriryhmä teki koko illan näytelmän Veera Salmen hittikirjasta. Puluboin ja Ponin näytelmässä on paljon nuorta talenttia. Puluboi (Jenni Karppinen, edessä vas.) haluaa tulla kuuluisaksi ja löytää vaimon. Poni (Saimi Korkiakangas) joutuu väliaikaisesti isänsä holhoojaksi, kun äiti lähtee rentoutumaan Intiaan.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 30.05.2017.