– Satu ei ole pelkkää piparkakkua vaan herättää mielikuvia
tämänkin päivän ihmiskohtaloista, ohjaajavieras Toni Wahlström sanoo.
Eeva KauppinenKöyhän puunhakkaajan lapset Hannu ja Kerttu eksytetään metsään, koska äitipuoli pelkää kaikkien nälkäkuolemaa. Neuvokkaat lapset kuitenkin löytävät takaisin kotiin.
Äitipuoli saa isän kuitenkin viemään lapset uudelleen vielä syvemmälle.
Grimmin veljesten klassikkosatu 1800-luvun alusta ei tänä päivänä näyttäydy statukseltaan pelkkänä satuna, vaan saattaa ainakin aikuisen mielestä tuottaa järkyttävältä tavalla mahdollisia maailmoja.
– Kertomus herättää mielikuvia tämänkin päivän ihmiskohtaloista, ohjaaja Toni Wahlström toteaa.
– Hannussa ja Kertussa käsitellään tärkeitä asioita perheen yhteiselämästä. Teemoja ovat selviytyminen, menetyksen ja yksin jäämisen pelko. Se kertoo perheestä, joka yrittää tulla toimeen hyvin pienellä ja pärjätä elämässä.
Se mikä lastenoopperassa on satua, muistuttaa monien köyhien maiden realismia.
– Pohjalla kulkee draama. Ooppera ei ole pelkkää piparkakkua ja noitia, vaikka siinä satumaailmaan mennäänkin.
Sadun juurilta löytyy humanismin ja empatian herättämisen pyrkimys. Grimmin veljekset tahtoivat selkeästi tuoda esiin köyhyyden ja nälän ajamia epätoivoisia ratkaisuja. Kertomus on vain uusien versioiden myötä pehmentynyt.
Oulussa nähtävä versio Hannusta ja Kertusta yhdistää oopperaa ja puheteatteria. Teoksen ensi-ilta oli marraskuussa 2014 Sigyn-salissa Turussa. Oulun-toteutuksessa ovat mukana Saaristo-ooppera, Oulu Sinfonia, nuorisokuoro Oulun Fröökynät ja Oulun kaupunginteatteri.
– Olemme tavallaan uusintakierroksella, Toni Wahlström kertoo.
– Kapellimestari Jaakko Kuusisto oli mukana jo ensimmäisessä tuotannossa. Samoin solistit Mari Palo, Anu Hostikka, Päivi Nisula, Juha Hostikka, Riikka Rantanen ja Tiina Vahervaara.
Hannun roolin laulaa Mari Palo, Kertun Anu Hostikka. Päivi Nisula on Paha noita, Juha Hostikka Isä, Riikka Rantanen Äiti ja Tiina Vahervaara kaksoisroolissa Nukkumattina ja Kastekeijuna.
– Esitys on visuaalisesti oikein näyttävä, ohjaaja kehuu.
– Lavastaja Markus Tsokkinen on tehnyt klassisen kauniit, sadunhohtoiset lavasteet, jotka elävät ja muuttavat muotoaan Esa Näykin suunnittelemissa valoissa.
Koko perheen oopperan on säveltänyt saksalainen Engelbert Humperdinck (1854–1921).
Nimi on sama, mutta mies eri kuin 1960-luvulla suosioon noussut englantilaisintialainen pop-laulaja.
Säveltäjä Humperdinckin maine perustuu juuri tälle Weimarissa 1893 kantaesitetylle oopperalle, alkukieliseltä nimeltään
Oulun kaupunginteatteri oli näyttelijä Toni Wahlströmin ensimmäinen työpaikka Teatterikorkeakoulusta valmistumisen jälkeen. Joku voi muistaa hänet myös Antti Koskelan roolista tv-sarjassa
– Viimeiset vajaat kymmenen vuotta ohjaajan työ on nostanut päätään. Siitä on oikeastaan kasvanut minulle toinen ammatti.
Toni Wahlström vierailee Oulussa ohjaajana myös syksyn uutuudessa
Eeva KauppinenKöyhän puunhakkaajan lapset Hannu ja Kerttu eksytetään metsään, koska äitipuoli pelkää kaikkien nälkäkuolemaa. Neuvokkaat lapset kuitenkin löytävät takaisin kotiin.
Äitipuoli saa isän kuitenkin viemään lapset uudelleen vielä syvemmälle.
Grimmin veljesten klassikkosatu 1800-luvun alusta ei tänä päivänä näyttäydy statukseltaan pelkkänä satuna vaan saattaa ainakin aikuisen mielestä tuottaa järkyttävältä tavalla mahdollisia maailmoja.
– Kertomus herättää mielikuvia tämänkin päivän ihmiskohtaloista, ohjaaja Toni Wahlström toteaa.
– Hannussa ja Kertussa käsitellään tärkeitä asioita perheen yhteiselämästä. Teemoja ovat selviytyminen, menetyksen ja yksin jäämisen pelko. Se kertoo perheestä, joka yrittää tulla toimeen hyvin pienellä ja pärjätä elämässä.
Se mikä lastenoopperassa on satua, muistuttaa monien köyhien maiden realismia.
– Pohjalla kulkee draama. Ooppera ei ole pelkkää piparkakkua ja noitia, vaikka siinä satumaailmaan mennäänkin.
Sadun juurilta löytyy humanismin ja empatian herättämisen pyrkimys. Grimmin veljekset tahtoivat selkeästi tuoda esiin köyhyyden ja nälän ajamia epätoivoisia ratkaisuja. Kertomus on vain uusien versioiden myötä pehmentynyt.
Oulussa nähtävä versio Hannusta ja Kertusta yhdistää oopperaa ja puheteatteria. Teoksen ensi-ilta oli marraskuussa 2014 Sigyn-salissa Turussa. Oulun-toteutuksessa ovat mukana Saaristo-ooppera, Oulu Sinfonia, nuorisokuoro Oulun Fröökynät ja Oulun kaupunginteatteri.
– Olemme tavallaan uusintakierroksella, Toni Wahlström kertoo.
– Kapellimestari Jaakko Kuusisto oli mukana jo ensimmäisessä tuotannossa. Samoin solistit Mari Palo, Anu Hostikka, Päivi Nisula, Juha Hostikka, Riikka Rantanen ja Tiina Vahervaara.
Hannun roolin laulaa Mari Palo, Kertun Anu Hostikka. Päivi Nisula on Paha noita, Juha Hostikka Isä, Riikka Rantanen Äiti ja Tiina Vahervaara kaksoisroolissa Nukkumattina ja Kastekeijuna.
– Esitys on visuaalisesti oikein näyttävä, ohjaaja kehuu.
– Lavastaja Markus Tsokkinen on tehnyt klassisen kauniit, sadunhohtoiset lavasteet, jotka elävät ja muuttavat muotoaan Esa Näykin suunnittelemissa valoissa.
Koko perheen oopperan on säveltänyt saksalainen Engelbert Humperdinck (1854–1921).
Nimi on sama, mutta mies eri kuin 60-luvulla suosioon noussut englantilaisintialainen pop-laulaja.
Säveltäjä Humperdinckin maine perustuu juuri tälle Weimarissa 1893 kantaesitetylle oopperalle, alkukieliseltä nimeltään
Oulun kaupunginteatteri oli näyttelijä Toni Wahlströmin ensimmäinen työpaikka Teatterikorkeakoulusta valmistumisen jälkeen. Joku voi muistaa hänet myös Antti Koskelan roolista tv-sarjassa
– Viimeiset vajaat kymmenen vuotta ohjaajan työ on nostanut päätään. Siitä on oikeastaan kasvanut minulle toinen ammatti, Wahlström sanoo.
Toni Wahlström vierailee Oulussa ohjaajana myös syksyn uutuudessa
Artikkelin lähde Kaleva 19.05.2016.