Hollihaan ja Raatinsaaren visiot tutkittiin

Rakentamisen tehokkuudesta riippuen mahdollisuus miljoonien tuottoon kaupungille.

Hollihaan menetetty puistoalue korvattaisiin saarten käyttöönotolla ja siltojen rakentamisella.

Rannat säilyisivät yleisessä käytössä.

Kaupunki toivoo visioista vilkasta keskustelua ja näkemystä siitä, voidaanko hankkeita lähteä viemään eteenpäin.

Liisa Laine

Oulu

Oulun kaupunki on tutkituttanut Oulun torialueen ideakilpailun yhteydessä esiin nousseet visiot asuntojen rakentamisesta Hollihaan puistoon ja Raatinsaaren rantaan.

Selvitettävänä oli ajatusten toteuttamiskelpoisuus ja taloudellisuus.

Yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki on tuloksista innoissaan.

Ideat todettiin kehittämiskelpoisiksi. Kaiken lisäksi rakentamisen hyödyt voisivat olla Hollihaassa 15–40 miljoonaa euroa ja Raatinsaaressa plusmiinustilanteesta 17 miljoonaan euroon.

Samaan aikaan Matinheikki on varsin tietoinen siitä, että puistoon rakentaminen on Oulussa erittäin herkkä paikka.

Hän kuitenkin huomauttaa, että Hollihaassa puistoa saataisiin itse asiassa lisää, kun nykyisen puistoalueen menetykset korvattaisiin lähisaarten käyttöönotolla ja kävelysilloilla.

Yhdessä Raatinsaaren vaihtoehdossa rantareitti kulkisi rakennusten lävitse, mutta sen Matinheikki hylkää saman tien.

– Rannat säilyvät yleisessä käytössä. Niitä ei missään tapauksessa oltaisi yksityistämässä.

Sekä Raatinsaaresta että Hollihaasta tutkittiin kolme vaihtoehtoa eri rakennustehokkuuksilla.

Vaikka tartuttaisiin vain maltillisimpiin, olisivat taloudelliset hyödyt kaupungille erittäin merkittäviä. Erityisesti näin on Hollihaassa.

– Luonnollisesti kaupungille tulisi myös infrakustannuksia, ei siis pelkkiä hyötyjä, mutta rakennusoikeuksien myynnistä jäisi niiden jälkeenkin kaupungin kukkaroon huomattavia summia.

Matinheikin innostuksen taustalla ei ole vain kaupungin tulojen kasvattaminen. Keskustan vetovoimaisuuden lisäämiseksi etsitään parhaillaan uusia, ennakkoluulottomia avauksia ja tässä olisi epäilemättä yksi sellainen.

– Eri asia tietysti on, löytyykö kaupungissa poliittista tahtoa siihen, että saataisiin keskustaan lisää asukkaita ottamalla osa puistoa asuinrakentamiseen, vaikkakin sitä oikeastaan saataisiinkin lisää ottamalla saaret käyttöön.

Ideoita testataan liki saman tien. Huomenna tiistaina Matinheikki esittelee visiot päättäjille valtuustoseminaarissa ja keskiviikkona ne ovat yksi kansalaiskeskustelun aihe kaupunginteatterilla järjestettävässä tilaisuudessa.

Vuoden loppuun mennessä toivotaan selvyyttä siitä, minkälaista vastakaikua näiden alueiden rakentaminen saa.

– Sellaista ei kannata lähteä viemään eteenpäin, joka saa täystyrmäyksen.

Hollihaassa Matinheikin omasta mielestä realistisin on maltillisin vaihtoehto, jossa rakentaminen lohkaisee puiston kaupungin puoleisesta reunasta tilaa noin korttelin leveydeltä. Kun samalla otettaisiin lähisaaret puistoiksi, lisääntyisi puiston määrä itse asiassa huomattavasti.

Raatinsaaressa rakentaminen koskisi nykyisen venesataman rantaa, joka tällä hetkellä on parkkipaikkana.

Kaavahyötytarkastelussa jokaiseen Raatinsaaren vaihtoehtoon oli laskettu myös kaksi tai kolme rakennusta aivan siltojen kupeessa, mutta ne Matinheikki hylkää mahdottomina saman tien.

– Ne ovat liian lähellä siltoja.

Raatinsaaren parkkipaikan kohdalla voitaisiin sen sijaan hänen mielestään aivan hyvin rakentaa kolme asuinrakennusta.

Viereiseen Linnansaareen asuinrakentamista ei tutkittu. Siellä voisi kuitenkin olla talviuintipaikka ja pienimuotoinen esiintymispaikka.

– Jos innostusta on, voitaisiin ensimmäisenä lähteä viemään läpi Raatin kolmea rakennusta.

Matinheikin mielestä tavoitteena pitää ehdottomasti olla mahdollisimman korkealuokkainen rakentaminen.

– Varsinkin Hollihaka voisi olla samantapainen pilottikohde kuin Hartelan voittama Karjasillan hanke tai Laptin voittama Välivainio. Ei siis kilpailtaisi pelkällä hinnalla vaan yritysten olisi tuotava mukaan jotain muutakin, mitä se sitten tässä tapauksessa onkaan.

Kaavahyötyselvityksen teki Ramboll Finland.

Kerro oma mielipiteesi
kaleva.fi.

”Rannat säilyvät yleisessä käytössä. Niitä ei missään tapauksessa oltaisi yksityistämässä.”

Matti Matinheikki

Yhdyskuntajohtaja

Hollihaassa menetetty puisto korvattaisiin lähisaarten käyttöönotolla ja kävelysilloilla. Hollihaan visioissa nykyinen liikennepuisto jäisi osin uudisrakennusten alle. Havainnekuva Hollihaan rakentamisen keveimmästä vaihtoehdoista.

Sama vaihtoehto eli numero kaksi on esitetty myös yllä olevalla kartalla. arkkitehtitoimisto laatio

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 16.05.2016.