Ajassa: Autot tukkivat yhä Rotuaaria

Kallioparkki Kivisydän on ollut toiminnassa runsaat puoli vuotta. Kivisydämen kautta on järjestetty iso osa keskustan huoltoliikenteestä, mutta silti autot tukkivat ajoittain Rotuaarin. Miksi ihmeessä?

Kari Sankala teksti Jukka Leinonen kuva

Rotuaarin kävelykadulla joutuu väistelemään huoltoajoliikennettä muulloinkin kuin sallittuna huoltoajankohtana kello 6–11.

Oululaiset ovat ihmetelleet, ovatko kallioparkki Kivisydämen huoltokäytävät ja -pihat edes käytössä, kun moottoriajoneuvoja pörrää Rotuaarilla Valkean ja Pallaksen kortteleiden valmistumisen jälkeen jopa aikaisempaa enemmän.

Millaiset säännöt Rotuaarille ovat olemassa, Oulun Liikekeskuksen toiminnanjohtaja Henna Ukonmaanaho?

– Ohjeet ovat edelleen samat. Huoltoajon aika on päivittäin kello 6–11.

Milloin tämä on ohjeistettu?

– Vuosi sitten uusittiin pelisäännöt Rotuaarin huolto- ja jakeluliikenteelle. Tieliikennelaki sitten määrittelee tarkemmin, mikä on oikeaa huoltoliikennettä ja mikä turhaa pysäköintiä ja ajoa.

Onko mikään muuttunut?

– Kivisydän on vaikuttanut Rotuaarin liikenteeseen. Pallaksen ja Valkean kortteleiden huoltopihat ovat käytössä.

– Kuitenkin itse Rotuaarilla on paljon kivijalkaliikkeitä ja ravintoloita, jotka huolletaan katutasosta.

– Kortteleiden sisäpihoilla on pysäköintipaikkoja, joista aiheutuu liikenteellisiä ongelmia kävely-
alueelle.

– Kaupungin pysäköinninvalvonta vastaa ajoneuvojen sakotuksesta, jos väärinkäyttöä ilmenee.

– Me liikekeskuksessa informoimme yrityksiä ja kuljettajia, miten autojen kanssa pitää toimia. Kiinteistöille välttämätön akuutti huolto pitää turvata kävelyalueesta huolimatta.

Kaikkiin kortteleihin ei ole yhteyttä Kivisydämestä. Miten näissä menetellään?

– Esimerkiksi Stockmannin korttelin huolto hoituu Saaristonkadun ja Torikadun puolelta.

– Olemme aktiivisesti yhteyksissä jakelufirmoihin ja kertoneet aikataulusta.

– Rotuaarin ympäristössä on rakennettu uutta viimeiset kuusi vuotta ja julkisivuremontit päälle.

Miten torilla huomioidaan huoltoliikenne?

– Kojujen huolto moottoriajoneuvoin pitäisi olla ohi aamulla kello 9:ään mennessä. Paras toriaika alkaa silloin, kun autoja ei ole enää haittana.

– Oulussa ei ole varsinaista torimyyntiaikaa, mutta myyntipisteiden purku alkaa pääasiassa kello 16:n jälkeen. Myyntiajat vaihtelevat artikkeleiden ja kysynnän mukaan.

– Ravintolateltat ovat toiminnassa pitempään. Kauppahalli on avoinna kesä-elokuussa arkisin kello 8–18 ja lauantaisin kello 8–16. Sunnuntaisin halli on suljettu.

Mikä osuus Oulun Pysäköinti Oy:llä on Kivisydämen huoltokäytävien ja -pihojen käytössä, toimitusjohtaja Jouni Anttila?

– Emme ole osallisia emmekä vastuullisia. Huoltoon liittyvät tilat ovat kiinteistönomistajien operoinnissa. Huoltotilat sijaitsevat 20 metriä Kivisydämen alapuolella.

– Pallaksen ja Valkean tilat ovat käytössä. Jos niitä ei käytettäisi, niin ymmärtääkseni Rotuaarilla maan päällä olisi paljon huonompi tilanne kuin nykyään on.

Onko muille kortteleille omia huoltotiloja?

– Hammarin ja Anttilan kortteleiden alle on louhittu valmiiksi tilat, mutta kalliorakentamista ei ole toteutettu.

– Luoliin pitää vetää sitten sähköt, valot ja ilmastoinnit, rakentaa hissit ja lastauslaiturit. Rakentaa louhitut luolat.

Miten kallioparkki Kivisydämellä menee noin yleisesti?

– Käyttö on ollut vilkasta. Käyntikertoja on kertynyt yli 360 000 kappaletta. Keskimäärin meillä on 1 500 käyntikertaa vuorokaudessa.

- Kesäkausi on odotettavasti hiljaisempi. Katsellaan, mihin vuoden kävijämäärä asettuu. Kivisydän avattiin 1.10.2015 kello 12.

Fakta

Kävelyalueen huoltoliikenne

Oululaisten yhteiseen olohuoneeseen Rotuaarille on laadittu säännöt huolto- ja jakeluliikenteelle.

Katutasossa huoltoliikenne hoidetaan kello 6–11.

Tämän jälkeen jakelu- ja noutoliikenne on mahdollista ai-
noastaan jakeluruutujen tai kiinteistöjen erillisten huoltotilojen kautta.

Rotuaarin kävelykadun ytimessä oli keskiviikkona kello 14.20 ”läheltä piti”-tilanne, kun oikealta tuleva pakettiauto joutui väistämään vasemmalta kiilaavaa farmariautoa.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 27.05.2016.