Virsivisa on Ketunmaan koulun yhteinen juttu

Helge Murtovaara
Liminka
Tehdään rytmiin, pääräppäri Markus Jaakola sanoo ja antaa yli 40:lle nollaneloselle oppilaalle tahdin. Näin alkaa liminkalaisen Ketunmaan koulun esittelyvideo valtakunnalliseen Virsivisan finaaliin, joka käydään tulevana perjantaina Kouvolassa.
- Eilen otimme varmaan 15 otosta ja vain yksi niistä onnistui. Nyt räppi meni heti ensimmäisellä kerralla täydellisesti, opettaja Joni Kummala kehuu oppilaita.
Ketunmaan koulun Hunajatassut, Milla Kukkola, Minttu Martikainen ja Katri Äijälä, edustaa Virsivisassa Oulun hiippakuntaa. Sillä, että koko 3.-4. luokka lähtee Kouvolaan, on tyttöjen mielestä suuri merkitys.
- Aika paljon se merkitsee. Kyllähän koko koulu on ollut mukana harjoittelemassa meidän kanssamme Virsivisaan. Jos muut oppilaat eivät olisi harjoituksissa auttaneet, niin emme nyt olisi tässä.
Virsivisa on tehnyt koulun vuodesta todella työntäyteisen, sillä harjoittelu alkoi jo syksyllä.
Ensin koululla oli oma Virsivisa, jonka jälkeen oli vuorossa koulujen parhaiden joukkueiden paikallisvisa. Finaalipaikka ratkaistiin hiippakunnan aluevisassa.

Näin Hunajatassut valittiin edustamaan hiippakuntaa Virsivisan finaalissa. Opettajan mukaan Virsivisa on ollut koko koulun projekti.
- Koko lukuvuosi on harjoiteltu virsiä ja tehty erilaisia tehtäviä. Toisaalta nyt tuntuu hyvältä, että visa loppuu, mutta toisaalta finaalipaikka on myös palkinto, sillä oppilaat ovat olleet todella motivoituneita, Kummala sanoo.
Mittaluokasta kertoo Kummalan mielestä hyvin se, että käytännössä joukkueen on osattava 30 virren melodiat ja sanat kisassa menestyäkseen. Joissakin virsissä on todella paljon säkeistöjä.
Ja kuinka moni osaa esimerkiksi Suvivirren kokonaan, siis kaikki säkeistöt ulkoa. Hunajatassut on opetellut kilpailuun koko virren.

Limingan seurakunnan yhdyshenkilön, kanttori Hanna Korrin mielestä Virsivisaan voi harjoitella laulamalla ja opettelemalla virsiä.
Korri on itsekin käynyt välillä harjoituttamassa oppilaita koululla, mutta kanttorin mielestä kysymys on hyvin pitkälle oppilaiden omasta harjoittelusta.
- Virsivisassa on hyvin paljon kysymys hoksaamisessa. Olen tehnyt anagrammeja esimerkiksi siitä, minkä virren alkusanoista on kysymys, Korri selventää.
Virsivisoissa on hyvin paljon paljon tehtäviä, joissa täytyy osata käyttää virsikirjoja, ja sieltä löytää säveltäjä ja sanoittaja.
- Hyvin monella eri tavalla Virsivisaan on harjoiteltu, mutta tärkeintä harjoittelussa on se, että osaa ne virret ja melodiat hyvin.
Totuus on Korrin mukaan se, että mitä enemmän virsiä laulaa, niin sitä tutumpia ne ovat ja sitä paremmin huomaa erilaisia juttuja.
- Tytöt ovat kyllä nauttineet harjoittelusta, Kummala kertoo.
Hunajatassut kertoo opetelleensa virsiä ulkoa ja laulaneensa niitä. Jaettuja säkeistöjä on sitten harjoiteltu kotona tai koulussa.
- Kyllähän me osataan melkein kaikki jo ulkoa. Osaamme ainakin 28 virttä, Hunajatassut vakuuttaa.

Hunajatassujen mielestä paras virsi on numero 15, joka alkaa sanoilla Tiellä ken vaeltaa.
Virttä on laulettu jo ihan alaluokilta lähtien, joten se on vain jäänyt hyvin mieleen. Hunajatassut -nimi syntyi tyttöjen mukaan aivan yht’äkkiä, kun nimestä aluksi hieman vitsailtiin.
- Koska me kaikki tykkäämme eläimistä, niin siitä tulee siihen se tassut, Hunajatassut sanoo.

Fakta

Peruskoulujen 3.- ja 4. -luokkalaiset kilpailevat kolmihenkisinä joukkueina valtakunnallisesta virsiasiantuntijuudesta 22. toukokuuta Kuusankoskitalolla Kouvolassa.
Seitsemännen kerran järjestettävän visan eri vaiheisiin on osallistunut lähes
5000
koululaista.
"Virsivisa antaa kouluille mahdollisuuden ja työvälineitä puuhata virren parissa. Eri tavoin toteutettuna virsi muuntuu moneksi."
Mari Torri-Tuominen
Seurakuntien Lapsityön
Keskus

Finaaliin ovat tiensä selvittäneet hiippakuntien aluevisojen voittajat.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva