Varoitus: punkista tuli museotavaraa

Riitta Taulavuori, teksti
Jukka-Pekka Moilanen, kuva
Työnantajana on valtion omistama firma. Pitkäaikaisen harrastustoiminnan tuotoksia ja tarpeistoa on päätynyt entiseen kotikaupunkiin Tornioon museotavaraksi ja muistomerkkiveistokseksi.
Muistomerkki löytyy Tornion keskustasta Nordbergin möljältä. Siellä paljastettiin viime syksynä Teija ja Pekka Isorättyän teräsveistos Särkynyt lyhty, jossa on Suomen vanhimman ja yhä toimivan hardcore punk -yhtyeen yhden äänitteen, Propagandan, kansi.
Nyt puhutaan Terveiden Käsien keulakuvasta ja alkuperäisjäsenestä Veli-Matti "Läjä" Äijälästä (s. 1958).
Terveiden Käsien mustaa huumoria tihkuvat, muutaman kymmenen sekunnin kestoiset rallit kavahduttivat aikoinaan keskivertokansalaisia. Pitäisiköhän heitä nyt varoitella astumasta Tornionlaakson maakuntamuseoon?
Museon 1970-80-lukujen taitteen nuorisokulttuuria esittelevässä nurkkauksessa on esillä muun muassa Äijälän niittivyö sekä Terveiden Käsien levyjä ja kuvia. Yhtyeen musiikkiakin on kuultavissa - kuulokkeilla tietysti, kun museossa ollaan.
Näyttelynurkkaus on jo aiheuttanut pientä pahennusta, hymähtää sitä kokoamassa ollut Äijälän vanha bändikaveri ja nykyisin Tornion teknisen keskuksen suunnitteluassistenttina toimiva Seppo Oförsagd.
- Sieltä piti poistaa aikakauden nuorisoa kiinnostaneet "arveluttavat" undergroundlehdet, hän kertoo ja myöntää, että suhtautuu itse punkin "ikonisointiin" ristiriitaisin tuntein.
Pitäisikö siis sittenkin varoitella hc-punkkareita: sitä ollaan nyt todella syvällä systeemissä?

- Ihan hauskaltahan se tuntuu olla siellä näytillä, Oulussa pitkään asunut Äijälä kommentoi "museoitumistaan" ja kertoo, että hänellä itsellään oli nuorena poikana tapana käydä taidemuseoiden näyttelyissä.
Hän haaveili jopa ryhtyvänsä taidemaalariksi.
- Mutta sitten tuli tämä rokkihomma, ja vei kokonaan.
Vuonna 1980 virallisesti perustettu Terveet Kädet (TK) on Äijälän orkestereista tunnetuin, mutta ei suinkaan ainoa. Ennen sitä hän oli mukana ainakin Aavikon koneessa ja moottorissa, jonka tyylilajina oli elektroninen industrial-musiikki. Tätä nykyä Äijälää kuljettavat TK:n ohella sellaiset omaa tinkimätöntä linjaansa edustavat pumput kuin Death Trip, Leo Bugariloves, Sultans ja The Kolmas.
Nyt eniten työllistää TK. Yhtyeen tuorein albumi, Lapin helvetti, julkaistiin maaliskuussa ja yhtye keikkaili alkuvuodesta Yhdysvalloissa. Kotimaan keikoillekin on kysyntää.
Äijälän näkökulmasta moni asia on muuttunut 35 vuodessa.
Esimerkiksi musiikinharrastajien tietynlainen kuppikuntaisuus - eli mitä musiikkia kenenkin sopii kuunnella - on lieventynyt. Ja mikä TK:n kannalta vielä merkittävämpää:
- Ei silloin ennen ollut noita internettejä helpottamassa paperiasioitten hoitoa ja tietojen hankkimista.
Juuri paperiasioiden eli viisumien, passien ja työlupien kanssa sähläilyt estivät 1980- ja 1990-luvuilla Terveiden Käsien pääsyn Amerikan-kiertueelle.
- Mutta nyt on alkanut tapahtua. Parin kolmen vuoden aikana on kierretty maailmaa, on käyty Brasiliassa, Japanissa, Yhdysvalloissakin kahteen kertaan, Euroopan maissa ja Venäjän puolella.

Aivan kokonaan rokkihommat eivät ole miestä vieneet. Hänellä on perhe, vakituinen ansiotyö Postin palveluksessa sekä harrastuksena sarjakuvien ja levynkansien tekeminen.
- Soittaminen on mukavaa, kun sitä ei ole pakko tehdä ammatikseen, Äijälä tuumaa.
- Rallien aihepiiri on kyllä muuttunut vähän synkemmäksi. Ja jotenkin tuntuu, että näitä viimeisiä vetoja voisi vetää vielä vähän tiukemmin.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva