Sata tuntia lisää hoitoaikaa

Arja Mikkola
Oulu
Oululainen Medanets Oy tähtää tänä vuonna vähintään 50 prosentin kasvuun automatisoimalla hoitotyötä mobiiliratkaisujen avulla.
Terveydenhoito kaipaa Suomessa epätoivoisesti säästöjä. Samaan aikaan hoitaja mittaa ja kirjaa vuodeosastolla jokaisen potilaan lämmön, verenpaineen, sokeriarvot ynnä muut tiedot ensin sängyn ääressä käsin paperilapulle ja sitten vielä toisen kerran kansliassa työasemalle. Hän tekee siis tuplatyön siirtääkseen tiedot potilastietojärjestelmään.
Vasta kansliassa hoitaja voi myös tarkistaa mahdolliset poikkeamat potilaan arvoissa.
- Meidän rooli on se, että tieto siirtyisi paikasta A paikkaan B yhdellä kertaa, sanoo Medanets Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Ranta.
Kotipalveluissa erilaiset mobiiliratkaisut kisaavat keskenään jo rajusti, sen sijaan sairaaloille automatisointia tarjotaan toistaiseksi vähemmän. Sillä sairaaloihin ei mennä noin vain.
- Rajallisuus johtuu siitä, että tarvitaan aina integraatio potilastietojärjestelmään, Ranta toteaa. Toisin sanoen tarjotun järjestelmän on keskusteltava sairaalan potilastietojärjestelmän kanssa, jotta tieto siirtyisi juuri haluttuun paikkaan.

Ensin piti kokea karvas takaisku, kun kilpailija vei toimeksiannon kotipesässä Oulussa pari vuotta sitten.
- Pitää katsoa peiliin. Se pakotti olemaan rohkea, Ranta sanoo.
Tilanne laukaisi muutoksen, joka on turvannut alkuvuonna liikevaihtoon jo viidenneksen pyrähdyksen.
Selustaa varmistetaan esimerkiksi kumppanuudella Medbitin kanssa. Se vastaa länsirannikon sairaanhoitopiirien ict-palveluista, joten Medanetsin kannettavat ratkaisut tulevat pian helpottamaan hoitajia niin Turun yliopistollisessa sairaalassa kuin Satakunnassakin. Sopimus kattaa noin 15 prosenttia alan markkinoista.
Medanetsin ominta erikoisosaamista ovat potilasmonitoriliitännät. Näitä ovat vaikkapa sydänmonitorit, joita voidaan seurata kanslian keskitetyltä näytöltä.
Vaikka tieto on jo digitaalisessa muodossa, se ei siirry suoraan potilastietojärjestelmään.
Hoitaja siis tuijottaa näyttöä ja siirtää arvoja järjestelmään käsin: yleensä vähintään neljän tunnin välein, joskus kerran vartissakin.

- Ykkösasia on potilasturvallisuus. Yhdenkertaisen kirjaamisen on todettu vähentävän virheellisiä kirjauksia 75 prosenttia.
Tuplatyön loppuminen säästää hoitajilta sairaalaosastosta riippuen 50-125 tuntia kuukaudessa.
- Syöpäosastolla kirjausmäärät ovat vielä huimemmat, Ranta sanoo. Puhumattakaan lappujen katoamisista tai käsialakoukeroista.

Haasteita riittää. Tavallinen verenpainemittarikaan ei vielä siirrä tulosta automaattisesti potilastietojärjestelmään.
Seuraavaksi Medanets aikoo tehdä saksalaiskumppanin kanssa lääkäristä mobiilin tuomalla potilastietojärjestelmän älypuhelimeen ja tablettiin. Lääkäri voi pian selata helposti potilaskertomuksen, lääkitykset, laboratoriotulokset kuin kuvatkin ja myös sanella tabletille.
- Syksyllä asiakkaat pääsevät pilotoimaan. Uskomme, että se tuo entistä isompaa kasvua.

Fakta

Oululainen Medanets Oy on perustettu alunperin 2004. Missionsa se löysi 2007.
Tarjoaa hoitoalan mobiilipalveluja.
Liikevaihto ollut viime vuosina noin puoli miljoonaa euroa.
Kahdeksas työntekijä aloittaa loppukesästä.
Toimitusjohtaja Juha-Matti Ranta tunnetaan myös pesäpalloilijana.
Yrityksen suurin omistaja on Avera (Finnvera), muut omistajat ovat perustajia ja yksityisiä sijoittajia.
Toiminta pohjaa kumppanuuksille.
Uuden lääkärituotteen on kehittänyt Deutsche Telekomin omistama T-Systems. Saksalaiset kiinnostuivat yhteistyöstä, koska oululaisilla on valmis yhteys useampaan potilastietojärjestelmään.
"Toiseen suuntaankin
on mahdollisuuksia,
mutta ensin pitää
onnistua tässä."
Juha-Matti Ranta
toimitusjohtaja

Suomen sairaaloissa on käytössä kaikkiaan neljä erilaista potilastietojärjestelmää.
Lisäksi pääkaupunkiseudulle hankitaan juuri uutta, suurta Apotti-järjestelmää.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva