Markku Rättilä
Oulu
- Leikkipuistossa pitää olla kivaa ja paljon tekemistä. Pitää voida pelata jalista ja harrastaa muuta urheilua.
Näin määrittelee hyvän leikkipuiston ominaisuudet Oulunsalon kirkonkylän nelosluokkalainen Miro Mannermaa.
Hän on ollut mukana suunnittelemassa Oulunsalon uutta keskusleikkipuistoa yhdessä Pohjois-Suomen arkkitehdit SAFAn arkkitehtien ja muiden kirkonkylän koulun nelosluokkien oppilaiden kanssa.
Koululaisten ideoima suunnitelma esiteltiin keskiviikkona kirkonkylän koululla pienoismallin kera.
Kyse on ihan oikeasta leikkipuistosuunnittelusta, joka myös toteutetaan. Leikkipuisto on seuraava keskusleikkipuisto, joka Oulussa toteutetaan, arkkitehti Riitta Kosonen kertoo.
- Työtä on tehty vuoden päivät ja lapsilta on tullut hyviä kommentteja.
Toteutusaika riippuu kaupungin budjetista. Toiveissa on, että leikkipuisto rakennettaisiin vuonna 2017-2018. Mittakaavaltaan Oulunsalon keskusleikkipuisto olisi Hupisaarten leikkipuiston luokkaa.

Urheilumahdollisuuksien lisäksi koululaiset pitävät tärkeänä, että leikkipuistosta löytyy esimerkiksi nimenomaan maahan upotettuja trampoliineja ja rimpuilutelineitä perinteisten välineiden lisäksi.
Pelkät välineet eivät tee hyvää leikkipuistoa, vaan tarvitaan myös esimerkiksi kaupunkisotapaikka, kepparirata ja konkkapaikka. Hieman arveluttavista nimistä huolimatta kyse on lasten tavallisista leikeistä, joille pitää olla puistossa sijansa.
- Malliin on yritetty saada leikkejä lasten toiveiden mukaisesti, Kosonen toteaa.

Koulun 4C-luokan opettaja Sari Joensuu toivoo, että lasten ideat otetaan oikeasti mukaan suunnitteluun ja että he saavat nähdä ja kokea lopputuloksen.
Sikäli kun puisto saadaan rakennettua ajallaan ovat sen suunnittelijat itse seiskaluokkalaisia. Siksi lasten mielestä on tärkeää, että puistosta tulee kaiken ikäisten lasten leikkipaikka.
- Ainakin kasiluokkalaisille asti, Elias Hekkala toivoo, yksi suunnittelijoista hänkin.
Aikuisiakaan ei lasten mielestä pidä unohtaa.
- Aikuisille voi olla joku nurmikko, että he voivat odottaa kun lapset leikkivät, Atte Etelämäki havainnollistaa.
Suunnittelun lisäksi lapset haluaisivat olla mukana rakentamassa puistoa.
Ongelmana on, että aikaa ideoinnista ja suunnittelusta toteutukseen kuluu paljon, useimmiten vuosia.

Vastaavaa projektia, jossa lapset ovat tärkeässä roolissa, ei ainakaan Oulussa ole aiemmin tehty.
Lapsia ja nuoria kuullaankin heitä koskevissa asioissa, myös arkkitehtuurissa, aivan liian vähän, Riitta Kosonen sanoo.
Lasten osallistumista toki toivotaan muun muassa Oulun kaupungin strategiassa. Maankäyttö- ja rakennuslaissakin sanotaan, että lapset ja nuoret pitäisi huomioida kaavoituksessa.
Riitta Kosonen arvelee syiden lasten ajatusten vähäiseen noteeraamiseen löytyvän toimintakulttuurista.
Kirkonkylän koululla leikkipuistoprojektiin on panostettu täysillä, rehtori Jouko Jokirinta sanoo.
- Tämä on mitä parhain esimerkki siitä, mihin uudessa opetussuunnitelmassa ollaan menossa. Kyse on laaja-alaisesta osaamisesta, osallistumisesta ja ylipäätään vaikuttamisesta.

Fakta

Oulunsalon keskusleikkipuistoa suunnittelevat kirkonkylän koulun nelosluokkalaiset.
Viime syksyn ja talven mittaan ideointia ja suunnittelua on tehty viidessä työpajassa.
Työn tuloksena on valmistunut pienoismalli, joka tulee ensi syksynä esille Oulun ympäristötaloon.
Suunnittelua ovat vetäneet Pohjois-Suomen arkkitehdit
SAFA ja Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut.
Projekti jatkuu puiston valmistumiseen, näillä näkymin vuoteen 2017-2018 saakka.
"Tärkeintä ovat
rimpuilutelineet."
Atte Etelämäki
"Kiikut ja nurmikkoa pitää myös olla."
Elias Hekkala



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva