Kaksi rataa käyttö- kiellossa

Antti Ervasti
Mikroautoharrastajille vasta valmistunut kartingrata seisoo tyhjän panttina Oulu Zonen moottoriurheilukeskuksessa. Kesäkuun alussa sen pitäisi olla virallisesti käytössä, mutta käyttää sitä ei saa mahdollisesti pitkiin aikoihin.
Kiiminkien luonnonsuojeluyhdistys valitti toukokuun alussa Vaasan hallinto-oikeuteen kaupungin hakemasta ympäristöluvasta, mikä aiheutti radalle käyttökiellon.
Oulu Zonessa voidaan harjoittaa moottoriurheilua kuitenkin kahdella muulla, motocross- ja jokamiesluokan autoille tarkoitetulla asfalttiradalla.
Aiemmin kartingia on harrastettu Iinatin moottoriurheilukeskuksessa, joka suljettiin viime vuoden lopussa. Kaiken toiminnan piti siirtyä kesän alussa Oulu Zoneen.
Kaupunki on hakenut Korkeimmalta oikeudelta lupaa aloittaa toiminta kesäkuun alussa kartingradalla Vaasan hallinto-oikeudessa käsittelyssä olevasta valituksesta riippumatta.
- Valitusten ei suoranaisesti pitäisi vaikuttaa käynnistämislupaan. Oikeusasteet käsittelevät näitä asioita omaan tahtiinsa, eikä niiden päätöksiin täältä pysty vaikuttamaan, sanoo ulkoliikuntapäällikkö Mika Puolitaival Oulun kaupungin liikuntapalveluista

Iinatissa voitaisiin käytännössä jatkaa kartingajoa siihen saakka kunnes Oulu Zonen valitusasia ratkeaa. Iinatin ympäristölupa kuitenkin loppui viime vuoden lopussa, ja käyttöä varten tulisi hakea uusi ympäristölupa.
Kartingharrastajan isä Tuomo Eskelinen perusti internetiin adressin kolme viikkoa sitten. Siinä pyydetään Oulun kaupunkia hakemaan jatkoaikaa Iinatin moottoriradalle siihen asti, kunnes Oulu Zonen rataa voidaan käyttää.
Perjantaihin mennessä allekirjoittajia oli 333. Eskelinen tavoittelee vetoomukselle 500:tä tukijaa, minkä jälkeen hän toimittaa adressin kaupunginjohtaja Matti Pennaselle.
Puolitaival sanoo, että Iinatin käyttöönotto uudelleen vaatisi uuden ympäristöluvan hakemista. Kahta lupaprosessia ei haluta samanaikaisesti.
- Se olisi periaatteessa samanlainen prosessi, josta Oulu Zonessa ollaan nyt Korkeimmassa oikeudessa. Jos lupaprosessi menisi optimaalisesti ilman yhtään valitusta eteenpäin, se veisi joka tapauksessa useita kuukausia. Todennäköisesti siitä kuitenkin valitettaisiin, mikä veisi lisää aikaa, hän pohtii.

Kiiminkien luonnonsuojeluyhdistyksen hallituksen jäsen Esteri Ohenoja sanoo, että valitus kohdistui vain suunniteltuun mutta toistaiseksi toteuttamatta olevaan endurosprintrataan. Karting-
radan käyttökielto johtuu hänen mukaansa jostakin muusta syystä.
- Endurorata olisi tullut väärään paikkaan. Sitä suunniteltiin arvokkaan Mäkisuon eteläosaan suolle, mikä aiheuttaisi suon turmeltumisen ja vesitalouden muutoksia.
Ohenojan mukaan valituksen toinen syy oli koko alueen vesienkäsittely, jossa esimerkiksi laskeutusaltaat pintavalutussuunnitelmineen aiheuttaisivat muutoksia kasvillisuuteen ja uhan Mäkisuolle.
Ratkaisuksi Kiiminkien luonnonsuojeluyhdistys esittää, että endurorata tehtäisiin toiseen paikkaan. Tehtyihin ratoihin yhdistyksellä ei ole sanomista.

Eskelinen sanoo, että kartingperheille on melkoinen lisä kuluihin ja iso vaiva, kun täytyy lähteä harjoittelemaan toiselle paikkakunnalle.
"Nyt lähin rata on Ruukissa Revonlahdella, jonne tulee matkaa Oulusta 70 kilometriä. Seuraavaksi lähimmät löytyvät Ylivieskasta ja Rovaniemeltä", hän sanoo.

Fakta

Seudullista monitoimikeskusta alettiin suunnitella 2000-luvun alussa Iinatin moottoriurheilukeskuksen korvaajaksi.
Pitkällisten vaiheiden jälkeen paikaksi valikoitui alue Kuusamontien varresta entisen Ylikiimingin alueelta.
Alkuperäisistä suunnitelmista typistetty keskus avattiin syksyllä 2013.
Valmistuneen kartingradan avaus olisi 1. kesäkuuta, jos rataa saisi käyttää.
Oulu Zonesta on valmistunut osa moottoriurheilukeskusta. Koko hanke käsittää vielä rakentamattomat ampumaradan ja pienlentokonealueen.
Kesäkuun 17. Oulu Zone, moottoripyöräkerho Oulu MC ja muut siellä toimivat järjestöt pitävät tapahtuman, johon tavoitellaan paikalle 500:tä alan harrastajaa.
Iinatin moottoriurheilukeskusta tarjotaan tässä vaiheessa rullaluistelijoiden ja -hiihtäjien harjoittelualueeksi.
"Korkeimman oikeuden hyväksymä seudullinen kaava sallii rakentaa moottoriurheiluratoja. En ymmärrä, että vasta sen jälkeen toimintaa halutaan jarruttaa tällä tavalla."
Jarmo Pekkala
ratamestari, Oulu Zone



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva