Hollihaassa on riittänyt vauhtia jo 50 vuotta

Lasten liikennetietoja ja -taitoja päästiin kehittämään harjoitteluradalla 50 vuotta sitten Oulussa. Hollihaan puistoalueelle valmistui 700 metriä asvaltilla päällystettyä ajotietä, joka muodosti maan kolmannen lasten liikennepuiston.
Hollihaan liikennepuiston avajaisia vietettiin 8. toukokuuta 1965. Kaleva oli tehnyt saman päivän lehteen reportaasin puistosta. Kuusivuotias Mika Hagström sai syynätä rataa hieman etukäteen.
- Aika kiva. Meijän isi sano, että tänne tullaan, Mika ihasteli.

Muutama muukin lapsi kokeili vasta pestyjä ratoja polkupyörillään. Heinäpään nuoria oli pitkä jono kävelemässä suojateillä. Paikalla oli puiston tuleva ohjaaja, konstaapeli Risto Pekkala, joka auttoi kädestä pitäen pienimpiä liikkujia ajoväylillä.
Yhdeksän uutta kiiltävää polkuautoa ampui kunniakierrokselle avajaisjuhlassa sen jälkeen kun kaikki arvovieraat olivat puhuneet. Kalevan mukaan aikuiset juhlapuhujat käyttivät vakavia äänenpainoja, mutta satapäinen polvenkorkuinen joukko odotteli kärsimättömästi itse asiaan pääsyä.
Oulun kaupunginvaltuuston puhemies, pastori Eljas Mikkonen avasi juhlan. Sotilassoittokunta lisäsi ainutlaatuisuutta. "Musiikkikapteeni Armas Nuortti oli säveltänyt tilaisuutta varten liikennefanfaarin, joka soi valtuuston puheenjohtajan katkaistessa portilla symbolisen vihkinauhan".
Kutsuvieraiden joukossa oli 89-vuotias talousmies sekä kuntapoliitikko Otto Karhi (17.4.1876-7.6.1966), "kaupunginisä vuosikymmenten varrelta", kuten Kaleva Otto Karhia luonnehti.
- Tätä minä sanoisin jo edistykseksi. Minun lapsuudessani koko kaupungissa oli vain vaivaiset neljä katua. Nyt lapsilla on jo oma katuverkostonsa liikennekaupunkeineen, Karhi sanoi.
Lasten liikennepuistoja Suomeen 1960-luvulla ideoi Tapaturmatorjuntayhdistyksen liikennejaos Talja, joka toimi vuosina 1938-71 ja oli Liikenneturvan edeltäjä. Suomi autoistui tuolloin nopeasti. Oulussa oli sodan jälkeen vuonna 1945 noin 700 moottoriajoneuvoa, kun niiden määrä 20 vuotta myöhemmin 1965 oli lisääntynyt jo yli 10 000 kappaleeseen. Samassa ajassa liikennevahinkojen määrä kaupungissa kasvoi noin sadasta 700 onnettomuuteen.
Hollihaan liikennepuiston rakentamista ohjasi kaupunki, päällikkönä kaupungininsinööri Yrjö Niskanen, joka tietenkin puhui tilaisuuden alkuosassa.
Pinta-alaa uudelle rakennelmalle saatiin liki hehtaari. Rakentaminen maksoi noin 4,5 "vanhaa miljoonaa" eli 45 000 senhetkistä markkaa. Suomen markan arvoa oli uudistettu kaksi vuotta aikaisemmin 1963, jolloin entisen satanen muutettiin vastaamaan yhtä markkaa.

Oulun ensimmäinen liikennepuisto luovuttiin poliisilaitoksen isännöitäväksi. Poliisilaitoksen puolesta rataa oli vastaanottomassa poliisimestari Paavo Kallio. Hänen lisäkseen juhlassa puhuivat vielä johtaja Leo Wetterstrand sekä Taljan edustajana lääninkomisario Esko Suominen. Heinätorin koulun nelosluokkalaiset lauloivat liikennemarssin. Varuskuntasoittokunta puhalteli ohjelman lomassa reippaita marsseja.
Liikennepuiston ensimmäinen kolari tapahtu seitsemän minuuttia autojen liikkeelle lähdöstä, kertoi Kaleva, mutta ei kuvaillut tarkemmin kolaria.6
Erkki Hujanen

Fakta

Lasten liikennepuisto Oulun Hollihaassa avautuu koululais- ja päiväkotiryhmille maanantaina 18.5. Ryhmävarauksia voi tehdä kevään arkipäiville 29.5. saakka noora.makinen@ouka.fi tai 044 703 8276
Kesällä 1.6.-7.8. liikennepuisto on avoinna arkipäivisin
kello 9-17.
Puistossa voi harjoitella liikennesääntöjä polkuautoilla tai jalankulkijoina.
"Tätä minä sanoisin jo edistykseksi. Minun lapsuudessani koko kaupungissa oli vain vaivaiset neljä katua. Nyt lapsilla on jo oma katuverkostonsa liikennekaupunkeineen."
"Kaupunginisä" Otto Karhi Hollihaan liikennepuiston avajaisissa 8.5.1965.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva