Miksi juuri dekkareita?
Kolumni
Kati
Hiekkapelto
Lähes
jokaisessa haastattelussa minulta kysytään, miksi kirjoitan dekkareita. En ole
oikein osannut vastata, sillä totuus on, että minä en tiedä miksi kirjoitan
niitä.
Kaiken
lisäksi tuo kysymys häiritsee minua suunnattomasti. Se ärsyttää minua yhtä
paljon kuin nolo vastaukseni: ”Ööh... Se oli vaan semmonen päähänpisto.”
Eräs
kollega kysyi minulta kerran, olenko huomannut, miten monet ajattelevat, että
dekkari olisi jotenkin laskelmoitu teko. Siihen osasin vastata hyvin selkeästi:
olen.
Olen
aistinut joidenkin luulevan, että dekkarin kirjoittaminen on automaattinen
rahasampo, ja siten motiiveiltaan epäilyttävää toimintaa.
Onhan
se totta, että jotkut dekkarit myyvät erittäin hyvin. Mutta sekin on totta,
että läheskään kaikki eivät. Sama ilmiö pätee tietääkseni muuhunkin
kirjallisuuteen. Se, mitä teokselle tapahtuu sen valmistumisen jälkeen, ei ole
taiteilijan käsissä. Suomalaisen kirjailijan, myös kohtalaisen hyvin myyvän,
vuositulot ovat järkyttävän pienet.
Kukaan
järkevä ihminen ei ala kirjailijaksi, ei edes dekkarikirjailijaksi,
rikastuminen tavoitteenaan. Ja vaikka alkaisikin, niin mitä se haittaisi.
Ainahan voi yrittää. Suosittelen kuitenkin esimerkiksi lääkärin ammattia.
Olen
myös miettinyt, onko kysymys sukupuoli- ja/tai genresidonnainen.
Kysytäänköhän
samaa Matti Röngältä tai Jens Lapidukselta? Koetaanko rikoskirjallisuus useista
loistavista naiskirjailijoista huolimatta miehiseksi alaksi?
Poliisit,
väkivalta ja yksityisetsivät pursuavat testosteronia, ainakin mielikuvien
tasolla.
Mutta
johtuuko se siitä, että rikosten maailmaa ovat kuvanneet enimmäkseen miehet? Ja
johtuuko se puolestaan siitä, että lähes koko kirjallisuuden kenttä on näihin
päiviin saakka ollut miesten temmellysmaata?
Kysytäänkö
elokuvaohjaajalta, miksi hän ohjaa elokuvia, tai runoilijalta, miksi juuri
lyriikkaa sykkivät hänen suonensa? Jne. Jne. Jne. Yli kymmenvuotisen
erityisopettajan urani aikana kukaan ei kysynyt, että miksi juuri erityispedagogiikkaa.
Vaikeinta
vastaamisessa on ehkä kuitenkin se, että en halua perustella kirjoittamistani.
Se
on vähän kuin joutuisi perustelemaan olemassaoloaan. Kirjoittaminen – kaikesta
luomiseen liittyvästä tuskasta huolimatta – on sisäinen pakko, ja sitä paitsi
kivaa.
Lopulta
saan sanat Wisława Szymborskan runosta:
”Onko
siis olemassa maailma, jossa ohjaan vapaasti kohtaloa?/Aika, jonka kahlitsen
kirjainten ketjuihin?/ Olemassaolo minun käskystäni päättymätön?
/Kirjoittamisen ilo. / Ikuistamisen mahdollisuus. / Kuolevaisen käden kosto.”
Päätän
tästä lähtien vastata nolostelematta: Ööh... Dekkari oli päähänpisto. Minä
haluan kirjoittaa!
Artikkelin lähde Kaleva