Satamaa pitäisi kehittää

Pekka Leiviskä Kaleva
Haukipudas Esko Olkoniemen kanta on selkeä.
"Ei tätä enää puuhastelun varaan pidä jättää, jos tässä aiotaan edetä."
Olkoniemi on ollut visioimassa Kurtinhaudan satamalle uutta tulevaisuutta. Tämä Martinsatama 2020 -visio on edennyt siihen vaiheeseen, että isommat rattaat pitäisi saada pyörimään.
Enää eivät iltatöinä soitetut puhelut riitä. Jonkun pitäisi lähteä kehittämään hanketta täysipäiväisesti.
Siksi hän olikin järjestänyt keskiviikolle tilaisuuden, jossa alueen tulevaisuudesta keskusteltiin.
Pieni kävely satamassa paljastaa, että alue on päästetty rapistumaan. Asfaltti lohkeilee pahasti ja alueella on veneitä, jotka eivät ole vuosiin olleet vesillä.
Meri syö rantatörmää joka vuosi lisää.
"Viime kesänä paikattiin ihmisen kokoista reikää."
Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus. Olkoniemi kertoo, että mahdollisuuksia alueella riittää vaikka mihin.
Nyt alueella on noin 25 ankkurivenepaikkaa. Alueelle voisi saada noin 70 venepaikkaa.
Suurin mahdollisuus piilee tarpeeksi syvässä vedessä. Syvyys on kolme metriä, mikä mahdollistaa isompienkin veneiden säilytyksen.
Läheisessä Santaholman satamassa ongelmana onkin juuri Kiiminkijoen syvyys. Jos pinta on normaalia matalammalla, kuten nyt, ei puolentoista metrin syvyydessä uivilla veneillä pääse merelle.
Ratkaisu olisi ruoppaus, mutta sen kustannukset olisivat lähempänä 100 000 euroa, jollei ylikin.
Haukiputaan purjehdusseuran puheenjohtaja Jari Hyvärinen pitääkin mahdollisena, että satamia alettaisiin kehittää yhdessä. Isommille veneille rakennettaisiin paikkoja Martinsatamaan ja pienemmil-
le veneille jäisi Santaholman satama.
Jokea ei tarvitsisi ruopata.
Nykyinen tilanne ei voi jatkua pitkään. Ongelma kuitenkin on, että Martinniemen sataman mittavat kunnostus- ja rakennustyöt vaativat paljon järjestelyjä.
"Ensimmäisenä pitäisi löytää hallinnoija tälle hankkeelle", Olkoniemi sanoo.
Hän kertoo, että hallinnoivan tahon pitäisi tehdä selkeä suunnitelma, jonka kanssa saatai-
siin tuulta purjeisiin. Tämän suunnitelman avulla voitaisiin sitten lähteä hankkimaan rahoitusta.
Olkoniemi listaa, että rahoitusta voisi yrittää hakea esimerkiksi EU:lta, Business Oululta, Oulun Matkailu Oy:lta, yhdistyksiltä, veneilijöiltä sekä tietenkin yrityksiltä.
Hän huomauttaa, että jos tarpeeksi moni - tai tarpeeksi vaikutusvaltainen - lähtee innolla mukaan, voivat asiat edetä nopeastikin.
"Jos täällä joukossa istuisi Toivo Sukari, emme enää istuisi täällä. Satama olisi tehty jo."
Todennäköisesti asiat etenevät hitaasti. Vähintään siksi, että alueella suunnitellut rakennukset vaatisivat kaavamuutoksen.
Myös ulkoilualue luo mahdollisuuksia Martinsatamalle. Siksi vuonna 2008 tehtiin suunnitelma, jossa alueelle ehdotettiin myös kahvilaa.
"Jos joka toinen heistä, jotka nyt käyvät merilaavulla, kävisivät kahvilassa, olisi se kannattava", Olkoniemi summaa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva