Iso rooli haltuun nopeasti

Pia Kaitasuo Kaleva
Oulu Hollannissa asuva mezzosopraano Virpi Räisänen tarttui huimapäisesti tilaisuuteen, jonka moni muu olisi sivuuttanut: Räisänen sai perjantai-iltapäivänä puhelun, jossa häntä pyydettiin paikkaamaan kollegaa Saksassa seuraavana päivänä esitettävään kolmituntiseen teokseen, josta oli myös kaksi myöhempää esitystä.
"Ensi-ilta oli torstaina ja seuraavana aamuna Franziska Gottwaldilla ei ollut ääntä. Hän ei pystynyt edes puhumaan. Tilanteen teki hankalaksi se, että myös kaksoismiehityksen toinen mezzo oli menettänyt äänensä", Räisänen kertoi tiistaina puhelimitse Amsterdamista.
Teoskaan ei ole mikä tahansa: saksalaisen säveltäjän Johann Adolph Hassen (1699-1783)
barokkiooppera Leucippos, joka on esitetty edellisen kerran 250 vuotta sitten.
"Ja samassa paikassa kuin nyt: Schwetzingenin linnateatterin rokokoosalissa!"
Mannheimin lähistöllä Baden-Württembergissä sijaitseva linna on Schwetzinger Festspielen, yhden Saksan tunnetuimmista festivaaleista, tyyssija.
Räisäsen vastaanottama haaste oli melkoinen. Käytännössä hän opetteli kolmituntisen materiaalin - puolenkymmentä aariaa ja mittavan määrän resitatiivia - alle vuorokaudessa.
"Agenttini totesi, että koska kukaan muu laulaja ei tunne teosta, paikkaajaksi tarvitaan joku, joka pystyy lukemaan nuotteja. Kyseessä on iso produktio ja paljon rahaa - ei sellaista haluta ryhtyä perumaan."
"Ensimmäinen nuottilähetys saapui perjantaina kello 18. Siinä oli vain laulustemma, ei sanoja eikä säestystä. Tunnin päästä tuli partituuri."
Kaikeksi onneksi suurproduktion harjoituksista oli olemassa jonkinlainen nauhoitus, jonka Räisänen myöskin sai.
"Kuuntelin nauhaa ja huomasin, etteivät resitatiiviosuudet täsmänneet saamani partituurin kanssa. Aarioissa ei ollut niin suuria eroja, mutta kyllä niissäkin oli esityskohtaisia sovituksia."
Räisänen käytti perjantaiyön ja viisi tuntia kestäneen menomatkan roolin opetteluun.
Hänen ennätettyään lauantaina paikan päälle harjoituksiin ilmeni, että pikavauhtia toimitettu nuottimateriaali oli suurelta osalta väärää.
Ei auttanut. Ongelmaksi osoittautunut väärä materiaali ei voinut mitenkään olla esteenä esitykselle.
"Kapellimestari Konrad Junghänel koetti auttaa parhaansa mukaan tekemällä korjauksia partituuriini."
Lyhyiden harjoitusten päätteeksi Virpi Räisänen asettui orkesterimonttuun tehdylle lavalle ja Leucippoksen toinen esitys saattoi alkaa aikataulun mukaisesti. "Onneksi Franziska Gottwald mimikoi Dafnen roolin näyttämöllä."
Sunnuntain esitys sopi Räisäsen kiireiseen aikatauluun myös, mutta sitten piti neuvotella.
"Viimeinen esitys olisi tiistai-iltana, jolloin minun pitäisi olla jo Lissabonissa valmistautumassa seuraavaan produktioon."
Gottwaldin äänen palautumisesta ei kuitenkaan ollut mitään takeita, joten Räisäsen oli soviteltava aikataulua uusiksi.
"Olen nyt Amsterdamissa viemässä tytärtäni kouluun ja lähden saman tien Saksaan illan esitykseen ja sieltä aamulla Lissaboniin", hän raportoi varhain tiistaiaamuna.

Lissabonissa on torstaina
vuorossa Ludwig van Beethovenin 9. sinfonia Gulbenkian kuoron ja orkesterin kanssa, joita johtaa Paul McCreesh.
Räisäsen urakkaa Hassen oopperaharvinaisuuden solistina voi vain hämmästellä. Hänen tiedetään toki pelastaneen produktioita aiemminkin, muttei ihan näin hankalassa tilanteessa.
"Tiukkoja paikkoja on ollut ennenkin. Tämä antoi mahdollisuuden katsoa, mihin minulla on rahkeita. Sen tunnustan, että materiaalin virheellisyyden paljastuessa harjoituksissa hermostutti", hän myöntää.
Räisänen kiittelee kollegoita ja yleisöä.
"Kaikesta näköjään selviää!"



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva