Rokuasta 22-Pistepirkkoon

Petri Hakkarainen Kaleva
Utajärvi Oulujokilaakson keskimmäinen kunta Utajärvi täyttää ensi vuonna 150 vuotta. Aikajana-näyttelyn avajaisiin saapuneilta ei oikein irronnut arvailuja siitä, kuinka kauan itsenäisen kunnan taival vielä jatkuu.
Rokuan Humanpolis Oy:n toimitusjohtaja Ritva Okkonen sanoo kuitenkin, että kuntien rajat eivät ole tärkein asia seudun menestymiselle.
"Kun olemme keränneet Utajärven kulttuurihistoriaa, olen huomannut, miten suuret mahdollisuudet senkin tuotteistamisessa voi olla."
Utajärven Torimakasiiniin avattu Aikajana -näyttely laittaa jonoon joitakin tärkeitä ajankohtia, tapahtumia, henkilöitä ja ilmiöitä.
Viimeksi maata muokanneen jääkauden jälkeen seudun historia voidaan laittaa alkamaan vaikka siitä, kun Rokuan korkein kohta alkoi pilkistää saarena merestä - kutakuinkin 9 000 vuotta sitten.
Parituhatta vuotta myöhemmin Oulujoki löysi uomansa. Nykyisen asutuksen juuret alkoivat kiinnittyä Utajärvelle 1 500-luvulla.
Ensimmäisiä utajärvisiä merkkimiehiä oli Lasse Räisänen eli Iso-Räisänen, joka 1500-luvun loppupuolella antoi vainolaiselle lujan vastuksen. Pekka Kukkonen lauloi muistamansa runot ja loitsut Kalevalaan saakka.
Kun tervansoudun kulta-aika ei enää tuonut kulkijoita jokivarteen, saatiin väyläksi rautatie vuonna 1928.
Suruliputukseen taas saatiin aihetta 1954, kun osa Utajärvestä lohkaistiin Säräisniemestä kasvatettuun Vaalaan.
Uuden ajan maineentuojista janalle on nostettu muun muassa 22-Pistepirkko, vuonna 1980-luvulla Utajärvelle perustettu, sittemmin maailmalla kuuluisaksi tullut bändi.
Aikajanan avaus on ajoitettu Rokuan Geopark -viikkoon.
Viikonvaihteessa avataan Muhoksella kohennettu Lemmenpolku ja Vaalan Manamansalossa EU:n alueen vanhimpiin kuuluvaa kallioperää esittelevä Kiloniemen gneissikalliokohde.
Geoparkin toiminnanjohtaja Vesa Krökki kertoo, että Geopark näyttäytyy kolmena komeana kohteena: Oulujokena, Oulujärvenä ja Rokuana.
"Geopark aletaan jo tuntea. Oulun seudulle asuville pitää kuitenkin tehdä vielä paremmin selväksi, miten monipuolinen matkailukohde heillä on aivan naapurissa."
Jo 21 yritystä on ottanut Geopark-tunnuksen markkinointityökalukseen. Yhteisen tunnuksen alla esiintyminen antaa toiminnalle tukevuutta.
"Kävijämäärät alueen luontokohteissa ovat edelleen lisääntyneet. Toki kysymysmerkkejäkin on, esimerkiksi venäläisten asiakkaiden määrän kehitys."
Geopark on viime aikoina nostanut esiin ympäristökasvatuksen merkitystä ja mahdollisuuksia. Projektipäällikkö Mikko Kiutun mukaan koulut ovat lähteneet yhteistyöhön mukaan innostuneesti.
"Kehitetään opettajien ja oppilaiden kotiseututuntemusta ja lähikohteiden hyödyntämistä koulujen opetuksessa. Kotiseudun arvokkuuden tunteminen herättää halun varjella luonto- ja kulttuuriympäristöjä."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva