Rantareitin jatko kiinni rahasta

Liisa Laine
Jukka-Pekka Moilanen kuvat
Eija Sarastamo grafiikka
Kaleva
Oulu Oulujoen rantaa myötäilevästä kevyen liikenteen reitistä saatiin viime syksynä yksi etappi valmiiksi. Erkkolan sillan ja Turkanheimontien välisen pyörätien valmistuttua pääsee fillaroimaan nyt Kastellista jokivartta myöten vaikka kauppatorille saakka.
Ihan koko aikaa jokeen ei ole näköyhteyttä, mutta kaukana se ei ole millään kohdalla.
Reitin jatkoa kaipaaville tiedoksi, että Emännäntien uimarannan ja tulevan Poikkimaantien sillan välisen osuuden rakentaminen alkaa todennäköisesti ensi tai seuraavana vuonna.
Rakennussuunnitelmat ovat tulossa piakkoin yhdyskuntalautakuntaan hyväksyttäviksi ja nähtäville. Rahoista päätetään erikseen loppuvuodesta kaupungin talousarvion yhteydessä.
Uusi hieman yli kilometrin pätkä maksaa noin 300 000 euroa.
Viime syksynä valmistunut reitin ensimmäinen vaihe myöhästyi valitusten takia useita vuosia.
"Nyt se on kuitenkin käytössä, eikä sieltä ole tullut enää mitään palautetta. On huomattu, että ihan hyvä juttuhan se on", kertoo suunnittelupäällikkö Tapio Siikaluoma Oulun kaupungilta.
Uusin pätkä yhdistää Emännäntien uimarannalle Turkanheimontieltä johtavan pyörätien ja Värtön rannan pyörätien Erkkolan sillan kohdalla.
Jokireitti kauppatorille jatkuu Värtön jälkeen Pohjantien alituksella, mutta sen jälkeen voi taas kurvata rantaan takaisin Kasarminrannan bulevardille.
Bulevardi päättyy Tulliväylään, joka alitetaan. Korkean maavallin takaa löytyy pienen haeskelun jälkeen rantapolku. Toinen vaihtoehto on kääntyä hieman myöhemmin hotelli-ravintola Lasaretin sivuitse Hupisaarille ja polkea tai patikoida sitä kautta aina torille saakka.
Noin kolme kilometriä pitkän reitin varrella on pari kahvilaa, muutama jäätelökioski, venevalkamia ja puistoja. Joissain kohtaa tosin mennään myös melko liki ihmisten pihoja ja terasseja.
Myöhemmin rakennettava jatko Kastellista Muhokselle päin kulkee jokirannassa puistoalueella ja yhtyy rakennettavan Poikkimaantien sillalta suunniteltuun kevyen liikenteen väylästöön.
Sillan aikataulu on sekin vielä auki. Pyörätien kakkosvaiheen toteutumista tähdätään sillan valmistumisen kanssa yhteen.
"Silloin Hiukkavaarasta pääsisi kevyenliikenteen verkkoa joen yli ja keskustaan. Siitä tulee aikanaan todella hyvä 7-8 kilometrin pyöräilyreitti", arvioi Siikaluoma.
Jatkoreitti on linjattu Tarhurintien ja Kirkkorannantien venevalkamien kautta. Reitin varrella varaudutaan arkeologisiin kaivauksiin.
Siikaluoma ei usko, että jatkon suhteen tulee eteen suurempia käytännön ongelmia. Sillan kohdalla on yksityismaita, mutta kaupungin maanhankinnat ovat olleet vireillä jo pitkään ja tilanne hyvä.
Jatkoreitin koepaalutus on tehty. "Jos siellä vielä on joku paalu pystyssä, se ei välttämättä ole enää oikealla paikallaan. Ne olivat vain suunnitteluaikaisia merkkejä", hoksauttaa Siikaluoma.
2000-luvulla tehdyssä yleissuunnitelmassa kevyenliikenteen väylä jatkuisi Patamäkeen saakka. Poikkimaansillasta eteenpäin on useita yksityisiä tiloja, eikä niiden kanssa ole vielä käyty neuvotteluja.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva