Isokatu kiistan kohteena

Kari Sankala Kaleva
Oulu Katujen ja liikenteen myllerrys Oulun keskustassa jatkuu myös alkavana kesänä.
Oulun yhdyskuntalautakunta pani tiistaina nähtäville Isonkadun katusuunnitelmat, jotka koskevat Saaristonkadun ja Pakkahuoneenkadun välistä osaa.
Samassa paketissa on mukana Kauppurienkadusta Isonkadun ja Uudenkadun välinen pätkä.
Kävelykatuun kuuluvan "Kesäkadun" pelisäännöt jäivät vielä auki. Yksimielinen lautakunta palautti uudelleen valmisteltavaksi Kesäkadun maanvuokrasopimuksen ja sen käyttöä koskevan sopimuksen.
Sopimusluonnos oli epäselvä, vaikka sen mukaan "Isonkadun on oltava saavutettavissa ja poistuttavissa molemmista päistään kävellen ympäri vuorokauden, elleivät pakottavat olosuhteet muuta vaadi."
"Vapaan katuosuuden vähimmäisleveys on neljä metriä."
Lautakunnan puheenjohtaja Hanna Sarkkinen (vas.) kertoo päättäjiä närästäneen se, että luonnoksessa puhutaan myös ovien sulkemisesta.
"Asemakaavan lähtökohta on, että ovet ovat auki. Epäselvää oli, kuka hallinnoi ja vastaa katetusta katutilasta."
Kesäkadun käytöstä ei anneta päätösvaltaa Arinalle, vaan varmistetaan se, että katu pysyy kaikille avoimena julkisena tilana.
"Sopimusluonnoksessa valta oli luisumassa Arinalle. Luonnos rikkoi asemakaavan periaatteita ja alkuperäisiä puheita. Lautakunta evästi, että sopimus on tehtävä niin, ettei Arina päätä tilan käytöstä", Sarkkinen sanoo.
"Se voidaan antaa vaikka Oulun Liikekeskukselle, joka hoitaa Rotuaaria. Nyt pohditaan, miten asia olisi paras ratkaista. Tärkeintä on tilan julkisuus", hän toteaa.
Arinan hallintojohtaja Paavo Härölle yhdyskuntalautakunnan ratkaisu tuli yllätyksenä. Hän ei ollut kuullut asiasta vielä keskiviikkoiltaan mennessä.
"Eipä siihen ole muuta sanomista kuin että pitää katsoa ja kuunnella, mitä sieltä kuuluu. Minulle jäi sellainen mielikuva, että joku kaupungin elin päätti tilan sulkemisesta, mutta valmistelijat varmaan ottavat yhteyttä. Tehdään siitä sellainen, että hyvä tulee."
Isokatu muuttuu kävelykaduksi Saaristonkadun ja Pakkahuoneenkadun välillä. Samoin käy Kauppurienkadulle Isonkadun suunnasta Autosaaren pysäköintitalolle saakka. Pysäköintitaloon ajetaan Uudeltakadulta.
Muutoksessa Isokatu päällystetään kuten Kirkkokadun puoleinen Rotuaari. Isonkadun kunnostus kytkeytyy Galleria-kortteliin tulevaan Valkea-kauppakeskukseen ja Sokos-tavaratalon rakentamiseen.
Osasta Isoakatua tulee valokatteinen ja lämmitetty. Katettu "Kesäkatu" jää aiottua lyhyemmäksi, vain kauppakeskuksen mittaiseksi pätkäksi.
Katetun tilan Pakkahuoneenkadun puoleiseen päähän tulee katuaukio, joka on muutettavissa myöhemmin katetuksi. Kävelyalue saa sulanapitojärjestelmän. Polkupyörien pysäköintipaikkoja on 250.
Jäätelökioskikin huomioidaan jo kävelykatua rakennettaessa.
Suunnitelmissa on varaus Hammar-korttelin alle ajoa varten. Ajoluiska osuu nykyisen tavaratalo Anttilan kohdalle.
Luiskaa koskeva kaavamuutos on valmisteilla. Isokatu on kaavoitettu kävelykaduksi 2005.
Kävelykatualueen laajeneminen Oulun ydinkeskustassa vaatii uusia ajojärjestelyjä Isonkadun pohjoispäässä. Isokatu muuttuu ensi syksynä Linnankadun nurkalta Pakkahuoneenkadun risteykseen saakka kaksisuuntaiseksi.
Perustelu on Isonkadun katkaisu kävelykaduksi. Isonkadun pohjoisten osien kortteleiden huolto pääkatujen kehältä vaatii yhteyden.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva