Asema kuntoon kerralla

Liisa Lehto-Peippo Kaleva
Oulainen Rautatieaseman seutu Oulaisissa on suuressa myllerryksessä. Asema raiteineen, laitureineen ja odotuskatoksineen uudistetaan perin pohjin.
Remontin jälkeen liikkuminen asema-alueella on turvallisempaa ja joustavampaa. Ränsistyneestä aseman alueesta tulee myös edustava.
Työpäällikkö Jari Hinttala Lemminkäinen Infra Oy:stä toteaa, että peruskorjauksen vaatimat järjestelyt vaativat matkustajilta kärsivällisyyttä. "Vaiva kannattaa, sillä aseman käytettävyys paranee suuresti."
Remontti tuo asemalle muun muassa kauan kaivatun hissin jo joulukuun alkuun mennessä. Sen avulla muun muassa liikuntarajoitteiset pääsevät turvallisesti ja helposti välilaiturille.
Hissin puuttuessa matkustusaikeissa olevan liikuntarajoitteisen on pitänyt tilata välilaiturille johtavan portin avaus etukäteen junaan ja junasta päästäkseen.
Aseman kunnostus alkoi toukokuun alkupäivinä ja valmistuu pääosin tämän vuoden aikana. Urakka-aikaa on vuoden 2015 syksyyn. Viimeistelyjä jää ensi vuodelle.
Liikenneviraston tilaaman työn kustannukset ovat arviolta kymmenen miljoonaa euroa.
Jari Hinttala kertoo aseman uudistuksen olevan yksi osa Seinäjoen-Oulun radan perusparannusta. "Perusparannus nostaa radan tasoa. Junien no-peudet kasvavat, ja myös liikennepaikat vaativat korjausta."
Parhaillaan Oulaisten asemalla asennetaan uusia laiturielementtejä puretulle ykkösraiteelle. Ykkösraiteen jälkeen samat työt tehdään kakkos- ja kolmosraiteelle.
Aseman laitureita nostetaan. Tähän saakka matkustajan on pitänyt nousta junaan tai laskeutua junasta. Vastaisuudessa juna ja laituri ovat samassa tasossa. "Se lisää matkustajan mukavuutta ja turvallisuutta.", Hinttala toteaa.
"Junakiskot ja lähes kaikki vaihteet vaihdetaan. Turvalaitejärjestelmiä parannetaan. Junien kulkuun liittyviä opastimia ja sähköratapylväitä uusitaan.
Aseman kohdalla oleva alikulkutunneli on huonokuntoinen. Sen pinnat ja valaistus uusitaan kokonaan.
Tunneli on käytössä koko korjauksen ajan. Toinen puoli tunnelista on kuljettavissa, kun suojaseinän sisässä toisella puolella tehdään töitä.
Asemalle rakennetaan uudet odotuskatokset. Opastus- ja kuulutusjärjestelmät sekä valaistus uudistetaan.
Remontissa on myös Oulaistenkadun ylittävä rautatiesilta. Sitä levennetään.
Aseman alueen rakennukset, asemarakennus ja vanha makasiini jäävät paikoilleen, mutta kunnostustyö ei niitä koske.
Radan kunnostustöitä tehdään lisäksi noin puolen kilometrin matkalla asemalta etelään ja pohjoiseen.
Joka toiseen lauantaihin ajoittuvat noin 17 tunnin liikennekatkot käytetään työmaalla tehokkaasti hyväksi. Kun työmaalla työskentelee keskimäärin noin 20 henkeä, katkopäivinä töitä paiskii tuplamäärä väkeä.
Juhannuksen ajan liikenne on kokonaan pysähdyksissä.
Kun asema saadaan valmiiksi, työn alle tulee Pyhäjoen ylittävä rautatiesilta. Sillan uusiminen ajoittuu ensi vuodelle.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva