Junavanhus nostettiin uuteen kotiin

Antti Ervasti Kaleva
Oulu Lättähattuvaunun nosto rekan päältä tiistaina raiteille sujuisi muuten sutjakasti, mutta sovitustöitä aiheuttaa hieman kaartuva rata. Vaunu istuisi radalle telien päälle kuin nakutettu, mutta kiskojen kaarevuus asettaa ne hieman väärään asentoon.
Lopulta rautakangilla ja lankuilla kampeamalla juna saadaan paikoilleen ja työnnettyä Pohjois-Suomen rautatieharrastajien Porhan hallille VR:n varikkoalueelle kunnostettavaksi.
Vuonna 1957 Valmetin tehtaalla valmistettu vaunu tuotiin Ouluun Mynämäeltä, jossa se on toiminut kolme vuosikymmentä paikallisen ampumaseuran varastona.
"Menee monta vuotta ennen kuin vaunu saadaan liikenteeseen, vaikka tämmöinen parinkymmenen miehen porukka tekee töitä kahtena päivän viikossa kolme tuntia kerrallaan. Sisältä se on yllättävän hyvässä kunnossa", sanovat Antti Jylhä ja Matti Laitinen Porhasta.
Kovimmaksi työksi he arvioivat korin hiomisen ja maalaamiseen sekä monenlaiset sähkötyöt. Puuttuvia osia jouduttanee metsästämään ahkerasti.
Telit ovat metallisia jalustoja kiskojen päällä kulkevine rautapyörineen. Vaunu kulkee kahden telin varassa. Ne yhdistys on saanut VR:ltä Oulusta ja kunnostanut perusteellisesti.
Kun vaunu valmistuu, se tulee olemaan ainoa niin kutsuttu linnunsilmäpoppelimalli, joka on liikenteessä. Toinen säilynyt on esillä Rautatiemuseossa.
Nimitys tulee sisustuksessa käytetyn paneelin kuvioista.
"Vaunuissa on käytetty kolmea erilaista paneelia, ja tämä linnunsilmäpoppeli on vanhin ja mielestäni parhaan näköinen. Myöhemmät ovat tylsän harmaita", sanoo yhdistyksen perustajajäsen Seppo Liedes.
Porhalla on nyt käytössä kolme lättähattuvaunua, joista kaksi on vetovaunuja. Uusi vaunu tulee valmistuessaan neljänneksi vaunuksi entisten väliin.
"Sitten voimme ajella nelivaunuisella junalla vetovaunu molempiin suuntiin", sanoo Jylhä.
Nyt hankitun vaunun väri on erittäin hailakan vaaleansininen. Alun perin se on ollut syvän sininen mutta haalistunut vuosikymmenten saatossa.
Lättähattujen nimeksi piti kilpailun tuloksena värin mukaisesti sinikko, mutta kansan suuhun istui paremmin nuorison hattumuodista otettu nimitys.
Liikenteessä vaunu on ollut viimeksi vuonna 1978 sijoituspaikkana Pieksämäki, sitä ennen se liikennöi Seinäjoelta.
Porhan lättähatuilla ajetaan 5 000-15 000 kilometriä vuodessa. Tänä vuonna on tiedossa jäsenretkiä muun muassa Vartiukseen ja Ämmänsaareen.
Kansa pääsee halutessaan maistelemaan lättähattukyytiä ainakin Oulun päivillä lauantaina 15.kesäkuuta ja sunnuntaina 16. kesäkuuta. Silloin ajellaan Oulusta Iihin sekä takaisin. Toinen reitti käy Muhoksella.
Samoina päivinä yhdistys esittelee 1940-luvun tyylistä radan kunnostusta resiinoine ja topparoikkalauluineen.
"Pitkästä aikaa käydään Oulaisissa Veteraanikonepäivillä heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Neljä tai viisi vuotta sitten kävimme edellisen kerran, ja nyt saimme uudelleen luvat siihen", Jylhä sanoo.
Rautatieharrastajilta on tilattu kaikille avoin juhannusjuna 21.-22. kesäkuuta Aavasaksalle.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva