Huvikumpu saattaa lähteä kokonaisena

Liisa Laine Kaleva
Oulu Ainakin yksi Oulun asemalta parhaillaan purettavista puurakennuksista saatetaan ehkä sittenkin siirtää lähes kokonaisena uudelle paikalleen Toppilansalmeen Länsi-Toppilan aseman alueelle.
Kyseessä on aseman rakennus numero 11. Se on Saaristonkadun kulmasta laskien viides talo, niin sanottu "Huvikumpu".
Alunperin kaikki neljä Toppilan aseman tontille siirrettävää rakennusta oli tarkoitus kuljettaa kokonaisina. Rakennusten kokonaisena siirrosta ehdittiin jo luopua, koska ainoalla mahdollisella reitillä oleva Tuiranväylän silta ei kestä näin painavia kuljetuksia.
"Tarkastuslaskennassa" Huvikummun paino jäi kuitenkin selvästi sallitun rajoihin, varsinkin kun siitä kuoritaan ensin katto pois.
"Nyt asia on kiinni kuljetuksen hinnasta," toteaa toimitusjohtaja Ari Tuutti, joka yhdessä arkkitehti Venanzia Rizzin kanssa on ostanut rakennukset ja vastaa niiden siirrosta ja uudelleen kokoamisesta.
Kuljetuksen hinta-arviot vaihtelevat 20 000 euron ja 120 000 euron välillä riippuen siitä, millaisella kalustolla se joudutaan toteuttamaan ja kuinka kauan kuljetus kestää.
Kuljetus on kallista, mutta siitä on myös etua. "Kyllähän siinä hirveästi säästyy työtä ja vanhoja rakenteita, jos rakennusta ei tarvitsisi purkaa ja koota uudestaan", kertoo restaurointimestari Ilkka Perttunen.
Maanantaiaamuna Perttunen kirvesmiehineen valmisteli operaatiota sahaamalla rakennuksen katon keskeltä kahtia. Seuraavaksi katto nostetaan pois kahtena kappaleena.
Sen jälkeen nostetaan itse kehikko lavetille odottamaan, että perustus saadaan siirrettyä Toppilaan. Kun perustus on valmis, voidaan mökkikin lähettää matkalle.
Rakennuksen leveys on noin 7,5 metriä. Jos paketti kulkee kokonaisena, ylileveän kuljetuksen reitti on Kajaaninkatua kiellettyyn ajosuuntaan Tuiran silloille ja sieltä edelleen Toppilaan.
Tähän mennessä rakennuksista on jo purettu sisustat, numeroitu kivijalan kivet ja kuljetettu ikkunat, ovet ja tulisijat uuteen pystytyspaikkaan.
Ne rakennukset, joiden kuljetus kokonaisena ei onnistu, puretaan pala palalta ja hirsi hirreltä. Rakennukset kootaan Toppilassa alkuperäiseen asuunsa.
Oulun aseman vanhoista rakennuksista on kaavassa suojeltu vain asemarakennus ja asemaravintola. Näiden lisäksi asema-alueella on 13 muuta vanhaa rakennusta. Kaikki rakennukset asemaa ja asemaravintolaa lukuunottamatta puretaan pois matkakeskuksen tieltä.
Tuutin ja Rizzin ostamilla neljällä rakennuksella täydennetään Toppilan aseman rautatieaiheista kokonaisuutta.
Toppilansalmen rannalla sijaitseva Toppilan asema on jo Rizzin arkkitehtitoimiston omistuksessa ja työtiloina. Aseman lisäksi puolen hehtaarin tontilla on kolme piharakennusta.
Käytännössä Tuutti ja Rizzi pelastavat puurakennuksista sen mikä pelastettavissa on. Jäljelle jää kolme piharakennusta ja yksi kosteusvaurioiden takia korjauskelvoton asuinrakennus. Siirto koskisi rakennuksia numero 1,9, 11 ja 2 eli kahta asuinrakennusta, kaksoisvahtitupaa eli "huvikumpua" ja piharakennusta.
Tässä vaiheessa siirretään, tavalla tai toisella, rakennukset numero 11 ja 9. Niiden osalta työt Oulun aseman päässä koitetaan saada tehtyä toukokuun loppuun mennessä. Uudessa paikassa töiden arvellaan näiden rakennusten osalta olevan valmiit vuoden vaihteeseen mennessä. Myöhemmin siirretään rakennukset yksi ja kaksi.
Jo pelkästään nyt työn alla olevien kahden rakennuksen rungon saaminen Toppilaan maksaa Tuutin mukaan ainakin 150 000 euroa. Rakennuksista säilytetään mahdollisimman paljon alkuperäistä, mutta samalla ne rakennetaan nykyaikaisiksi, mikä tarkoittaa lisää rahan menoa.
Uudisrakentaminen maksaa noin 1 500-1 800 euroa neliöltä, mutta tämä tulee huomattavasti kalliimmaksi. Työtäkin vaaditaan moninkertaisesti. Esimerkkinä Tuutti mainitsee talon ulkoseinät, jotka VR on maalannut lateksilla. "Lateksi tahtoo pitkän päälle pilata paneelit eli joudumme ottamaa lateksit pois ja maalaamaan seinät öljypohjaisella perinnemaaleilla. Se on aika iso operaatio. Teimme sen Länsi-Toppilan asemalla ja se maksoi kymmeniä tuhansia euroja."
"Uskon kuitenkin, että lopputulos on sen arvoista."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva