Maestro on 1990-loppupuolella Tekes-projektissa alkunsa saanut kehitystyökalu kaikille elektroniikkatuotteille, joilla on tärkeässä osassa oleva graafinen käyttöliittymä. Simulointiympäristöä voi käyttää esimerkiksi matkapuhelinten, tulostinten ja kameroiden käyttöliittymäsuunnittelussa.
CCC on viime aikoina karsinut tuoteliiketoimintojaan, joihin Maestrokin kuuluu. Yhtiö pyrkii keskittymään palveluliiketoimintaansa.
"Resurssit eivät tässä kokoluokassa riitä molempien pitkäjänteiseen rakentamiseen, ja jommasta kummasta piti luopua", sanoo CCC:n toimitusjohtaja
Kallion mukaan Cybelius Maestro on ollut investointina iso, mutta myyntitilanteessa sen tulosvaikutus on "kutakuinkin nolla."
Nickom Europea ryhtyy vetämään jo alusta asti Maestron kehityksessä mukana ollut
Kerttula on innoissaan Japanin markkinoista, joille Nickom tarjoaa pääsyn. Nickom pyrkii kaupalla työkalutoimittajien kärkeen etenkin telekommunikaatio- ja elektroniikkasektoreilla.
"Nickomin yhteistyökumppanina on Acrodea, jonka käyttöliittymäalusta on käytössä japanilaisilla matkapuhelinoperaattoreilla. Nickom tekee työtä sen eteen, että Maestroa voidaan käyttää Acrodean tuotteen kanssa ja siten päästä sikäläisille operaattorimarkkinoille", Kerttula summaa.
Nokian ja Polar Electron lisäksi Maestrolla on jo japanilaisia asiakkaita. Tuotetta käyttää myös Seiko Epson, joka tunnetaan esimerkiksi tulostimistaan. Japani on tärkeä markkina-alue huipputeknologiakeskittymänä, ja Kerttula uskoo pitkän työn kantavan hedelmää.
"Japani on uskomattoman suuri ja laaja markkina-alue ict-tuotteille, eikä sitä monesti ymmärretä. Aloitimme Japanin valloituksen jo vuonna 2002-2003 ja vuonna 2004 teimme vasta ensimmäiset oikeat kaupat. Nyt otetaan taas seuraava merkittävä askel", Kerttula sanoo.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>