Hintojaan laskeneissa yrityksissä alennus kampaamolaskussa on ollut keskimäärin 6,7 prosenttia, mutta kun kaikki alan Oulussa toimivat yritykset otetaan huomioon, alennus jää keskimäärin vain 2,9 prosenttiin. Alennus on selvästi pienempi kuin koko maassa keskimäärin. Esimerkiksi Tilastokeskuksen helmikuussa kokoamien tietojen mukaan alennus olisi koko maassa ollut 4,4 prosenttia. Selvityksessä ei tutkittu, miksi alennus on jäänyt Oulussa muuta maata vaatimattomammaksi.
Veronalennuksen työllisyysvaikutusten arviointi on vielä tässä vaiheessa vaikeaa, Paavola ja Pernu myöntävät.
Heidän selvityksensä perusteella kahteentoista oululaiseen parturi-kampaamoon on vuodenvaihteen jälkeen tullut työskentelemään 14 uutta henkilöä. Onko tämä suoraa seurausta alv-muutoksesta, onkin jo toinen juttu. Kyse voi olla nimittäin alan tyydyttämättömästä kysynnästä.
"Todelliset työllisyysvaikutukset voivat näkyä vasta pidemmällä aikavälillä", Pernu huomauttaa.
Kaksikon maalis-huhtikuussa toteuttamaa selvitystä oululaisten parturi-kampaamoyritysten suhtautumisesta verokokeiluun voi pitää kattavana.
Paavola ja Pernu veivät kyselylomakkeensa 108 yritykseen, kun Oulun keskustassa ja viidessä lähiössä toimivia alan yrityksiä oli heidän selvitystensä perusteella kaikkiaan 123. Lomakkeen palautti 75 prosenttia sen saaneista.
Kaksikko otettiin yrityksissä vastaan vaihtelevasti. "Osa oli selvityksestä erittäin kiinnostuneita, osa halusi päästä meistä eroon niin pian kuin mahdollista", Jarno Pernu kertoo.
Selvityksen mukaan oululaisista parturi-kampaamoista hintojaan oli alentanut 46 prosenttia eli 37 yritystä. Loppuvuonna hintojaan aikoi alentaa vielä kuusi yritystä, kun taas 27 yrittäwjää ei osannut sanoa, alentaako hintojaan vai ei.
Hintojensa ennallaan pitämistä yrittäjät perustelivat muun muassa sillä, että he halusivat purkaa hinnankorotuspaineita, sopeutua yleiseen kustannustason nousuun, parantaa kannattavuuttaan tai palkata uusia työntekijöitä.
"Vuonna 1994 voimaan tullut arvonlisävero kummittelee vielä yllättävänkin paljon. Sen ja 1990-luvun alun laman seurauksena alalle tuli paljon irtisanomisia, samalla yksityisyrittäjyys yleistyi irtisanottujen kampaajien perustaessa omia yrityksiään", Paavola sanoo.
Monet yrittäjät myös huomauttivat, ettei veroa voitu siirtää aikanaan lainkaan kuluttajahintoihin kovan kilpailutilanteen vuoksi.
Mutta miten kiinnostuneita tulevat tradenomit ovat itse käyttämään alan palveluita?
"Täytyy tunnustaa, että parturissa tulee käytyä harvoin. Yleensä vaimo leikkaa hiukset", Jarno Pernu myöntää.
Saila Paavola arvioi asioivansa kampaajan tuolilla nelisen kertaa vuodessa.
Yrityksen koolla tai sijainnilla ei ollut vaikutusta siihen, oliko kampaamohintoja alennettu alv-alennuksen myötä.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>