Monissa kaupungeissa tallennekorvaukset kuuluvat osana muusikoiden peruspalkkaan.
"Ilman kiinteitä tallennekorvauksia jokainen levy vaatii erillisrahoituksen, jonka hankkiminen on vaikeaa ja riskialtista. Käytännössä osa summasta on pois muusta konserttitarjonnasta", Samu Forsblom toteaa.
Oulun kaupunginorkesterin mainetta niittäneet Madetoja-levytykset on saatu aikaan ulkopuolisen rahoituksen ja osittain talkootyön turvin. Oulun kaupunki on tukenut projekteja pienellä summalla. Syksyllä ilmestyy Madetoja-sarjan viimeinen levy.
"Sen jälkeen olisi valmiina 3-4 levytyskonseptia. Ensimmäisenä toiveissa olisi levyttää Oulun 400-vuotisjuhlaooppera,
Vaikka orkesterin talous on kunnossa, levyprojekteihin rahaa ei riitä. Yhden levytyksen kustannukset vastaavat jopa kolmasosaa koko vuoden ohjelmistobudjetista.
Myös radio- ja televisioäänitykset vaativat tallennekorvauksia. Oulun kaupunginorkesterin kohdalla nämäkin ovat usein kilpistyneet rahoituksen puutteeseen.
"Levyt ovat käyntikortti maailmalla. Ne vaikuttavat siihen, kenen kanssa huippusolistit ja kapellimestarit haluavat tehdä yhteistyötä", Forsblom sanoo.
Myös paikallinen vaikuttavuus edellyttää mahdollisuutta äänitteiden tekoon eri muodoissaan. Paikallinen omaleimaisuus on valttia kiristyvillä levymarkkinoillakin.
"Pohjois-Suomen kulttuurielämä hyötyisi suoraan siitä, jos Oulun kaupunginorkesteri voisi tuoda äänitteissään rohkeasti esiin paikallisia solisteja, säveltäjiä ja kokoonpanoja. Miten olisi vaikka Huutajat ja Oulun kaupunginorkesteri!" Forsblom ehdottaa. Ohjelmistosta päättää elokuussa taiteellisena johtajana aloittava
Levy-yhtiö Alba olisi ilman muuta halukas jatkamaan yhteistyötä oululaisten kanssa.
"Taiteellinen taso riittää ja orkesterin maine esimerkiksi Yhdysvalloissa on Madetoja-levytysten ansiosta jo jonkinmoinen", sanoo Alban toimitusjohtaja
Sinfonia Lahden intendentin
Sopimukseen kuuluu orkesterin käyttö kaupungin promootiotarkoituksissa. Orkesteri on esiintynyt muun muassa Salpausselän kisojen markkinointivideossa.
Kiinnostavuuden kasvaessa kaupunki on lisäksi hyötynyt konserttien kasvaneista lipputuloista.
Samu Forsblomin mukaan Lahden malli olisi mahdollinen Oulussakin. Toinen vaihtoehto olisi levytyksiä varten korvamerkitty raha.
"Äänitykset voidaan parhaimmillaan toteuttaa normaalin työajan puitteissa. Tämä onnistuu, kun käytetään samaa ohjelmistoa kuin konserteissakin", Forsblom uskoo.
Oulun kaupunginorkesterin soolosellistin ja ohjelmatoimikunnan jäsenen
"Kaupunki on myöntänyt luovan talouden merkityksen elinvoimaiselle kaupunkiseudulle. Nyt olisi aika kääriä hihat ja käydä hommiin", intendentti Forsblom summaa.
Levylle soittaminen kehittää orkesteria ainutlaatuisen tehokkaasti."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>