Nähtävillä olon ja lausuntojen jälkeen lautakunta tekee kaupunginhallitukselle esityksen kalliotilojen ajoyhteyksistä. Tuorein esitys on vaihtoehto K, jossa kalliotiloihin ajo lännestä hoituisi Autorannan pysäköintialueelta Rantakadun suuntaisesti etelään ja itäinen sisäänmeno Hallituskadun ja Uudenkadun risteyksestä aseman suuntaan.
Suunnittelun edetessä myös kustannukset ovat tarkentuneet. Lopullisessa laajuudessaan kalliotilat maksavat kaupungille 26,7 miljoonaa euroa, kun ensimmäisissä karkeissa arvioissa puhuttiin 25 miljoonasta eurosta. Kustannuksissa ei ole mukana puolustusvoimien johtokeskustiloja.
Kalliotilat on mahdollista rakentaa kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tiloista tehtäisiin valtaosa, jolloin kustannukset nousevat 22,6 miljoonaan euroon. Pysäköintitilojen laajennus jatkossa maksaisi näin ollen 4,1 miljoonaa euroa.
Vaiheittain rakennettaessa kalliotiloihin tulisi aluksi Hallituskadun ja Autorannan ajorampit. Samoin rakennettaisiin keskustan alittava ajotunneli huoltotaskuineen. Kallioparkki 1 toteutuisi tällöin osittain ja väestönsuojana toimiva kallioparkki 2 kokonaan.
Kallioparkin laajennus hoituisi jatkamalla Pakkahuoneenkadun suuntaista pysäköintitilaa. Ensimmäisessä vaiheessa maan alle rakennettaisiin 707 autopaikkaa ja laajennuksen jälkeen paikkojen määrä nousisi 1002:een. Toisessa vaiheessa on mahdollista tarkistaa mitoitusta tarpeen mukaan.
Ykkösparkkiin tulisi ensimmäisessä vaiheessa 456 autopaikkaa ja laajennuksen jälkeen paikkoja olisi 751. Noin 3 000 hengen väestönsuojaksi samalla rakennettavassa Uudenkadun suuntaisessa kallioparkissa olisi 251 autopaikkaa.
Niin kallioparkki 1 kuin parkki 2 muodostuisivat poikkileikkaukseltaan yksiosaisista halleista, joissa olisi kaksi yksisuuntaista ajoväylää, joiden varrella autopaikat sijaitsisivat neljässä rivissä.
Hallituskadulle sijoittuvan rampin osalta suunnittelijat uskovat, että Hallituskadun liikenne voisi rauhoittua Mäkelininkadun puoleiselta osalta. Tällöin 130 asukkaan asumisviihtyvyys jopa paranisi.
Ensimmäisessä vaiheessa läntistä ramppia oltiin sijoittamassa myös Pakkahuoneenkadulle Aleksanterinkadun ja Torikadun väliin. Tuo vaihtoehto kuitenkin törmäsi asukkaiden ja katuosuuden yrittäjien vastustukseen.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>