Autot parkkiin peruskallioon

Yhden parkkipaikan louhinta maksaa 25 000 euroa

Pekka Siltanen

OULU Oulun kaupunki valmistelee ydinkeskustan pysäköintipulmien ratkaisemista noin 1 000 parkkiruutua käsittävän kallioparkin avulla.

Ratkaisuksi Oulussakin on nykytyyliin valittu autojen piilottaminen peruskallioon, mutta kaikkia ydinkeskustan kiinteistönomistajia kallioparkkivaihtoehto ei korkeiksi nähtyjen kustannustensa vuoksi ollenkaan innosta. Myös ”valittujen” ajotunneleiden sisäänpistot ovat nostattaneet tunteita.

Kaupungin saama palautetulva on ollut sen verran voimakasta, että erityyppisistä parkkipaikkavaihtoehdoista on tehty tarkentavia kustannusvertailuja ja eri ajotunnellivaihtoehdoista tehty lisäselvityksiä.

Vaikka selvitykset valmistuvat vielä ennen kesälomia, sen verran suuresta asiasta Oulun keskustan tulevan kehityksen kannalta on kuitenkin kysymys, että päätös kallioparkin leiman saaneesta keskitetystä pysäköintiratkaisusta päästään tekemään aikaisintaan ensi syksynä.

Koska tässä linjataan Oulun ydinkeskustan tulevaisuutta vuosikymmenten päähän, selvitysten on oltava viimeisen päälle huolella tehtyjä, apulaiskaupunginjohtaja Matti Pennanen näkee.

Pennanen sanoo yllättyneensä, mutta myös ilahtuneensa hankkeesta saadun palautteen määrästä. Pääosin se on ollut rakentavaa, ja ohjannut selvityksiä myös alueille, joilta tarvitaan yksityiskohtaista tietoa lopullista päätöstä tehtäessä.

Kustannnukset pelottavat

Suuri salaisuus ei ole, että kallioparkin epäilijöitä pelottavat erityisesti kallioon louhittavien parkkiruutujen kustannukset. Yleisesti hyväksyttyjen laskelmien mukaan yhden ruudun louhiminen kallioon maksaa runsaat 25 000 euroa, eli 150 000 markkaa entistä rahaa.

Vaihtoehtoa närästävien mielestä maanpäällisten parkkiiruutujen, jopa kadunalaisten ratkaisujen kustannukset olisivat puoltakin halvempia.

Matti Pennanen sanoo nyt tehtävien lisäselvitysten avulla varmistettavan, että oikea hintaviesti menee oikein perille.

Kallioruudun louhinta maksaa Pennasen mukaan helposti 25 000 euroa. Mutta kallioparkin avulla toteuttava keskitetty pysäköintiratkaisu mahdollistaa hänen mukaansa parkkipaikkojen paljon löysemmän mitoituksen, mitä eriytetty kiinteistökohtainen ratkaisumalli taas edellyttäisi.

Keskitetyssä ratkaisussa kunkin parkkiruudun käytettävyys on paljon tehokkaampaa kuin kiinteistökohtaisessa ratkaisussa. Siksi kaavoittaja voi hyväksyä keskitetyssä mallissa ruutuja vähemmän.

Löysä mitoitus heijastuu Pennasen mukaan kiinteistönomistajille suorana säästönä.

Hajauteussa eli kiinteistökohtaisessa ratkaisussa edellytetään ydinkeskustaan liiketilaa kaavoitettaessa autopaikka kutakin 50 neliötä kohti. Hajautetussa mallissa voidaan vaatimusta väljentää niin, että parkkiruutu on rakennettava vain kutakin 80 liiketilaneliötä kohti.

Keskitetyssä vaihtoehdossa parkkipaikkojen kustannusrasite alenee tämän vuoksi oleellisesti ja muodostuu Pennasen mielestä kohtuulliseksi lisärakennusoikeusneliötä kohti.

Vaikutus neliövuokraankin jää hänen mukaansa säälliseksi. Pennasen laskelmissa kallioparkkiruutu nostaa kaavoitettavan lisärakennusoikeuden neliövuokraa lopulta 15 markan verran.

Kallioparkkia vastustavien mielestä kallioon louhittavien parkkiruutujen vastineeksi keskustan kiinteistöille tarjottavan lisärakennusoikeiden käyttäminen olisi mahdotonta, sillä sen verran kalliita neliöistä tulisi. Ja jos uusia neliöitä rakennettaisiin ja niille löytyisi vielä käyttäjänsä, ydinkeskustan vuokrat nousisivat ”pilviin”, jolloin ainoastaan harvoilla alojensa huippuliikkeillä olisi mahdollista tehdä kauppaa Oulun ydinkeskustassa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva