Repputuristeja tavoitel-

laan tiukasti

Koillismaan ja Kainuun luontokeskuksissa viritellään mainoksia radioonkin

Aimo Kajava

KUUSAMO Kansallispuistoissa ei ole tarvinnut valitella tähänkään saakka kävijöiden puutetta, sillä luonnonsuojelualueiden ja niihin rakennettujen luontokeskusten käyttö kasvaa tasaiseen tahtiin.

Luontomatkailijoista käydään kuitenkin yhä kovempaa kisaa, minkä vuoksi Koillismaan ja Kainuun luontokeskusten palveluita aiotaan ryhtyä markkinoimaan ostamalla mainosaikaa paikallisradiosta.

Metsähallituksen kansallispuistoja on mainostettu muutaman vuoden ajan tievarsien virallisissa tauluissa, mutta mainosajan ostaminen kaupallisilta kanavilta on täysin uusi linjaus koko maassa.

Nuorten ajankäyttö askarruttaa kaikkialla

Oulangan kansallispuiston luontokeskuksen hoitaja Timo Hentilä kertoo, että uusilla keinoilla yritetään tavoittaa matkailijat paremmin suoraan tienpäältä. Vaikka kävijöiden määrä kasvaa vuosittain tasaisesti, luontopalveluiden tarjoajat katsovat jo kauas tulevaisuuteen. Erityinen huoli on nuorisosta, jonka halutaan myös oppivan suuntamaan luontokeskuksiin.

”Kun tällaiset rakenteet on tehty, olisi hyvä, että ihmiset käyttäisivät palveluita. Tarjontaa on nykyisin paljon. Jos emme näy, meidät saatetaan helposti unohtaa”, Hentilä perustelee.

Kainuun ja Koillismaan luontokeskusten ja palvelupisteiden yhteinen kampanja polkaistaan näillä näkymin käyntiin ensi kesänä. Läpi vuoden eri sesonkeihin painottuvaa mainosaikaa ostetaan 10-12 viikon ajalle. Radioon on tulossa kunnon kampanja, sillä toistoja suunnitellaan laitettavaksi vajaat 500 kertaa.

Mainonta alkaa lähiaikoina

Metsähallituksen Kuusamon palvelupisteen, Karhuntassun asiakasneuvoja Raimo Moilanen kertoo, että sopimus on vielä viimeisiä vahvistuksia vaille, mutta radiomainonnan aloittaminen on käytännössä varmaa. Hän ei halua kertoa tarkkaan, millaisia summia kokeiluun sijoitetaan.

”Halvempaa se on kuitenkin, kuin paperimainonta”, Moilanen sanoi.

Metsähallituksen asiakaspalvelupäällikkö Tapani Mikkola sanoo, että mainosajan ostamista luontokeskusten markkinointiin ei ole kokeiltu aiemmin.

Hänen mielestään kokeilu on mielenkiintoinen, mutta kokonaan uudessa viestinnässä on oltava tarkkana.

”Radiomainonta saattaa antaa sellaisen kuvan, että kansallispuistot olisi jotenkin kaupallistettu. Kyseessä ovat kuitenkin meidän hienot suojelualueet, jotka ovat yhteistä omaisuuttamme”, Mikkola sanoi.

Näyttelyitä pitäisi uusia useammin

Kansalllispuistotkaan eivät Mikkolan mielestä ole kuitenkaan mitään ”pöytälaatikkotavaraa”, vaan niidenkin palvelut on tarkoitettu käyttäjille. Kun palveluvarustuksen rakentamiseen on uhrattu paljon rahaa, varsinkin luontokeskusten kävijämäärien varmistaminen on paikallaan.

Luontokeskusten verkko alkaa olla Mikkolan arvion mukaan valmis. Kunnon keskusta kaivataan kuitenkin esimerkiksi Nuuksioon, joka vetää isot joukot väkeä pääkaupunkiseudulta.

Uusien keskusten rakentamisen sijasta kovempi tarve olisi sijoittaa nykyisten luontokeskusten palveluiden sisällön kehittämiseen, sillä kalliita näyttelyitä ei ole varaa vaihtaa kovin usein. Nyt näyttelyt ovat suunnilleen 3-5 vuoden ikäisiä. Vanhimmat näyttelyt ovat jopa yli 10 vuoden ikäisiä.

”Esimerkiksi Tiedekeskus Heureka käyttää vuosittain yhteen vaihtuvaan näyttelyyn suunnillen saman verran rahaa, kun me yhden uuden luontokeskuksen rakentamiseen”, Mikkola vertaa.

Oulangalla uusitaan tilat ja koko näyttely

Oulangan luontokeskuksessa satsataan tänä vuonna niin rakennuksiin kuin sisältöönkin. Keskusta laajennetaan ja uusitaan 560 000 eurolla.

Uutta alaa tulee 116 neliötä, jollon keskusten pinta-ala nousee 703 neliömetriin. Luontokeskuksen lisäksi laajennetaan parkki-aluetta.

Rakentamisen lisäksi näyttely uusitaan kokonaan, ainostaan lasikaapissa seisova uljas karhu jää entisestä jäljelle.

Taiteilija Olli Moisio maalaa näyttelytilan seinille eri luontotyypit sekä uutuutena tulevaan vesihuoneeseen joen vedenalaisen maailman. Moisio on ollut maaliskuusta saakka elämänsä suurimman taulun kimpussa, sillä kuvitettavia pintoja kaikkiaan noin 60 neliömetriä.

”Intensiivisemmin minä olen täällä maalannut kuin kotona, jossa sohvakin tahtoo vetää välillä puoleensa”, Moisio nauraa.

Näyttelyn on suunnitellut luontopalvelujen Kuusamon tiimi. Suunnittelua vetänyt Minna Koramo kertoo, että koko projektille kertyy hintaa 139 000 euroa.

”Kalustukseen ja välineisiin kuluu suurin osa varoista ja varsinaiselle työlle jää vähän”, Koramo sanoi.

Maan suosituimpiin kansallispuistoihin kuuluvalla Oulangalla käy vuosittain noin 150 000 vierasta. Laskureiden mukaan luontokeskuksessa joukosta pyörähtää noin 50 000 ihmistä.

”Kävijöiden määrä kasvaa vuosittain 2-3 prosenttia”, Timo Hentilä kertoo.

Tavoitteena on lisätä etenkin ulkomaisten kävijöiden määrää, joiden osuus on tällä hetkellä noin viidennes. (AK)

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva