Pendolinot tulevat kesän alussa

Oulun lisäksi muihinkin pohjoisen junayhteyksiin tulee monia muutoksia

Markku Rättilä

OULU Kesäkuun toisesta päivästä alkaen Oulun keskustasta pääsee junalla Helsingin keskustaan jo alle kuudessa tunnissa. Tähän asti junamatka kaupunkien välillä on vienyt nopeimmillaan puolisen tuntia kauemmin.

Nopeinta aikataulua ajetaan Pendolino-kalustolla. Muut junat, kuten Intercity- ja normaalit pikajunat taivaltavat matkan entiseen tahtiin, joskin monilta osin uudella kalustolla sekä uusin aikatauluin ja junanumeroin.

Pendolino-liikenteen ulottuminen Ouluun liittyy VR:n laajaan, kesäkuussa voimaan tulevaan aikataulu-uudistukseen. Muutos tuo mukanaan useita uusia junayhteyksiä myös pohjoisen radoille.

Pendolinon lyhempi matka-aika perustuu tässä vaiheessa siihen että pysähdyksiä Oulun ja Tampereen välillä on vähemmän kuin muilla junilla. Juna pysähtyy vain Vihannissa, Ylivieskassa, Kokkolassa ja Seinäjoella.

Toistaiseksi Pendolinon nopeutta ei Pohjanmaan radalla voida radan kunnon vuoksi hyödyntää, markkinointipäällikkö Juha Ropponen VR:ltä kertoo.

”Valitettavasti rataverkon kunto ei siihen vielä mahdollisuuksia anna”, Ropponen toteaa.

Vuonna 2003 Pendolinon on määrä huristella Helsingin ja Tampereen väliä jo 200 kilometrin tuntivauhdilla. Se lyhentää omalta osaltaan matka-aikaa myös Ouluun.

Oulun lisäksi Pendolinon käyttö laajenee Kuopioon, jonne juna liikennöin Jyväskylän kautta.

Lisää junanvaihtoja Oulussa

Oulusta Pendolino starttaa iltapäivällä kello 15.46 sunnuntaista perjantaihin. Helsingistä Ouluun vuoro lähtee maanantaista lauantaihin kello 5.20. Pikajunat 52 ja 53 muuttuvat jatkossa Intercity-vuoroiksi. Oulusta kello 15.58 lähteneen vuoron lähtöaika on kesäkuun alusta 17.23.

Jatkossa Oulusta pohjoiseen jatkavien ja pohjoisesta etelään aikovien on vaihdettava junaa entistä useammin Oulussa. Pohjanmaan radan kautta pääsee suoraan Helsingistä Rovaniemelle kesäkuun alusta alkaen päiväaikaan vain yhdellä vuorolla, pikajuna 51:llä (toiseen suuntaan pikajuna 54), joka lähtee Helsingistä 10.04 (Rovaniemeltä 9.30).

Kokkolasta tähän asti Rovaniemellä ajaneet pikajunat 601 ja 602 siirtyvät liikennöimään Seinäjoen ja Oulun väliä.

Kajaanin ja Rovaniemen väliset yhteydet paranevat hieman. Helsingistä 10.04 Savon rataa lähtevä pikajuna jatkaa perjantaisin ja sunnuntaisin matkaa suoraan Rovaniemelle. Lauantaisin vuoro jää Ouluun. Oulusta aloitetaan uusi, joka päivä kello 12.31 lähtevä vuoro Kajaanin kautta Helsinkiin.

Helsingistä Kuopioon liikennöivältä kello 20.21 saapuvalta Pendolino-vuorolta on jatkoyhteys Kajaaniin.

Pohjoisen yöjunat kulkevat entisen aikataulun mukaisesti. Sen sijaan yöjunissa Helsingistä Kontiomäelle kulkeneet autovaunut jäävät kokonaan pois.

Ei isoa kilpailuvalttia

VR ei odota saavansa aikataulu-uudistuksesta tai uusista Pendolino-yhteyksistä kilpailuvalttia muihin liikennevälineisiin verrattuna. Kyse on Juha Ropposen mukaan ennemminkin liikennöinnin järkeistämisestä.

”Eihän matka-aika Oulun ja Helsingin välillä lyhene kuin hieman. Toki juuri Pendolinot parantavat matkustustasoa ja säännöllisyys sekä uudet yhteydet kohentavat palvelua.”

Ropponen huomauttaa ettei kilpailumielessä ole olennaista verrata yksin Oulun ja Helsingin välistä yhteyttä.

”Myös muut yhteydet on otettava huomioon kun junaliikennettä kehitetään. Esimerkiksi Oulun ja Tampereen väli on VR:n kannalta merkittävä.”

Sama koskee Ropposen mukaan vertailua junalla liikkumisen ja lentämisen välillä. Hän korostaa että VR:n kannalta keskeisin kilpailutekijä on henkilöauto. Bussiliikenteen Ropponen näkee VR:lle tärkeänä yhteistyökumppanina varsinkin rautateiden solmukohdissa.

VR:n aikataulu-uudistus tuo koko maan mittakaavassa yhteensä 16 uutta kaukojunavuoroa, eniten Helsingin ja Tampereen välille. Uudistuksen myötä junien vaihtoajat lyhenevät ollen keskimäärin 5-20 minuuttia.

Pekka Ala-aho

Suorat yhteydet tärkeitä. Rovaniemeltä Helsinkiin torstaina matkannut Mirja Kärkkäinen ei pidä siitä että junaa pitää jatkossa vaihtaa Oulussa entistä useammin. Hänen mielestään pitäisi päinvastoin lisätä suoria yhteyksiä esimerkiksi vaunuja liittämällä niin että matkatavaroiden raahaaminen jäisi vähemmälle.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva