Broadwaylla ja West Endissä näkyy uusi ilmiö, että nykytanssin kovat nimet hakeutuvat koreografeiksi musikaaleihin. Enää ei pelätä, että yleisön suosikit saastuttavat taiteilijan.
Eeva Kauppinen tekstit // Jarmo Kontiainen kuvat
Isoissa teattereissa – Helsingin kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Tampereen Teatteri ja Turun kaupunginteatteri – on tehty kelpoja Broadway-musikaaleja.
– Mutta lähtökohtana ei juurikaan ole ollut synnyttää uutta ja omaperäistä.
Kauppinen uskoo lajin yleisösuosion säilyvän ja musikaalituonnin jatkuvan. Musikaalit eivät tule teattereista vähenemään.
– Niin epäilen. Ja toivon! Siksi genren kehittäminen olisi tavattoman tärkeää.
Helsingin kaupunginteatteri on juuri eläkkeelle jääneen Asko Sarkolan johtajakaudella pyrkinyt lunastamaan maamme musikaalimestarin manttelin. Sarkola sai suhteillaan teatterilleen monta isoa musikaalia, esimerkkeinä
– Jos ajattelee Oulun profiilia teatterikaupunkina, musikaalit ja musiikkiteatteri istuisivat tänne tosi hyvin. Oulu voisi olla uuden, kokeellisen musiikkiteatterin kehto.
– Täällä voisi rohkeasti lähteä tekemään meidän näköistä musiikkiteatteria. Kaupungista löytyy paljon vaihtoehtoista tekijäkuntaa. Avarakatseisuutta voisi tekijävalinnoissa kyllä harjoittaa.
Kun tiedettiin, että musiikkiteatterikoulutus Lahdessa lopetetaan keväällä 2016, sen siirtoa Ouluun uumoiltiin. Mutta asia taisi hautautua Oulun ammattikorkeakoulun leikkausten melskeissä.
Petri Kauppinen tunnetaan uuden kansantanssin puolestapuhujana ja FolkJamin kehittäjänä. Musikaali- ja musiikkiteatterikoreografioita hän alkoi tehdä 2000-luvulla.
Tanssitaiteen kentällä ei musikaalikoreografina työskentelemistä niinkään arvosteta, Kauppinen tietää. Siihen liittyy ajatus, että kaupallisen, yleisön suosiman lajin tekijä ikään kuin saastuisi musikaaleihin tarttuessaan.
– Näkökulma koreografiaan on vielä kapeasti taidetanssilähtöinen. Uusissa tanssilajeissa, esimerkiksi showtanssissa, koreografinen ajatus lähenee musiikkiteatteria, teatraalisuutta, musiikkivideomaisuutta, elokuvallisuutta.
Kauppinen työllistäisi itsensä musikaalikoregrafina hyvin. Mutta tanssin lehtoria kiinnostaa opetuksen kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussa.
– Olen hoksannut, että opetukseen pitää laittaa sama intohimo kuin taiteelliseen työhön. Sitten siitä saa samat kiksit.
opintoja London Contemporary Dance Schoolissa 1996–1997. Tanssitaiteen maisteri (MFA) Kalifornian yliopisto Irvine 2002.
Artikkelin lähde Kaleva 24.01.2017.