Oulu voisi nousta Suomen musikaalikärkeen

Musikaaleista on tullut arvostettuja työmaita

Petri Kauppinen toivoo, että musiikkiteatterin ammattilaisia koulutettaisiin laajemmin.

Musikaalit ovat genre, jolle monet koreografit nyrpistelevät. Jouni Prittinen ja Petri Kauppinen liikkuvat musikaalien ja musiikkiteatterin parissa mielellään.

Broadwaylla ja West Endissä näkyy uusi ilmiö, että nykytanssin kovat nimet hakeutuvat koreografeiksi musikaaleihin. Enää ei pelätä, että yleisön suosikit saastuttavat taiteilijan.

Eeva Kauppinen tekstit // Jarmo Kontiainen kuvat

Oululainen tanssitaiteilija, koreografi ja tanssin lehtori Petri Kauppinen odottaa Suomi-musikaalia syntyväksi. Edellytyksiä olisi, mutta maassa ei hänen mielestään kouluteta tarpeeksi monipuolisia musiikkiteatterin ammattilaisia.

– Ei kehity suomalaista musiikkiteatteria, koska vain muutamat teatteriohjaajat suhtautuvat intohimoisesti musikaaleihin tai musiikkiteatteriin, Kauppinen sanoo.

Isoissa teattereissa – Helsingin kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Tampereen Teatteri ja Turun kaupunginteatteri – on tehty kelpoja Broadway-musikaaleja.

– Mutta lähtökohtana ei juurikaan ole ollut synnyttää uutta ja omaperäistä.

Kauppinen uskoo lajin yleisösuosion säilyvän ja musikaalituonnin jatkuvan. Musikaalit eivät tule teattereista vähenemään.

– Niin epäilen. Ja toivon! Siksi genren kehittäminen olisi tavattoman tärkeää.

Helsingin kaupunginteatteri on juuri eläkkeelle jääneen Asko Sarkolan johtajakaudella pyrkinyt lunastamaan maamme musikaalimestarin manttelin. Sarkola sai suhteillaan teatterilleen monta isoa musikaalia, esimerkkeinä Billy Elliot ja Wicked.

Oulusta löytyy roimasti musiikki- ja tanssiosaamista. Mitä pitäisi tehdä, että katsojat ympäri maata hakeutuisivat tänne katsomaan maan parhaita musikaaleja?

– Jos ajattelee Oulun profiilia teatterikaupunkina, musikaalit ja musiikkiteatteri istuisivat tänne tosi hyvin. Oulu voisi olla uuden, kokeellisen musiikkiteatterin kehto.

– Täällä voisi rohkeasti lähteä tekemään meidän näköistä musiikkiteatteria. Kaupungista löytyy paljon vaihtoehtoista tekijäkuntaa. Avarakatseisuutta voisi tekijävalinnoissa kyllä harjoittaa.

Kun tiedettiin, että musiikkiteatterikoulutus Lahdessa lopetetaan keväällä 2016, sen siirtoa Ouluun uumoiltiin. Mutta asia taisi hautautua Oulun ammattikorkeakoulun leikkausten melskeissä.

Petri Kauppinen tunnetaan uuden kansantanssin puolestapuhujana ja FolkJamin kehittäjänä. Musikaali- ja musiikkiteatterikoreografioita hän alkoi tehdä 2000-luvulla.

Tanssitaiteen kentällä ei musikaalikoreografina työskentelemistä niinkään arvosteta, Kauppinen tietää. Siihen liittyy ajatus, että kaupallisen, yleisön suosiman lajin tekijä ikään kuin saastuisi musikaaleihin tarttuessaan.

– Näkökulma koreografiaan on vielä kapeasti taidetanssilähtöinen. Uusissa tanssilajeissa, esimerkiksi showtanssissa, koreografinen ajatus lähenee musiikkiteatteria, teatraalisuutta, musiikkivideomaisuutta, elokuvallisuutta.

Kauppinen työllistäisi itsensä musikaalikoregrafina hyvin. Mutta tanssin lehtoria kiinnostaa opetuksen kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussa.

– Olen hoksannut, että opetukseen pitää laittaa sama intohimo kuin taiteelliseen työhön. Sitten siitä saa samat kiksit.

Fakta

Petri Kauppinen

Koreografi, tanssitaiteilija, tanssin lehtori. Syntynyt 1972 Oulunsalossa. Asuu Oulussa.

Koulutus Tanssinopettajan tutkinto, Oulun konservatorio 1991–1995. Koreografian
opintoja London Contemporary Dance Schoolissa 1996–1997. Tanssitaiteen maisteri (MFA) Kalifornian yliopisto Irvine 2002.

Koreografioita Myrskyluodon Maija, Jyväskylän kaupunginteatteri 2012. West Side Story, Oulun kaupunginteatteri 2009. Pokkaronkka, Oulun kaupunginteatteri ja JoJo – Oulun Tanssin Keskus 2008. Juoksuhaudantie, Oulun kaupunginteatteri 2007. Valkoinen peura, Äkäslompolo 2004. Laulu tulipunaisesta kukasta, Tanssiryhmä Tsuumi 2003. Carmen, Oamk ja Oulu Festivo 2002. Juha-ooppera, Oulun kaupunginteatteri ja Oulun Ooppera 1997. Tupakuhinat, Oamk 1996.

Tulossa Viulunsoittaja katolla, Tampereen Työväen Teatteri.

Työskennellyt lisäksi koreografina puheteatterituotannoissa, viimeksi Oulun kaupunginteatterin Jääräpäässä (2016).

”Seuraan Broadwayta. Uuden Viulunsoittaja katolla -musikaalin koreografi on Batsheva Dance Companysta tuttu Hofesh Shechter”, Petri Kauppinen kertoo.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 24.01.2017.