Kertalaakista myyty mies

Rallikärpänen puraisi Juha-Pekka Yrttiahoa teini-iässä. Oma ajoura on jatkunut jo yli 15 vuotta.

Liminkalainen kahden lapsen isä ei halua laskea harrastukseen vuosien saatossa uponneita summia.

– On ollut jokaisen euron arvoista, hän vakuuttaa.

Autourheilu

Teemu Wilenius

Liminka

On turha puhua salamarakkaudesta. Juha-Pekka Yrttiaho oli häärinyt mopojen ja kaikenlaisten moottorivempainten parissa jo kauan ennen kuin sai ensikosketuksen ralliurheiluun.

Serkkupoika Asko Laukkasen huoltojoukoissa tullut kosketus jätti kuitenkin pysyvän jäljen. Teini-iän korvilla keikkunut liminkalaispoika oli kertalaakista myyty.

Noista 1990-luvun alkupäivistä lähtien Yrttiaho, nyt 41, on ollut tukevasti koukussa ralliin. Miehen ajoura alkoi vuonna 2001, kun hän hankki ensimmäisen ihka oman ralliauton, käytetyn Ford Escortin.

Vuosia on vierinyt vino pino, mutta Yrttiahon sydän lyö yhä bensaa ja pärinää.

– Ei tätä pysty lopettamaan. On tämä niin hauskaa hommaa!

Viesti on helppo sisäistää, sillä sanat pulppuavat rallikuskin suusta leveän hymyn kera.

Varmemmaksi vakuudeksi Yrttiaho kertoo, että hänen autotallissa on ollut ajouran alusta lähtien koko ajan vähintään yksi ralliauto.

– Ilman en osaa olla. Jos tämä vietäisiin nyt jostain syystä pois, niin tuskin menisi kahta viikkoa ennen kuin olisi uusi tilalla, Yrttiaho sanoo ja taputtaa lempeästi silmäteräänsä, vuoden 1979 Toyota Starletia.

Mustassa pikkupaholaisessa on 198 hevosvoimaa.

Konepellin alla jytisee viimeisen päälle viritetty ja huollettu 1 580-kuutioinen moottori. Suurempaa ei saa olla, sillä Yrttiahon kisaluokassa autojen moottorien täytyy olla alle 1 600-kuutioisia.

Noin 850 kiloa painava menopeli kiihtyy nollasta sataan viidessä sekunnissa talvikelilläkin.

Koko paketin myyntiarvo keikkuu 20 000 euron paikkeilla, mutta rahaa siihen on uponnut rutosti enemmän.

– Ei uskalla laskea tarkkoja summia. Renkaisiin menee paljon, koska kuudella renkaalla ajaa hyvässä lykyssä kolme kisaa. Yksi rengas maksaa 400 euroa, siitä saa hiukan osviittaa.

– Luulen, että minulla on mennyt ralliharrastukseen useita kymmeniä tuhansia euroja. Mutta ei kaduta pätkääkään, on ollut jokaisen euron arvoista.

– Ja on tässä hyviäkin puolia: monta baarireissua on jäänyt tekemättä, kun olen värkännyt auton kanssa tallissa, Yrttiaho veistelee leppoisaan tyyliin.

Tupoksessa asuva Yrttiaho on ammatiltaan autonkuljettaja. Hänellä on avovaimo ja kaksi alle kymmenvuotiasta lasta.

Perhe-elämä määrittää harrastukselle raamit. Vielä 2000-luvun alkupuolella Yrttiaho kiersi ahkerasti rallikisoja ympäri Suomen, mutta nykyisin hän poimii kalenteriinsa lähinnä vain pohjoisen kisoja.

– En viitsi enää lähteä. Reissaaminen vie paljon aikaa ja rahaa.

Yrttiaho onkin silminnähden tyytyväinen, että hänen edustamansa Lakeuden Urheiluautoilijat sai tänä vuonna järjestettäväkseen valtakunnallisen F-rallisarjan avauskilpailun.

Limingan mies pääsee lauantaina mittaamaan maan parhaiden F-sarjan kuskien vauhdin kotikonnuillaan.

– Taso on äärimmäisen kova. Hyviä kuskeja on paljon, ja erot ovat pieniä. Tavoittelen omassa luokassani paikkaa kolmen parhaan joukossa. Nappisuorituksella se on mahdollinen, kisojen kovimmassa eli yleisessä luokassa päristelevä Yrttiaho toteaa.

Pohjat ovat kunnossa, sillä Yrttiaho avasi kisakautensa viime lauantaina Piippola-rallissa oman luokkansa kakkos- ja yleiskisan kolmossijalla.

– Voitontahto on kova. Aloitin auton virittämisen tätä kisaa varten jo ennen joulua.

Fakta

Suomen suosituin rallisarja

Lakeuden Urheiluautoilijat ry on saanut tänä vuonna kunnian järjestää kilpailijamäärältään valtakunnan suosituimman rallisarjan avausosakilpailun.

Kuuden osakilpailun F-rallisarjassa hurjastellaan tehokkailla kaksivetoisilla ja vapaasti hengittävillä kilpa-autoilla.

Lauantaina ajettavassa Revonlahti-rallissa kilpailun lähtö, maali ja palkintojenjako tapahtuvat 8-tien varrella Liminganportti-liikekeskuksessa Limingassa.

Kisan reitti on kokonaisuudessaan 180 kilometriä pitkä ja sisältää viisi erikoiskoetta Limingan, Lumijoen, Siikajoen ja Siikalatvan kuntien alueella.

Ralli on F-rallisarjan osakilpailun lisäksi myös Pohjois-Suomen aluemestaruusosakilpailu. Ralliin ilmoittautui määräaikaan mennessä 111 autokuntaa. Ympäri Suomea saapuvien F-rallisarjan kovimpien kuljettajien lisäksi mukana on liuta paikallisia haastajia.

Revonlahti-rallin startti on lauantaina 14. tammikuuta kello 11.

Pimeitä kilpailuja

Aiemmin F-cup-nimellä tunnettua sarjaa on ajettu F-ryhmän autoilla jo 1990-luvun alusta saakka.

F-ryhmä on Suomessa ajettava ralliluokka autoille, joiden kansainvälinen luokitus on päättynyt. F-ryhmässä ja varsinkin F-rallisarjassa taitavien kuljettajien ajotyyli tehokkaalla ja tasaväkisellä kalustolla on erittäin näyttävää, ja siksi rallit ovat myös yleisön suosiossa.

Sarjassa kilpaillaan neljästä virallisesta cup-mestaruudesta: Yleinen, Seniorit sekä A- ja B-juniorit.

Sarjan loppupisteisiin lasketaan viiden parhaan osakilpailun pisteet.

Osakilpailut ovat niin sanottuja pimeitä kilpailuja, joissa reittiin ei saa tutustua ennakkoon.

Viime talvena osakilpailuissa oli mukana parhaimmillaan yli 200 autokuntaa.

Oma luola. Juha-Pekka Yrttiaho viihtyy mainiosti Tupoksen kotinsa autotallissa. Vuoden 1979 Toyota Starlet on valmiina lauantain kisaan.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 12.01.2017.