Juuretonna Oulussa

Talvinen ja
urbaani kaupunki
on Simo Halisen ohjaaman
jännitysdraaman päänäyttämönä.

Aihe on mitä
ajankohtaisin:
kodittomuus ja
paikattomuus.

Anssi Juntto teksti //

Pekka Peura kuvat

Oulun kaupunginteatterin iso lämpiö on pullollaan elokuvaväkeä työn touhussa. Teatteri on keskeinen tapahtumapaikka Simo Halisen parhaillaan Oulussa kuvattavassa, työnimellä East of Sweden kulkevassa elokuvassa.

Halinen polvistuu ruotsalaisnäyttelijä David Nzingan viereen ja antaa viimeiset ohjeet seuraavasta kohtauksesta. Seuraavaksi kuvataan lähikuvaa siitä, kun Nzingan roolihenkilö katselee ulos ikkunasta ja tunnistaa teatteria lähestyvän naisen.

Apulaisohjaaja Antti Lahtinen pyytää teatterin henkilökuntaa esittävät avustajat takaisin paikoilleen.

– Quiet, please. Shooting, rolling … and action, Lahtinen komentaa.

Nzinga näyttelee Suomeen pitkän Euroopan-vaelluksen jälkeen päätynyttä afrikkalaismiestä Francisia, joka on katsonut parhaakseen paeta viranomaista ja lähteä Tornion kautta Ruotsiin.

Kaupunginteatteria lähestyvä hahmo puolestaan on teatterissa vierailevan näyttelijän pestillä oleva Vera. Häntä näyttelee Laura Birn.

Kun lämpiön metallisen taideteoksen edessä istuvasta Nzingasta on napattu still-kuvat elokuvan markkinointia varten, päästään kuvaamaan Veran lähestymistä Francisin näkökulmasta.

Birnin optimaalisinta kävelylinjaa joudutaan hieman hakemaan, mutta pian sekin otos on saatu purkkiin.

Ruokatauon jälkeen kuvauspäivän ohjelmassa on yksi elokuvan avainkohtauksista, jossa on mukana myös Samuli Vauramon näyttelemä oululainen kuntosaliyrittäjä.

Elokuvan tapahtumat alkavat yöjunassa matkalla Helsingistä pohjoiseen. Ikävä erehdys kietoo päähenkilöiden kohtalot yhteen.

Halinen luonnehtii tekeillä olevaa elokuvaa tematiikaltaan ajankohtaiseksi ja psykologista jännitystä sisältäväksi arkkityyppiseksi draamaksi.

Siinä voi nähdä myös poliittisia ulottuvuuksia, vaikka niitä ei sen kummemmin alleviivatakaan.

Idean tarinasta Halinen sai kaksi ja puoli vuotta sitten. Juurettomuus sekä kodittomuuden ja paikattomuuden tematiikka kiinnostivat häntä.

Kirjoitustyö oli jo hyvässä vauhdissa, kun kysymys Euroopan rajoista nousi kaikkien huulille puolisentoista vuotta sitten.

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat noin 80-prosenttisesti Ouluun. Alussa on lyhyt prologi Helsingistä, sen jälkeen vietetään jonkin aikaa junassa, ja jossain vaiheessa piipahdetaan Ylitorniolla.

Kuvauspäivissä mitaten kuitenkin vain puolet elokuvasta kuvataan Oulussa, sillä jotkut sisäkuvaukset toteutetaan taloudellisista syistä Helsingissä.

Halinen on pysähtynyt Oulussa sen verran usein, että hän tuntee kaupunkia jossain määrin. Mitään erityistä suhdetta Ouluun hänellä ei kuitenkaan ole.

Elokuva sijoittuu Ouluun ennen kaikkea sen takia, että se sattuu olemaan junaradan varrella.

– Jossain vaiheessa ajattelin, että kaupunki voisi olla myös Kemi, mutta Kemi on kauhean pieni. Oulu taas on sopivan kokoinen näille tapahtumille. Oulussa ihmiset voivat kulkea päiväkausia kohtaamatta toisiaan, Halinen perustelee.

Kuvauspaikat löytyivät Oulusta helposti.

– Minua ei kiinnosta puutalo-Oulu, vaan minua kiinnostaa revityn päälle rakennettu betoniarkkitehtuuri, joka on paikoitellen tosi hienoa. Minusta täällä on upeita paikkoja. Kun valitsee sopivat kuvakulmat, Oulu on mukavan traaginen ja esteettisesti selkeä, Halinen toteaa.

– Meillä on tarina, joka sijoittuu pohjoiseen, talveen ja pimeään. Siitä, että Oulu on urbaani, ja että siellä on valoa, saadaan hirveän hieno kontrasti.

Oulu on erittäin hyvä näyttämö tälle tarinalle.

Elokuvaa suunnitellessaan Halinen ja kuvaaja Henri ”Hena” Blomberg totesivat, että jos jossain on lunta, niin Oulussa tammikuun lopulla.

Viime aikoina sää on kuitenkin ollut hyvin vaihtelevaa.

– Yhtenä päivänä oli vähän hankala, kun lämpötila oli plussalla, eikä lunta ollut kuvissa juuri ollenkaan. Mutta emme ole lähteneet hakemaan mittavia nietoksia. Lunta ei ole kauheasti, mutta sitä kuitenkin on. On oikeastaan graafisesti ehkä jopa kivempi, että se on rikottua lunta, eli on mustaa ja lunta sekaisin.

Ylipäätään Halinen ja Blomberg ovat asennoituneet ottamaan todellisuuden vastaan sellaisena kuin se on. Lunta enemmän heitä kiehtoo valoisan ajan lyhyys.

– Pohjoisessa eletään arkipäivää ihan pimeydessä, ja se sopii hirveän hyvin tähän tarinaan, koska kaikkien henkilöiden elämänvaihe on hieman sellainen, että he ovat tietyssä mielessä pimeässä, Halinen sanoo.

Vaihtelevan sään aiheuttavat mahdolliset jatkuvuusongelmat eivät ohjaajaa huoleta.

– Jotain voi tulla, mutta yleensä niistä päästään leikatessa eroon.

Elokuvan kuvaamista Oulussa Halinen luonnehtii helpoksi ja vaivattomaksi. Oulussa on myös voinut hyödyntää paikallista osaamista. Kuvauspaikkajärjestäjä Tapani ”Tappo” Launosen kanssa hän on tehnyt töitä aikaisemminkin.

FAKTA

East of Sweden

Helsinkiläisen Simo Halisen ohjaama ja käsikirjoittama psykologinen jännitysdraama.

Suomenkielinen nimi täsmentyy myöhemmin.

Keskeiset näyttelijät Samuli Vauramo, David Nzinga, Laura Birn, Sara Paavolainen ja Andreas af Enehielm.

Suomalais-ruotsalainen yhteistuotanto, päätuottaja Liisa Penttilä-Asikainen (Kaiho Republic).

Budjetti tällä hetkellä noin

1,3 milj. euroa

Ensi-ilta näillä näkymin vuoden 2018 alussa.

Ruotsalainen David Nzinga näyttelee yhtä pääosaa Oulussa parhaillaan kuvattavassa psykologisessa jännitysdraamassa. Autosta pois nouseva ruotsalainen David Nzinga näyttelee yhtä pääosaa Oulussa parhaillaan kuvattavassa psykologisessa jännitysdraamassa. Videoassistentti Harri Haataja näyttää ohjaaja Simo Haliselle, miltä kohtaus näyttää kameran läpi katsottuna.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 28.01.2017.