Kuvat
Jaakko Mattilan (s. 1976) työskentelystä hahmottuu Harmajan tuoreessa näyttelyssä hyvin selkeästi kolme rinnakkaista työskentelytapaa, melkein voisi sanoa tutkimuslinjaa, jotka ovat näyttelykokonaisuudessa varsin tasavahvasti esillä.
Maalauksellisten ääripäiden – henkäyksenherkkien akvarellien ja väriroiskeisten alkydimaalausten – väliin asettuu Mattilan otteeltaan aika analyyttinen grafiikka.
Mattila on ahkerasti näyttelyitä pitävä taiteilija ja on viime vuosina ollut esillä monissa paikoissa sekä Suomessa (muun muassa yksityisnäyttely EMMAssa 2014) että ulkomailla (Britanniassa, Japanissa…).
Hänen edellinen Oulun-näyttelynsä nähtiin Torikadun Harmajassa 2014. Sitä edeltävä esittäytyminen kotiseudulla tapahtui Oulun taidemuseon OMA-taiteilijana 2012.
Kun on Mattilan taiteilijauraa vuosien ajan seurannut, niin erityisen viehättävänä siinä mielestäni nousee esiin taiteilijan työskentelyn innostunut ja lannistumaton johdonmukaisuus.
Tässä taiteilijan asenteessa on myös jotain hyvin avointa, läpinäkyvää ja katsojaystävällistä: on helppo lähteä mukaan katsomaan ja ihmettelemään niitä samoja ilmiöitä, joita taiteilija on työskennellessään pohtinut ja ihmetellyt. On olemassa polku tai polkuja.
Niissä ehkä on sivuhaaroja, joille välillä poiketaan, mutta koko ajan kuljetaan jonnekin.
Tietyt asiat kantavat läpi vuosien. Ympyrä on perusmuoto, joka ei lakkaa Mattilaa kiehtomasta. Kultaisen leikkauksen jumalaisia mittasuhteita noudattava 7-osainen
Huomioitavaa: Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää kaikkein herkimpiin teoksiin, kuten lähes näkymättömään Maahenki-maalaukseen.
Maalaus JaakkoArtikkelin lähde Kaleva 08.01.2017.