Uusi silta kurkottaa jo joelle

Oulun Poikkimaantien sillan odotetaan avautuvan liikenteelle ensi marraskuussa. Sillan rakenteisiin liittyvät suunnitelmien muutokset ja viime aikoina kovat pakkaset ovat hieman viivästyttäneet urakkaa.

Raimo Pirttikoski

Oulu

Oulun Poikkimaantien silta- ja tietyöt etenevät hyvää vauhtia, rakennuttajainsinööri Vilho Vanhatalo Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista kertoo. Koko hankkeen on määrä valmistua kesäkuuhun 2017 mennessä.

Oulujoen ylittävän uuden sillan odotetaan valmistuvan liikennöitävään kuntoon jo ensi marraskuussa, vaikka sillan rakenteisiin liittyvät suunnitelmien muutokset ovatkin hieman viivästyttäneet töitä.

– Tällä hetkellä ollaan vielä reilut kaksi kuukautta aikataulusta jäljessä. Jos mitään ihmeellisiä ongelmia ja keskeytyksiä ei tule, viive on mahdollista kiriä kiinni. Jatkossa kaikkien työvaiheiden on kuitenkin sujuttava hyvin, Vanhatalo arvioi.

Kova pakkanen esti siltatyöt kokonaan kahtena päivänä viime viikolla, vastaava työnjohtaja Risto Perttula Suomen Maastorakentajat Oy:stä kertoo.

– Joulukuussa ongelmia aiheutti suppojää, jota jouduttiin kauhomaan joesta työsillan yläpuolelta parina päivänä kahdella kaivinkoneella, Perttula sanoo.

– Toivottavasti myöskään lunta ei enää tule kovin hirveästi lisää.

Poikkimaantien silta- ja tietöissä on tällä hetkellä noin 25–30 työntekijää. Sillan kimpussa on nyt kymmenkunta ja ensi viikolla viitisentoista henkeä.

Aluejohtaja Antti Nissinen Suomen Maastorakentajista kertoo, että ennen suunnitelmien muutosta siltatyöt oli tarkoitus keskeyttää sydäntalven ajaksi.

– Nyt taukoa ei pidetä. Tavoitteena on, että sillan kansi saadaan valettua huhtikuussa.

Vanhatalo kertoo, että 260-metrisen sillan rannimmaiset välituet on jo valettu, ja kahden keskimmäisen muotitustyöt ovat käynnissä.

– Eli vedenpinnan yläpuolelle ollaan pääsemässä. Myös sillan kannen muotitustöissä ollaan menossa kummaltakin rannalta kohti keskikohtaa.

Vanhatalon mukaan sillan rakenteet muuttuivat rakennussuunnitteluvaiheessa kohtuullisen merkittävästi erityisesti perustusten osalta.

– Välitukien rakentaminen ja paalutustyöt ovat olleet työläämpiä kuin odotettiin.

Kadunrakennustöissä taas ollaan aikataulusta edellä.

– Syksyllä oli lauhaa ja muutenkin hyvät kelit maanrakentamiselle, Vanhatalo sanoo.

Vaalantien puoleisessa päässä Vaalantien ja Poikkimaantien kiertoliittymän rakentaminen on käynnissä. Oulujoen pohjoispuolella kevyen liikenteen väyliäkin on jo työn alla.

Kiertoliittymän kolmesta alikulusta yksi on tehty ja kahden rakentamista aloitellaan. Joen eteläpuolelle alikulkuja tulee kaksi ja pohjoispuolelle viisi.

– Lisäksi eteläpuolella kolmea nykyistä alikulkua hieman levitetään, Vanhatalo sanoo.

Vanhatalon mukaan arviot hankkeen hinnasta ovat täsmentyneet. Sillan hinta on hieman noussut, mutta kokonaiskustannukset ovat jäämässä pienemmiksi kuin aiemmin arvioitu 20 miljoonaa euroa.

– Ykkösurakka eli työt Kajaanintieltä Vaalantielle maksavat noin 11–12 miljoonaa euroa. Sillan osuus on 6–7 miljoonaa euroa, Vanhatalo kertoo.

– Kakkosurakka Kajaanintiestä Kainuuntielle on nyt kilpailutuksessa, sen hinta varmistuu loppukuusta. Sitten tiedetään tarkemmin, kuinka paljon alle 20 miljoonan euron päästään.

Vanhatalo arvioi, että ainakin kilpailutus jo käynnissä olevan urakan osalta tehtiin otolliseen aikaan 2014–2015.

– Kyllä se oli meille edullinen ajankohta, Vanhatalo sanoo.

Fakta

Iso urakka

Poikkimaantien rakentaminen Kajaanintien ja Vaalantien välillä alkoi viime talvena. Oulun kaupunki ja Suomen Maastorakentajat Oy sopivat urakan ensimmäisestä vaiheesta viime helmikuussa. Rakennuttajakonsulttina toimii Plaana Oy.

Poikkimaantien uusi silta muodostaa katuyhteyden lisäksi kevyen liikenteen pääreitin Oulujoen ylitse.

Käynnistyneessä ykkösurakassa rakennettava Poikkimaantien uusi osuus Kajaanintien ja Vaalantien välillä on pituudeltaan noin

1,5

kilometriä.

Kakkosurakassa tänä vuonna peruskorjattavan Kajaanintien ja Kainuuntien välisen osuuden pituus on noin kilometri.

Lisäksi rakennetaan Poikkimaantiehen liittyviä poikittaisia katuja, kevyen liikenteen väyliä ja alikulkukäytäviä.

Uusi siltayhteys parantaa erityisesti Oulun uuden kasvusuunnan Hiukkavaaran liikenneyhteyksiä.

Sillan käytön odotetaan lisääntyvän vähitellen jopa 15 000:een ylitykseen vuorokaudessa.

”Parin kuukauden viive on mahdollista kiriä kiinni. Jatkossa kaikkien työvaiheiden on kuitenkin sujuttava hyvin.”

Vilho Vanhatalo

rakennuttajainsinööri, Oulun kaupunki Poikkimaantien sillan rannimmaiset välituet on jo valettu, ja kahden keskimmäisen muotitustyöt ovat käynnissä. Myös sillan kannen muotitus on alkanut. Työsiltaa
käytetään apuna varsinaisen sillan rakentamisessa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva