Kävijämäärät notkahtivat

Oulun taidemuseon viimevuotinen kävijämäärä putosi rajusti edellisvuodesta, jolloin yleisömagneettina olivat Lontoon
luonnonhistoriallisen museon dinosaurukset. Yksin yleisöhittien varaan ei taidemuseon näyttelyitä voida silti rakentaa.

Riitta Taulavuori, tekstit

Niin sanottuun suureen yleisöön vetoava näyttelykattaus tai vapaa pääsy ihan kaikille. Siinä kaksi keinoa saada museon kävijätilastot komistumaan.

Esimerkki ensin mainitusta löytyy Oulun taidemuseosta vuodelta 2014, jolloin siellä oli esillä The Age of the Dinosaur -näyttely. Sen kävi katsomassa 53 670 ihmistä, ja taidemuseon koko vuoden kävijämääräksi voitiin kirjata 71 821.

Viitenä edeltävänä vuonna kävijöitä oli ollut taidemuseossa noin 31 000–38 000 vuosittain. Viime vuonna taidemuseon näyttelyiden äärelle löysi tiensä enää 25 533 kävijää.

Kainuun museossa poistettiin näyttelyiden pääsymaksut viime vuonna. Siellä kävijöitä vieraili viime vuonna 7 685, mikä oli parisentuhatta vierasta edellisvuotta enemmän.

Maksuttomuus jatkuu sivistyslautakunnan tekemän päätöksen perusteella ainakin tämän vuoden, ellei pitempäänkin.

– Pääsylipputuloista saatu kertymä on ollut niin pieni, ettei sillä ole ollut museon kokonaisbudjetin kannalta merkitystä, museonjohtaja Antti Mäkinen kertoo.

– Taustalla on ajatus siitä, että kulttuurilla voidaan luoda hyvinvointia. Nyt tavoitamme myös ne ihmiset, jotka joutuvat laskemaan, mihin heidän rahansa riittävät.

Oulun museo- ja tiedekeskus Luupin yleisötyön johtaja Anna-Riikka Hirvonen myöntää, ettei kävijöiden kaikkoaminen tunnu hyvältä.

Näyttelyiden pääsymaksuttomuus on hänen mukaansa poliitikkojen päätettävissä oleva asia.

– Oulun museoihin on jo nykyään vapaa pääsy alle 18-vuotiaille. Tätä ei tosin tiedetä kaikkialla.

Kävijämäärät putosivat myös Pohjois-Pohjanmaan museossa ja Tiedekeskus Tietomaassa. Kaikkiaan Luupin kohteissa vieraili noin 52 600 kävijää edellisvuotta vähemmän.

Kävijämäärien vähennystä selittävät osaltaan kohteiden aukioloaikojen supistukset. Taidemuseo joutui pitämään oviaan kiinni kaikkiaan noin yhdeksän viikkoa kattoremontin ja näyttelyiden vaihdon vuoksi.

– Taidemuseon loppuvuosi sujui jo paremmin. Varsinkin Meeri Koutaniemen fotojournalistinen Vaihtoehto-näyttely kiinnosti yleisöä.

Hirvosen mukaan taidemuseo on olemassa ensisijaisesti kulttuuriperintötyötä varten, ja siinä ”kokoelmat ovat kaiken museotoiminnan sydän”.

– Sitä olemme tuoneet viime vuosina esille erityisesti toisen kerroksen kokoelmanäyttelyillämme. Parhaillaan esillä oleva Kaisun valinnat on esimerkki tästä.

Kun puhe kääntyy vaihtuviin näyttelyihin, Hirvonen sanoo taidemuseon olevan pohjoissuomalainen kulttuurilaitos, joka haluaa elää ajassa.

– Haluamme esitellä monipuolisesti ajankohtaisia visuaalisen kulttuurin ilmiöitä ja tekijöitä. Aluetaidemuseona tehtävänämme on tuoda esille erityisesti pohjoissuomalaista taidetta.

Hirvonen huomauttaa, että takuuvarmat kassamagneetit ovat kuvataiteessa nykyään harvassa ja hankalasti ennustettavissa, ellei kyse ole Reidar Särestöniemen tai Helene Schjerfbeckin kaltaisista taiteilijoista.

– Eikä sellaisten varaan voi näyttelytoimintaa yksin rakentaa.

– Toki haluamme kuunnella, mitä yleisö haluaa taidemuseossa nähdä. Kehitämme parhaillaan palautejärjestelmää, ja keväällä otamme käyttöön myös tilattavat infokirjeet, joissa kerromme näyttelyistämme ja niihin liittyvistä tapahtumista.

fakta

Poimintoja Oulun taidemuseosta

Oulun taidemuseossa on tänä vuonna esillä laajasti nuorten suomalaisten tekijöiden nykytaidetta.

Historiallista perspektiiviä on esillä oululaissyntyisen kuvanveistäjän Essi Renvallin näyttelyssä Muottiin taipumaton – kuvanveistäjä Essi Renvall 18.6.–4.9.2016

Rut Brykin satavuotisnäyttely 8.10.2016–15.1.2017 esittelee suomalaisen keramiikkataiteen keskeisen uudistajan. Näyttelyn on tuottanut EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Yleisötyön johtaja Anna-Riikka Hirvonen kertoo, että Oulun taidemuseossa on nyt esillä taidetta Oulun kaupungin ja sanomalehti Kalevan kokoelmista eli Kaisun valinnat – 68 ja 89 ynnä muut hullut vuodet. Taustalla näkyy Pauliina Turakka Purhosen tekstiili-installaatio Arkkienkeli Mikael (2006).

Museokortti sai lentävän lähdön

Viime toukokuussa lanseerattu museokortti on saanut hyvän vastaanoton. Erityisesti pääkaupunkiseudulla toimivat museot ovat viime vuoden tilastoja julkistaessaan arvioineet, että museokortti on lisännyt niiden kävijämääriä.

Oulun taidemuseossa ja Aineen taidemuseossa Torniossa kortin ei arvioida lisänneen kävijöitä erityisen merkittävästi, mutta korttia sinänsä pidetään niissäkin mainiona uudistuksena.

Museokortti on yhteislippu, joka on voimassa vuoden ensimmäisestä käyttökerrasta.

Henkilökohtainen kortti maksaa tänä vuonna 59 euroa, ja sillä pääsee yli 200 museoon eri puolilla Suomea. Kohteet löytyvät netistä (www.museot.fi/museokortti). Kortin voi ostaa museoista tai verkosta.

– Kortin käyttäjiksi kirjautuneita ihmisiä on nyt noin 41 000, ja korteilla tehtiin lähes 200 000 museokäyntiä viime vuonna, kertoo Museoliiton kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Hän sanoo museokortin perustuvan ”matalan kynnyksen” ideaan: museossa on helppo käväistä vaikka vain ohikulkumatkalla, kun sisäänpääsystä ei tarvitse maksaa erikseen.

– Myös museoille on kannattavampaa myydä museokortti kuin oma kertalippu. Museot saavat kortista lipunhinnan lisäksi myyntiprovision ja sen käytöstä maksupalautusta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva