Kuka keksi lapion ja hyttyset?

Guillermo Blanco Sequeiroksen kirjoittamissa ja piirtämissä kirjoissa Aguaratumpa-kettu välittää
Etelä-Bolivian heimojen tarinoita, uskomuksia ja kulttuuria nykypolville.

Elämä suurten jokien syntysijoilla avautuu näin myös suomalaislapsille.

Esko Aho teksti // Guillermo Blanco Sequiros piirrokset

Oulussa eläkepäiviään viettävän suomalais-bolivialaisen lääkäripariskunnan, Guillermo ja Marjatta Blanco Sequeiroksen, lapsenlapset ovat saaneet isovanhemmiltaan harvinaislaatuisen lahjan kahden kuvakirjan muodossa.

Vesivärein kuvitetuissa omakustanteissa on yhteensä yhdeksän tarunhohtoiseen Aguaratumpa-kettuun liittyvää tarinaa. Lapsenlapsia on jo yksitoista, joten kaksi tarinaa vielä puuttuu.

Kirjoista muun muassa selviää, miten Etelä-Bolivian tasankojen heimot saivat lapion, hyttyset ja kaikki muut maanvaivat, miten pieni voitti viekkaudella isomman ja vahvemman.

Tarinat pohjautuvat animistisiin uskomuksiin ja vanhoihin, suusta suuhun kulkeneisiin tarinoihin, joita Guillermo Blanco Sequeiros kuuli toimiessaan 1960-luvulla kotimaassaan öljy-yhtiön lääkärinä.

– Työssäni pääsin kosketukseen paikallisten ihmisten kanssa. Monet heistä olivat puheliaita ja kertoivat mielellään uskomuksistaan, tavoistaan ja vanhoista tarinoistaan, jotka olivat siirtyneet ja sekoittuneet eri heimojen keskuudessa vaihdantatalouden sivutuotteena, Guillermo Blanco Sequeiros sanoo.

Guillermo Blanco Sequeiros on kuvittanut ja kirjoittanut molemmat Aguaratumpa-kirjat, jota ilmestyivät vuosina 2011 ja 2015. Espanjankieliset alkutekstit käänsi ja toimitti Marjatta Blanco Sequeiros. Kirjoja ei ole vielä saatavilla espanjan kielellä.

– ’Aguara’ tarkoittaa guaranin kielellä kettua ja ’tumpa’ haltijaa tai jumalaa, Guillermo Blanco Sequeiros selvittää.

– Kirjat kertovat hyvästä kettuhaltijasta, jolla on yliluonnollisia kykyjä, miten Aguaratumpa on auttanut ihmisiä. Heimojen uskomuksissa kettu on kaikkivoipa. Se esimerkiksi antoi heimoille sinisen värin, värin valmistustavasta raportoi 1800-luvulla fransiskaani Doroteo Giannecchini (1837–1900). Toisessa kertomuksessa koko maailman värjäsi tarinoiden mukaan sateenkaari.

Kansatiede on Blanco Sequeiroksien rakas yhteinen harrastus. Siksi Aguaratumpa-kirjoilla on heille myös globaalimpaa merkitystä kuin lastenlasten muistaminen. He haluavat tallentaa perinnettä, jota edes Boliviassa ei enää laajasti tunneta.

Blanco Sequeiroksia on innoittanut muun muassa ruotsalainen arkeologi, antropologi ja kansatieteilijä Erland Nordenskiöld (1877–1932), joka yli sata vuotta sitten keräsi esineistöä Kaakkois-Bolivian Chacosta, Pilcomayo-joen alueelta.

Hiljattain oululaispariskunta teki suurtyön valokuvaamalla Maailmankulttuurien museossa Göteborgissa satoja Nordenskiöldin keräämiä esineitä bolivialaisen historiaseuran pyynnöstä.

Blanco Sequeirokset ovat hyödyntäneet muidenkin tutkimusmatkailijoiden, muun muassa suomalaisen Rafael Karstenin (1879–1956) tutkimuksia.

Andien maisemissa nähtiin 1900-luvun alussa myös tunnettu ruotsalainen kansatieteilijä, kreivi Eric von Rosen (1879–1948), ja myöhemmin Stig Rydén (1908–1965).

Vanhoista kronikoista voi lukea alangoilla asuneiden heimojen historiaa vuodesta 1522 alkaen ja huomata, ettei mitään uutta auringon alla ole tapahtunut.

– Alankojen heimot olivat muun muassa yrittäneet siirtyä kotiseudultaan inkavaltion alueelle Kordilleerien vuoriston ylätasangolle yli 4 000 metrin korkeuteen. Silloin ylätasankoa hallinnut inkavaltion toiseksi viimeinen jumalkuningas, Huayna Capac reagoi samalla tavalla kuin Unkarin pääministeri Viktor Orbán meidän aikanamme, kertoo Guillermo Blanco Sequeiros.

– Kuningas lähetti sotilaita rajoja turvaamaan, ettei ”barbaarien” joukko pääse valtakuntaan, mistä yhä todistavat lukuisten vuoristotukikohtien rauniot. Maahanmuuttajat ajettiin pois ja osa jäi vangeiksi.

– Valitettavasti espanjalaisten kanssa kosketuksissa olleiden vankien kautta inkojen keskuuteen levisi myös ensimmäinen isorokkoepidemia, johon Huayna Capac Inca itsekin kuoli.

Fakta

Guillermo
Blanco Sequeiros

Syntynyt 12.1.1941.

Eläkkeellä oleva Oulun yliopistollisen sairaalan sädehoitoklinikan osastonylilääkäri ja onkologian dosentti, joka asettui vakituisesti Suomeen asumaan

1968.

Muutti Ouluun 1969.

Avioitui Marjatta Blanco Sequeiroksen kanssa Helsingissä 1962. Pari tutustui opiskeluaikana Tshekkoslovakiassa 1959.

Tuli alkujaan vaimonsa kanssa Suomeen erikoistumaan, mutta työ piti perheen Oulussa ja auttoi sopeutumaan uusiin olosuhteisiin aikana, jolloin ulkomaalaiset olivat vielä harvinaisia. Pakolaisiakin Suomeen alkoi saapua vasta Chilen sotilasvallankaappauksen jälkeen vuonna 1973. Chileläisten jälkeen oli vietnamilaisten vuoro etsiä turvaa pohjoisesta.

Marjatta Blanco Sequeiros on myös eläkkeellä. Hän toimi pitkään muun muassa koulu- ja neuvolaylilääkärinä, lääninlääkärinä, kansainvälisissä terveysprojekteissa muun muassa Afrikassa ja Väli-Amerikassa sekä viimeiset työvuodet sosiaali- ja terveysministeriössä apulaisosastopäällikkönä.

”Aguaratumpa oli nähnyt kylän lähellä hietikolla vieraita kerembe-soturien hevosten jälkiä.” Guillermo Blanco Sequeiros, 75, on lahjakas piirtäjä ja kirjoittaja. Näistä harrastuksista hän on koko ikänsä saanut vastapainoa syöpälääkärin vaativalle työlle. Aguaratumpa-

nimisen ketun seikkailut on kuvitettu vesivärein. Tähän mennessä kirjoja on valmistunut yhdeksän kappaletta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva