Maanomistajat – VR ja Senaattikiinteistöt –
vastaavat alueen toteutuksesta.
Liisa LaineOuluOulun kaupunki, VR, senaattikiinteistöt ja Liikennevirasto ovat löytäneet yhteisen näkemyksen rautatieaseman Raksilan puolen kehittämisestä.
Homma lähtee liikkeelle arkkitehtuurikilpailusta. Voittajatyön perusteella alueelle tehdään asemakaava.
Aluksi pyydetään kiinnostuneilta toimistoilta ennakkoilmoittautumiset, joiden pohjalta maaliskuussa valitaan viisi arkkitehtitoimistoa varsinaiseen kilpailuun. Voittaja on selvillä marraskuussa.
– Maanomistajien – VR:n ja senaattikiinteistöjen – kannalta tämä on erittäin kiinnostava rakennuskohde, koska alueelta ei tarvitse ensin purkaa juuri mitään pois, toteaa yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki.
Suojelukohteistakaan tuskin tarvitsee riidellä. Nyt alue on suurimmaksi osaksi tasaista laakeaa, tyhjä kohta lähes kaupungin keskustassa.
Uuden asemakaavan valmistuttua maanomistajat VR ja Senaattikiinteistöt voivat ryhtyä varsinaiseen rakennustyöhön.
Toteutus tapahtuu niiden määräämässä tahdissa ja voi tarkoittaa sitä, ettei alue valmistu kerralla vaan osissa.
Poliisitalo jää entisille sijoilleen, se ei ole siirtymässä mihinkään.
Bussiasemakin jää, mutta missä se on ja miten, se jää suunnittelijoiden pohdittavaksi.
Matinheikki ei halua sitoa suunnittelijoiden käsiä liialla etukäteisvisioinnilla, mutta sekin on mahdollista, että bussiliikenne sijoitettaisiin maan alle.
Näin koko Ratakadun ja radan välinen alue Saaristokadulle asti olisi vapaata tilaa uusille toiminnoille.
Kerrosalaneliöitä alueelle tulee melkein neljän Raksilan marketin verran eli 75 000. Niistä 40 000–50 000 on asuntoja ja loppu jää palvelukeskusta varten.
– Palvelukeskus ei ole mikään hyvinvointipiste, vaan siellä olisi erikoisliikkeitä, pieni, korkeintaan 2 000 neliön päivittäistavarakauppa sekä monitoimitila urheilua ja konsertteja varten, kertoo Matinheikki.
Monitoimitila on kooltaan sellainen, että noin 3 000 henkilön tapahtumat siellä onnistuvat.
– Ouluun on toivottu tapahtumapaikkoja. Kuusisaari on jo valmistelussa ja Rotuaarille on tehty esiintymislava. Ideoidaan nyt, mihin tämä johtaa.
Liikennejärjestelyissä pohditaan vakavasti mahdollisuutta, että Raksilan marketteihin suuntautuva liikenne ohjattaisiin rampeilla pois Kajaanintieltä, jolloin ne eivät rasittaisi Ratakatua.
Sitä, poistuuko Oulun asemalta mahdollisesti raiteita ja minkä verran, ei tiedetä. Asia on selvittelyssä Liikennevirastossa.
Kilpailualueeseen sisältyvät myös radan toisella puolen oleva vanha asemarakennus ja entinen asemaravintola.
– Ne ovat mukana siksi, että saataisiin niitä positiivisesti korostavia ideoita.
Kilpailusta toivotaan ideoita myös siihen, miten yhteys kaupungin ja Raksilan välillä saataisiin Hallituskadun jatkeelta mahdollisimman toimivaksi.
Arkkitehtikilpailun kustannukset ovat 300 000 euroa. Kukin viidestä toimistosta saa 50 000 euroa ja voittaja vielä saman verran lisää. Kuluista puolet maksaa kaupunki.
Keskeinen tehtävä on ratkaista, miten toteutetaan monipuolinen kaupan, asumisen, palvelujen ja liikenteen keskus.
Samoin pohditaan, miten junaradan Raksilan puoleinen alue saadaan yhdistettyä osaksi ydinkeskustaa.
Myös kaupunkilaisten mieliteitä tullaan kartoittamaan myöhemmin vuoden 2016 aikana.
Sen jälkeen alueen maanomistajat eli VR ja Senaattikiinteistöt voivat käynnistää kaavan pohjalta hankkeita oman aikataulunsa mukaan.
Raksilan puoleisen asemakeskuksen suunnittelualue ulottuu Saaristonkadulta Kajaanintielle saakka. Poliisilaitos jää entisille sijoilleen. Bussiaseman ja matkahuollonNyt kaavamuutos on tulossa seuraavaan kaupunginvaltuuston kokoukseen helmikuun 1. päivä.
Jos muutos hyväksytään, eikä valituksia tule, olisi kaava valmis maaliskuun alussa.
Lemminkäinen Talo Oy on ilmoittanut kaupungille olevansa valmis aloittamaan rakennustyöt tämän vuoden aikana.
Uudessa kaavassa on enemmän asuntorakentamista kuin aiemmassa. Alueelle saa rakentaa kolme 12-kerroksista asuinrakennusta sekä matkakeskuksen liike- ja toimistotilat.
Rakentaminen on jaettu kolmeen vaiheeseen siten, että ensin valmistuu eteläisin asuinrakennus, seuraavaksi keskimmäinen ja lopuksi pohjoisin asuinrakennus sekä matkakeskuksen liike- ja toimistotilat.
Viimeisen vaiheen tulee valmistua kuuden vuoden kuluessa asemakaavan voimaantulosta.
Asemakeskuksen arkkitehtuurikilpailussa tulee huomioida Matkakeskus-hanke ja sen jo valmiina olevat suunnitelmat.
Myös Raksilan markettien kehittäminen on otettava huomioon. Aseman seudun kaupalliset palvelut tulee käsitellä yhtenä kokonaisuutena ydinkeskustan ja markettien kanssa.
Myös liikennejärjestelyt limittyvät toisiinsa.
Yhdyskuntalautakunta päätti lokakuun lopussa antaa marketeille lisäaikaa enintään vuoteen 2020 saakka. Market-alueellakin valmistellaan asemakaavanmuutosta.
Artikkelin lähde Kaleva