Vänskä on juhlien häiskä

Esko Aho Kaleva
Oulu Jean Sibeliuksen syntymän 150-vuotisjuhla näkyy Oulun musiikkijuhlien taiteellisen johtajan, Jaakko Kuusiston, suunnittelemassa festivaaliohjelmassa 7.-22. maaliskuuta. Tapahtuma tulee tänä vuonna toimineeksi nykymuodossaan 25 vuotta.
Kaupungin keskustan konserttipaikkojen lisäksi musiikkijuhlat levittäytyy myös Haukiputaalle, Ylikiiminkiin, Oulunsaloon ja Hailuotoon.
Juhlafestivaalin tunnetuin klassisen puolen esiintyjä on kapellimestari Osmo Vänskä, joka johtaa Oulu Sinfoniaa Madetojan salissa 19.3. Ohjelmassa on kaksi Sibeliuksen sinfoniaa (3. ja 7.), sävelruno Bardi sekä kantaatti Oma maa Oulun kamarikuoron avustamana.
Jaakko Kuusiston laatima kamariversio Sibeliuksen teoksesta Satu soi kaupungintalossa 21.3.
Ohjelmaan sisältyvät myös Sibeliuksen Kolme kappaletta viululle ja pianolle.
"Vänskä esiintyy festivaalillamme paitsi kapellimestarina myös klarinetistina, kuten hänellä on taas ollut tapana. Hän oli jättänyt klarinetin jo kymmeneksi vuokseksi syrjään rakentaessaan kapellimestarein uraa", Kuusisto kertoo.
"Nyt Vänskä on tavattoman innoissaan soittamisesta ja esiintyy jatkuvasti, pääasiassa erilaisissa kamarikokoonpanoissa. Täällä Oulussa hän on mukana klarinettikvintetossa."
Kamarimusiikkisarjan eri kokoonpanoissa esiintyvät lisäksi Elina Vähälä, viulu, Jennifer Frautschi, viulu, Anna Kreetta Gribajcevic, alttoviulu, Jan-Erik Gustafsson, sello, Senja Rummukainen, sello, Paavali Jumppanen, piano, Anne Seppänen, kontrabasso, Ann-Louise Wägar,fagotti ja Tuomas Setälä, käyrätorvi.
Tosiasiassa kevättalvisen musiikkitapahtuman historia Oulussa on vähän pidempi kuin viimeiset 25 vuotta, joita nyt juhlitaan.
Oulun musiikkijuhlia edelsi hyvin pitkälle samansisältöinen, kaupungin järjestämä Madetojan viikko, joka järjestettiin seitsemän kertaa vuodesta 1984 alkaen.
Ensimmäisten uusimuotoisten Oulun musiikkijuhlien taiteellisesta suunnittelusta vastasi Kuhmon Kamarimusiikista liisattuna neuvonantajana Seppo Kimanen.
Nimenomaan Kimasen ajatus oli myös Madetojan viikon nimen muuttaminen uuteen asuun musiikkijuhliksi.
Vielä tuolloin oululaissäveltäjän nimen uskottiin antavan juhlista väärän, liian provinsiaalisen viestin Etelä-Suomeen.
Madetoja nousi kotikaupungissaan orkesterisäveltäjänä uudelleen kunniaan vasta sen jälkeen, kun Oulun kaupunginorkesteri (nykyinen Oulu Sinfonia), intendentti Riitta Pulliainen ja kapellimestari Arvo Volmer ryhtyivät vuosikymmenen lopulla taltioimaan säveltäjän orkesteriteoksia levyille.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva