Siltahankkeeseen taas tulta

Liisa Laine Kaleva
Oulu Kymmeniä vuosia itänyt ja moneen kertaan kuopattu ajatus Kempeleenlahden ylitystiestä elää taas.
Oulun kaupungin päätöksentekoon se tupsahti monen vuoden jälkeen viime viikolla Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman kylkiäisenä.
Kaupunginhallitus antoi lausunnon, jossa esitetään Oulunsalon eteläpuolisen ohitustien poistamista suunnitelmista.
Sen sijaan pitäisi tutkia ja varautua Kempeleenlahden ylitystien rakentamiseen.
Muutos alkuperäiseen tehtiin selkein numeroin 15-2.
Oulunsalossa asuva Oulun kaupunginvaltuutettu Jouko Korkiakoski (kesk.) esittää nyt, että siltaa "kokeiltaisiin" Kempeleenlahden yli johtavan jäätien avulla.
Ortikarista jäätie voisi lähteä Poikkimaantien jatkona ja Oulunsalon päässä rantaan tultaisiin esimerkiksi Haminarannassa, johon Niemenrannan alueen kaavatie päättyy.
Se ei ihan vastaa varsinaisen siltayhteyden linjaa. Sitäkin kannattaisi Korkiakosken mielestä hieman muuttaa Oritkarin päässä. Järkevin päätepaikka olisi Jääsalontien paikkeille."
Kenelle yhteys olisi kätevä?
"Oulunsalolaisille ja hailuotolaisille. Jos Hailuodontien varressa olisi kyltti Oulu 5 kilometriä, niin kuka lähtisi kiertämään ruuhkaisen Lentokentäntien kautta. Lyhentäisihän se matkaa huomattavasti."
"Tällä kokeilulla saataisiin edullisesti käyttäjien mielipiteitä yhteyden merkityksestä", perustelee Korkiakoski.
Hän huomauttaa myös, että valtuutettuja on nimenomaan kannustettu innovatiivisiin kokeiluihin, joilla saataisiin tietoa tulevia suunnitelmia varten.
Tälle talvelle jäätie ei ehdi, vaikka aloite todettaisiinkin kannatettavaksi.
Muutenkaan asia ei ole aivan niin yksinkertainen kuin äkkipäätä näyttäisi.
Apulaiskaupunginjohtaja Matti Matinheikki muistuttaa, että jos kaupunki ottaisi jäätien vastattavakseen, se todellakin olisi siitä vastuussa, jos jotain sattuisi. "Kyseessä on suhteellisen pitkä väli ja sen pitäisi olla kauttaaltaan turvallinen."
Liikenneturvallisuuden kannalta kriittisiä paikkoja ovat jääyhteyden lisäksi liittymät yleisiin teihin.
Itse siltayhteyteen Matinheikki suhtautuu varauksella. "Ensinnäkin se on niin kallis, että nielisi kaikki Oulun kunnallistekniikkaan tarkoitetut rahat monelta vuodelta. Ely-keskuksellakin voi olla asiaan jotain sanomista vedenvaihtelujen ja luontovaikutusten osalta."
Siltaa ei myöskään voi rakentaa tuosta vaan kaupungin päätöksellä. Se vaatii yleiskaavan kannanoton.
Yleiskaavassa Kempeleenlahden siltayhteys kuopattiin 2000-luvun alussa. Silloin tutkittiin Lentokentäntien kehittämisen vaihtoehtoja, joista yksi oli juuri Kempeleenlahden ylittävä silta. Se kuitenkin hylättiin valmistelussa ja vaihtoehdoista valittiin Oulunsalon eteläpuolinen ohitustie.
Muun muassa Oulu ei katsonut siltaa tuolloin tarpeelliseksi. Kannatusta tuli niin vähän, ettei siltaa merkitty maakuntakaavaankaan.
Nyt, liki 15 vuotta myöhemmin, kaupunginhallitus on tullut toisiin ajatuksiin ja haluaa jälleen selvittää asian.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva