Uusi rautatiesilta Liminkaan

Anna-Mari Kilpijärvi Kaleva
Liminka Seinäjoki-Oulu-ratahanke etenee hiljalleen. Työmaa on edennyt Liminkaan.
"Nyt työn alla on huoltotien rakentaminen sekä Temmesjoen uuden ratasillan pengertyöt", Liikenneviraston projektipäällikkö Tommi Rosenvall summaa.
Uusi ratasilta on Rosenvallin mukaan halvempi vaihtoehto kuin vanhan sillan korjaaminen liikenteen alta.
"Uuden sillan rakentamiseen päädyttiin työteknisistä syistä. Olisi tullut kalliimmaksi korjata nykyinen silta liikenteen alta. Temmeksen ratasillan viereen rakennetaan uusi silta sisäkaarteen puolelle. Se ei ole oleellinen muutos, mutta oikaisut aina helpottavat hieman liikenteen geometriaa."
Temmesjoen oikaisun rakentaminen alkoi vuodenvaihteessa. Pengerryksen rakentaminen on suuri urakka, joten työmaalla on kulkenut päivittäin keskimäärin 150 kuorma-autoa. Ongelmia kasvanut raskas liikenne ei kuitenkaan ole tuonut.
"Pengerrys on tarkoitus saada valmiiksi kuukauden sisällä. Rakennamme painopengertä, joten se jää sen jälkeen odottamaan pidemmäksi aikaa sillan rakentamisen jatkamista", rakennuttajakonsultti Ramboll CM Oy:n rakennuttajainsinööri Tuomo Lamberg kertoo.
Ratavarren työmaa ei pääty Temmekseen. Lambergin mukaan seuraavaksi käynnistetään koepaalutus Zatelliitin ja Tuuliharjun alikulkuihin. Paalutuksilla pyritään tarkentamaan pohjaolosuhteita siltojen perussuunnittelua varten. Paalutuksilla ei tule olemaan vaikutusta liikenteeseen.
Talvi on ratatöille hankalaa aikaa. Radalla tehtävät työt odottavat sulan maan aikaa. Töiden on tarkoitus jatkua toukokuussa. Rosenvallin mukaan työt etenevät kuitenkin aikataulussa. Liminka-Oulu-välin työt on tarkoitus tehdä pääsääntöisesti kuluvan vuoden aikana. Työt alkoivat jo viime vuonna. Radan varteen on rakennettu huoltoteitä, ja myös radan sepelitukikerrosta on uusittu.
"Paljon on tehty viime vuoden puolella. Valtaosa töistä tehdään tämän vuoden aikana. Temmeksen uuden rakenteen käyttöönotto menee vuoden 2017 puolelle."
Kevättä odottavat myös Kempeleen ratapihan työt. Ratapihan urakasta on suunnitteilla urakkakyselyt, itse työn on Rosenvallin mukaan tarkoitus alkaa huhtikuun aikana. Henkilöjunaliikenteen on tarkoitus palata Kempeleeseen vuoden 2016 aikana.
Kesällä tiedossa on kuuden tasoristeyksen poisto Limingan ja Oulun väliltä.
Seinäjoki-Oulu-välin ratahankkeen rakentamisen on tarkoitus valmistua vuonna 2017. Junaliikenteen nopeuden nostot tulevat ajankohtaisiksi kuitenkin vasta vuonna 2018. Kunnostuksen myötä myös junien akselipainoja voidaan nostaa.
Vuonna 2007 aloitettu kunnostushanke on aiheuttanut junien korvaamisia linja-autovuoroilla, mutta tulevana kesänä häiriöitä tullaan rajaamaan.
"Koko hankkeessa hankalinta on junaliikenteen ja työn yhteensovittaminen. Myös ensi kesänä tulee junan korvaamisia, mutta ne kohdistetaan viikonloppuihin, joten arkihäiriöt poistuvat", Rosenvall lupaa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva