Kivisydämen aikataulu pitää

Pekka Rahko Kaleva
Oulu Maan alla piilossa jatkunut Kivisydämen rakentaminen näkyy kohta taas katukuvassa, kun kalliohalliin vievän Kauppurienkadun hissikuilun louhiminen alkaa torstaina.
"Seitsemän metriä maata on kaivettu pois ja kallio paljastettu", Lemminkäinen Infra Oy:n projekti-insinööri Jarkko Meriläinen kertoo.
Varovaisen arvion mukaan louhinta kestää viikolle kymmenen. Louhittavaa kalliota on vielä 7-8 metrin paksuudelta.
"Kohtalaisen pienillä paukuilla mennään", Oulun Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Jouni Anttila kertoo.
Jalankulkijoille louhimisesta aiheutuu haittaa vain räjäytysten aikana, kun alue eristetään muutamiksi minuuteiksi kerrallaan.
"Työmaa-alueen rajaus ei muutu nykyisestä", Anttila kertoo.
Kuilun yläosan rakenteet on tehty porapaaluilla. Näin on saatu ympäristövaikutuksia - melua ja tärinää - vähennettyä.
Vaihtoehto olisi ollut ponttaaminen eli ponttien lyöminen maahan ponttikoneella.
Kauppurienkadun kuilun louhiminen jätettiin Meriläisen mukaan tilaajan toivomuksesta tarkoituksella myöhempään ajankohtaan, sillä se on keskustasta torille vievällä pääväylällä.
"Se otettiin työn alle vasta, kun toritoiminta syksyllä oli loppusuoralla", Meriläinen kertoo.
Kivisydämen tiloissa työt etenevät aikataulussa. "Kolme neljäsosaa lattioista on tehty ja pysäköintihallien ilmanvaihtoputkistoista noin kolmannes on asennettu", hankkeen projektipäällikkö Juha Isoherranen Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista laskee.
"120 henkeä on tällä hetkellä töissä", Lemminkäisen projektipäällikkö Heikki Keränen kertoo.
"Loppukesälle menee, että saadaan rakennus- ja talotekniikan työt tehtyä", Meriläinen toteaa.
Kevään ja kesän maanpäällisiksi töiksi jäävät muun muassa Hallituskadun ja Torinrannan ajoluiskien viimeistely ja Otto Karhin puistoon nousevan hissiyhteyden loppuun rakentaminen.
Torille on Isoherrasen mukaan luvassa myös Oulun kaupungin toimesta "varsin mittavia aluerakennustöitä" muun muassa asfaltoinnin ja viemäröintitöiden takia.
Tarkkoja yksityiskohtia ja aikatauluja Isoherranen lupaa urakoitsijoiden valinnan jälkeen keväämmällä.
Pysäköintilaitos otetaan käyttöön syksyllä. Avajaispäivämäärää ei Anttilan mukaan ole vielä lyöty lukkoon.
Pysäköintitason alle valmistuu huoltokäytävä ja neljä huoltopihaa kiinteistöille.
"Huoltoliikenne on eriytetty kokonaan omaan kerrokseensa", Meriläinen kehuu ratkaisua.
Pallaksen ja Gallerian huoltopihat rakennetaan nyt valmiiksi. Hammarin ja Anttilan pihojen osalta tilat louhitaan ja lujitetaan, mutta yhteyden puhkaiseminen kiinteistöihin jää tuonnemmaksi.
"Kiinteistöt hoitavat itse huoltopihojen rakentamisen", Meriläinen kertoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva