Lisätilaa tuhansille ruokatuotteille

Arja Mikkola Kaleva
Oulu Oulun Kaakkurin Citymarket on keskellä muodonmuutosta. Pohjois-Suomen suurinta ja koko Suomen neljänneksi suurimman K-kaupan ruokaosastoa laajennetaan kevääseen mennessä 1 000 neliöllä.
Kaakkurissa investoidaan 6-7 miljoonaa euroa, kertoo Keskon Pohjois-Suomen aluejohtaja Jari Saarinen.
"Kaikki osastot kasvavat", kertoo kauppiasyrittäjä Risto Kontturi.
K-kauppiaspariskunta Risto ja Ritva Kontturi otti vasta syyskuussa hoitaakseen Citymarketin ruokaosaston.
Kaakkurin kokonaisuudistus osuu keskelle ruokaketjujen hintakisaa. Ajoitukselle on syynsä.
Alkuvuosi ei ole kaupoissa koskaan vilkas. "Nämähän ovat kituviikkoja. Ihmiset ovat tarkkoja tammikuussa", Kontturi toteaa.
Kuluttajat käyttävät rahaa vähemmän, koska he ovat panostaneet jouluun. Monet vakuutuksetkin lankeavat tammikuussa.
Hedelmien ja vihannesten kysyntä sentään tammikuussa kasvaa, kun ihmiset jälleen kerrran aloittavat terveellisemmän elämän: jos ei muuten niin panostamalla appelsiineihin.
Kontturilla on pitkä perspektiivi. Hän on toiminut K-kauppiaana kohta 18 vuotta: viimeksi 13 vuotta Oulun Ruskossa.
"Päivittäistä hintojen seurantaa on aina. Nyt se on tietysti noussut enemmän tapetille, seurataan tarkemmin, mitä kilpailija tekee."
Seuranta tarkoittaa niin vierailuja kilpailijalla kuin lehti-ilmoittelun ja sosiaalisen mediankin tarkkailua. Kului vain päivä, ja isot ketjut reagoivat Prismojen ja Lidlin uusiin hintoihin.
Yksi ongelma seurannassa tosin on. "On aika hankalaa seurata tuhansia tuotteita", Kontturi toteaa.
Suurin muutos koko Kontturin kauppiasuran aikana on juuri se, että valikoimat ruokaosastoilla ovat paisuneet valtavasti.
Laajennus tulee siis tarpeeseen. Vuonna 2003 avatut 3 000 neliön tilat Kaakkurissa ovat käyneet ahtaiksi. Elintarvikkeille raivataan nyt lisää tilaa Citymarketin käyttötavarapuolelta.
"Maailma on täynnä elintarvikkeita. Meillä on nyt jo 14 000-15 000 artikkelia. Kyllä useampi tuhat tulee lisää."
Erityisesti kasvatetaan hedelmä- ja vihannespuolta sekä leipäosastoa. Lisäksi lisätään liha-, leikkele- ja einespisteitä ja pakastetarjontaa.
Pelkästään maitokaappia venytetään kymmenen metriä. "Esimerkiksi rahkavalmisteita on tullut aivan valtavasti lisää."
Kuluttajat ovat erilaisia, joten vaikkapa tonnikalaakin on oltava monta sorttia: edullista, keskihintaista ja premiumia.
"Meillä on haaste. Kuluttajalla on oltava vapaus valita kaupassa. Eihän me voida kategorisoida itseämme tietylle kuluttajalle."
Kaakkurissa käy viikottain 30 000 asiakasta, valtaosa heistä viikonloppuna.
"Kaakkurin pitää olla näyttämässä, mihin ruokakauppa menee", toteaa Ruokakeskon markkinointi ja konseptit -yksikön johtaja Mika Rautiainen.
Kokonaisuudistus alkoi loppiaisena. Kauppa jatkuu rakentamisen keskellä.
"Tehdään lohko kerrallaan ja kaikki toiminnat säilyvät entisellään", Kontturi lupaa.
Kaakkurissa liikkuu nyt päivin - ja osin öisinkin - 30-40 rakentajaa. Suunnittelu on tarkkaa. Yöaikaan keskitetään varsinkin kovaääniset rakennustyöt.
Hypermarketin laajennusta kauppakeskukseksi Kesko on Kaakkurissa kuitenkin lykännyt.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva