Hajanaisesta yhtenäiseksi

Anna-Mari Kilpijärvi Kaleva
Oulu Tornitaloja, pysäköintikatu ja uusi tori pop-up-kahviloineen. Heinäpäähän etsitään kaupunkimaisuutta arkkitehtien voimin.
Heinäpää voisi jatkaa keskustaa, mutta alueen kaikkea potentiaalia ei ole hyödynnetty, Heinäpään kehitystä pohtineet arkkitehdit Miia Mäkinen ja Virve Väisänen LUO Arkkitehdeistä sekä Tuomas Niemelä HALO Arkkitehdeistä kertovat. He esittelivät suunnitelmiaan Pohjois-Suomen arkkitehtien järjestämässä Muotoja ja puolia -keskustelutilaisuudessa, jossa teemana oli Heinäpään täydennysrakentaminen.
"Heinäpäässä ei ole selkeää keskusta ja myös alueen identiteetti on hukassa. Mielestäni hyvä keskus olisi Heinätorinpuisto. Selkeä keskus vetäisi enemmän palveluita ja ihmisiä", Niemelä summaa.
Arkkitehdit ideoivat Heinätorinpuiston palauttamista sen alkuperäiseen muotoon torimaiseksi. Väisäsen mukaan torilla voisi esimerkiksi kesällä toimia pop-up-kahviloita. Talvella torilla voisi olla luistelukenttä.
Valtaosa Heinäpäästä on rakennettu samaan aikaan 1960-1970-luvuilla funktionalistiseen tyyliin. Heinäpään täydennysrakentamisesta diplomityönsä tehneen Anna Luusuan mukaan alue nähdään pirstaleisena, mutta se voidaan rakentaa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Alueella on hänen mukaansa myös hyvä palvelutarjonta, joka täyttää asukkaiden perustarpeet hyvin.
"Kivijalkakauppoja on siirtynyt keskustasta Heinäpäätä kohti. Heinäpäässä on joukkoliikenteen solmukohta, täältä pääsee niin yliopistolle kuin lentokentälle."
Moni Heinäpään asunto alkaa olla peruskorjauksen tarpeessa. Heinäpään kehittämissuunnitelmassa arkkitehdit etsivät myös keinoja lisätä alueen asuntokantaa saneeraustöiden yhteydessä.
"Jos asuntojen määrää lisätään, ne tuovat lisää korjausrahaa taloyhtiöille. Kun alueelle muuttaa lisää asukkaita, se tuo myös palveluita. Jos Heinäpää nähdään tulevaisuudessa osana keskustaa, se lisää alueen arvoa", Väisänen huomauttaa.
Asuntoja olisi mahdollista lisätä nykyisten kerrostalojen ullakkotiloihin tekemällä miniloft-asuntoja sekä rakentamalla kortteleiden päihin kapeita "sinkkutorneja". Kapeisiin kerrostaloihin olisi mahdollista rakentaa yksiöitä ja kaksioita. Mäkisen mukaan uudet talot vaatisivat kuitenkin uusia käytäntöjä, sillä ne tulisivat kahden talonyhtiön tontin rajalle.
Kapeat tornitalot veisivät osan kortteleiden autopaikoista. Mäkisen, Niemelän ja Väisäsen suunnitelmassa pysäköinti keskitettäisiin Isonkadun pysäköintikadulle, joka myös korvaisi rakentamisessa menetetyt paikat. Tällöin autopaikkoja olisi pitkittäisenä kadun molemmin puolin ja vinottain keskellä. Jalkakäytävät siirtyisivät talojen viereen, kun ne nyt kulkevat talonyhtiöiden omien pysäköintipaikkojen vieressä. Autopaikkojen siirtyessä kadun varteen pihoista olisi mahdollista rakentaa viherpihoja.
"Autotallit olisi mahdollista muuttaa liikehuoneistoiksi, joista talonyhtiöt saisivat lisätuloja", Niemelä huomauttaa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva