Joka- pojan formula- haave

Elina Ursin Kaleva
Oulu Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan konepajassa leijailee hitsatun raudan ja konerasvan katku. Ilmassa on positiivista teekkarihypetystä, kun puolenkymmentä opiskelijaa mittailee ja sovittelee runkoputkea formula-auton kehikkoon.
Projektinjohtaja Jussi Korhonen tarkistaa vatupassilla millilleen oikean kiinnityskohdan, ja Mika Lakso on valmiina hitsaamaan putken pätkän kiinni formula-auton runkoon.
Koneteekkarit rakentavat kevätkauden aikana itse suunnittelemansa formula-auton alusta loppuun ensimmäisinä suomalaisina yliopisto-opiskelijoina. Mukana on yhteensä 16 opiskelijaa konetekniikan osastolta ja yksi opiskelija ammattikorkeakoulusta. Korhonen on ollut mukana alusta asti, syksystä 2013.
Ensi kesänä on tarkoitus osallistua kansainväliseen, insinööritaitoja mittaavaan Formula Student -kilpailuun Unkarissa.
"Rakennamme formula-autoa harrastepohjalta. Kukaan ei saa palkkaa, työ tehdään vapaa-aikana ja resurssit hankitaan itse apurahoina ja sponsoreilta", Korhonen kertoo.
Jos kaikki menee putkeen, formulan moottori puskee tulta ja tappuraa ensimmäisen kerran helmikuun lopussa ja renkaiden päällä auto on vapun alla.
Formulatiimi on edennyt siihen pisteeseen, että auton runko on kassassa. Tällä viikolla sovitetaan moottori paikalleen ja hitsataan sille kiinnikkeet.
Alkuvaiheen budjetti, 20 000 euroa, on kutistunut matkan varrella, mistä kiittäminen on sponsoreita. Teräsputkia, peltiä ja alumiinia opiskelijat ovat saaneet yhteistyökumppaneiltaan ruotsalaiselta SSAB:lta ja oululaiselta Sah-Ko Oy:ltä. Eri säätiöt tukevat rakentamista muutamalla tuhannella eurolla.
"Näillä resursseilla auto saadaan kasaan, mutta kehitykseen, testaukseen ja kisamatkoihin tarvitaan euroja", Korhonen kertoo.
Formula-auton kate on väriltään suunniteltu punavalkoiseksi. "Jos hyvä pääsponsori saadaan mukaan, pistetään formula firman väreihin", Korhonen lupaa.
Oulun opiskelijoiden päätähtäin on Unkarin formulakilpailu elokuussa. Toinen kisa, epävirallisempi Baltic-Open, on kesällä Ruotsissa. Korhosen mukaan Ruotsiin porukka pääsee varmasti, Unkari on epävarma.
Kilpailuissa on mukana kymmeniä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen joukkueita eri puolilta maailmaa.
"Kisat ovat arvostettuja ja suosittuja Euroopan yliopistomaailmassa. Meidän puuhasteluumme verrattuna budjetit ovat huikeita, parhaimmillaan miljoonaluokkaa", Korhonen kertoo.
Formula Student -kilpailut jakautuvat kahteen osioon, staattiseen sekä dynaamiseen. Staattisessa osiossa arvostellaan markkinointia, auton kokonaissuunnittelua ja kustannustehokkuutta. Dynaaminen osio painottuu auton suoriutumiseen kilparadalla.
"Rata on mutkikas, kapea ja lyhyt. Auto joutuu äärirajoille. Nopeus kiihtyy vähintään 100-120 kilometriin tunnissa", Korhonen kertoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva