Oulu tunnustaa uusia värejä

Kari Sankala Kaleva
Oulu Markkinoinnissa ja viestinnässä käytettävä brändi uudistuu Oulussa.
Iloiset pallot vaihtuvat Q:ta muistuttaviksi värikkäiksi karttaneuloiksi.
Värivalinnat pohjautuvat väripsykologiaan, jollaisen Oulu saa ihan ikioman.
Oulu haluaa näkyä rohkeana ja älykkäänä. Oululaiset ovat reilua ja vastuullista väkeä.
Näin kerrotaan Oulun uudessa brändikäsikirjassa.
Oulu haluaa välittää väreillä kaupungista ja kaupunkilaisista ulospäin mielikuvia.
Oulun värikartassa on neljä pääväriä.
Purppuran sävy aniliininpunainen magenta tai violetti, kuten brändikäsikirja sanoo, kertoo älykkyydestä.
Toinen pääväri oranssi viestii rohkeudesta. Sininen on reilu. Vihreä viestii vastuullisuutta.
Päävärejä voi elävöittää käyttämällä lisäväreinä niiden eri sävyjä.
Aina väreillä ei ole kuitenkaan tarpeen viestiä älyä ja rohkeutta tai reiluutta ja vastuullisuutta, vaan voidaan tyytyä neutraalimpaan ilmaisuun.
Tällöin värikartasta löytyvät valkoinen, vaaleanharmaa ja tummanharmaa.
Valkoinen tuo kaikkiin materiaaleihin ilmavuutta. Harmaan sävyt tasapainottavat maailmaa. Syksyinen Oulu ei ole enää masentavan harmaa vaan hurmaavan tasapainoinen.
Pureutumalla brändikäsikirjan väripsykologiaan syvällisemmin selviää, että älykäs violetti merkitsee totuutta, luovuutta, nokkeluutta, rikkautta, luksusta, mystiikkaa ja voimaa.
Rohkea oranssi kertoo eloisuudesta, energisyydestä, muutoksesta, liikkeestä, voimasta, kestävyydestä ja tehokkuudesta.
Reilun sinisen tunnuspiirteet ovat luotettavuus, tyytyväisyys, rauha, laatu, kestävyys, eettisyys ja virallisuus.
Vastuullinen vihreä ilmaisee elinvoimaa, luontoa, ekologisuutta, terveyttä, nuoruutta, selkeyttä, varmuutta, luottamusta, lujuutta ja pysyvyyttä.
Oulu haluaa tunnustaa värejä!
Oulun brändillä on ääni? Brändikäsikirja antaa ohjeet äänensävyyn.
Oululaiset haluavat päästä lähelle kuulijaa, muodostaa luontevan suhteen. Oululaiset eivät tylsistytä tai karkota muodollisella kielellä tai esittämällä olevansa muuta kuin ovat.
Oululaiset puhuttelevat yleisöään ymmärrettävästi, ystävällisesti, innostavasti ja aidon rennosti.
Oululaiset puhuvat kullekin kohderyhmälle sopivalla tavalla, silti aina oululaisen persoonan mukaisesti.
Oululaisen äänensävy on aina luonteva ja luotettava, henkilökohtainen, innostava ja fiksusti ylpeä.
Fiksusti ylpeitä ollaan kun osataan yhtä ja toista ainutlaatuista, mutta koskaan ei olla ylimielisiä.
Brändikäsikirjassa annetaan knoppeja, joita voi käyttää erilaisiin kuulijaryhmiin kuten elinkeinoelämään, oululaisiin itseensä ja opiskelijoihin.
Oululaisen ei kannata hätääntyä, kun kaupungin viranhaltijan kasvojen värimaailma vaihtuu äkisti harmaasta vihreän, sinisen ja oranssin kautta violetiksi.
Oululaisen kysymys ei ollut tyhmä saati ilkeä.
Viranhaltija siinä vain virittelee älykkyyttään vastuullisen reilusti ja rohkeasti huippuunsa palvellakseen kaupunkilaista brändikäsikirjan mukaisesti.
Tässä on Oulun brändin kiteytys:
"Oulu on Skandinavian pohjoinen pääkaupunki, jossa yhdistyvät luova ilmapiiri ja huipputeknologia, yrittäjyys ja taitavat tekijät, modernin merikaupungin omaperäinen kulttuuri ja elävä maaseutu."
"Oulussa on kunnioitettava koulutustarjonta ja Euroopan nuorin väestö sekä kykyä yhdessä rohkeasti rakentaa osaamisesta kansainvälisiä menestystarinoita. Kaikki tämä sopivan suuressa ja hyvinvoivassa kaupungissa, joka tarjoaa erinomaiset eväät onnelliseen elämään."
Kaupunginhallitus käsittelee brändikäsikirjaa maanantaina.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva