Teokset kuolevat lapsina

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu Tanssija Jarkko Lehmus (s. 1977) Helsingistä hyppäsi JoJo - Oulun Tanssin Keskuksen johtoon vuoden alusta. Lehmus liikkui Oulussa ahkerasti jo loppuvuodesta, sillä hän tanssii edeltäjänsä Satu Tuomiston uudessa koreografiassa Riisuttuna.
Lehmus tahtoo ratkaista, kuinka tanssi saataisiin paremmin kiertämään.
"Ykkösjuttu on saada aikaiseksi logistisesti järkevää kiertuetoimintaa", hän toteaa.
"Oulussa haluan varmistaa, että yhteistyö kaupunginteatterin kanssa toimii. Ja sitä kautta katsoa muita Pohjoisen tanssin aluekeskuksen alueella olevia kaupunginteattereita ja kulttuuri-instituutioita, miten kehittyisi omaa yhteistoimintaa. Että JoJossa tuotetuilla teoksilla olisi jo valmiiksi pidempi elinkaari kuin kolme esitystä Valveella ja kuolema."
Tuotannollinen satsaus saa liian vähän katetta, mikä ei ole tietenkään järkevää.
Lehmuksen mielestä on suuri sääli, että hienot ja mielenkiintoiset taideteokset elävät vain parin esityksen verran.
"Teokset eivät pääse kasvamaan, eivätkä tekijät kehittämään omaa esiintyjyyttään. Koreografi ei näe, mikä teoksesta tulisi, kun se aikuistuu. Raffisti yleistettynä kaikki tanssiteokset kuolevat lapsina."
Lehmus istuu Rotuaarin jouluvalojen yläpuolella JoJon toimistossa ja pohtii, mihin ryhtyy.
"Haluan tutustua paikallisiin tanssin tekijöihin heidän työnsä kautta. Haluan tutustua paikallisiin päättäjiin, paikalliseen mediaan, paikalliseen tiedeyhteisöön, business-maailmaan, laajempaan taideyhteisöön, Rovaniemen, Kajaanin ja Pyhäjärven toimijoihin, Norjaan, Ruotsiin..." Lehmus suunnittelee.
"Jos minusta tulee adoptoitu oululainen, se on ihan hyvä asia. Tulen muuttamaan Ouluun, mutta minulla on myöskin töitä ja parisuhde Helsingissä. Tulen edelleen tekemään töitä tanssijana, koreografina ja tanssinopettajana", Lehmus toteaa.
"Puolet ja puolet suunnilleen."
"On itse asiassa täysin mahdollista, että tyttökaveri ottaa jossain vaiheessa virkavapaata ja tulee tänne", Lehmus myhäilee.
Valinta JoJon taiteelliseksi johtajaksi tuli Jarkko Lehmukselle hänen omien sanojensa mukaan hienoisena yllätyksenä. Sen takia piti vääntää urakehityksen viisarit vähän eri asentoihin.
Lehmus opiskeli tanssia ja teatteria Lontoossa 1998-2001 ja 2008-2010. Hän työskenteli tanssijana Skotlannin baletissa 2003-2009.
"Tähtäimessä on pari ylempää korkeakoulututkintoa. Pitää katsoa, missä putiikissa sen käy tekemässä. Ja onko se MBA (Master of Business Administration) vai MA Arts Management -tutkinto", Lehmus miettii.
"Paperillisesti olen teatteritieteen kandidaatti, mutta haluan opiskella lisää taidehistoriaa ja bisnesopintoja. Se pitää nyt hoitaa työn ohessa. Toisaalta pääsen saman tie soveltamaan opittuja asioita työssä."
Päämäärätietoisuudesta on takuulla apua JoJon pestissä.
Oulun aktiivinen tanssimeininki innoittaa Jarkko Lehmusta.
"Täällä on pohjoinen tasapaino verrattuna Suomen tanssin kenttään kokonaisuudessaan", hän toteaa.
Oulu on tanssikaupunki, jossa lajit kirittävät toisiaan. Klassinen baletti tahtoo ottaa mallia nykytanssin nosteesta. Showtanssi ja streetlajit flirttailevat avoimesti toisilleen.
"Haluan sotkea ne kaikki! Haluan, että kaikki tekevät toistensa kanssa töitä", Lehmus innostuu.
"Ei ole mitään kynnystä. Menen mestoille. Käyn mielelläni tutustumassa porukkaan sitä kautta, että käyn tekemässä heidän kanssaan töitä - heidän töitään. Että opeta mulle tämmöinen! Olen tehnyt urani aikana kaikenlaisia tanssilajeja, joten minulla on fyysinen muisto ja tuntuma siihen, miten joku asia toimii. Jo valmiiksi joku haju."
Jarkko Lehmus vieraili Oulussa joskus 90-luvulla Arktiset askeleet -tanssitapahtumassa Pohjankartanossa.
"Ensimmäiset mielikuvat Oulusta ovat muuten telkkarista. Jo skidinä jäi mieleen, että kun sieltä tuli kilpatanssia, esillä oli aina Oulun Telemark."
Lehmus aloitti tanssin 16-kesäisenä, kun pääsi Kuopion musiikkilukioon.
"Se oli ainoa oikea vaihtoehto", Juankoskella syntynyt nuorukainen totesi.
Lehmus on harrastanut myös useita taistelulajeja, kansantanssia yläasteaikaisen tyttöystävän myötä, katutanssia, balettia, "kaikenlaista showhässäkkää". Hän on tanssinut musikaaleissa, teattereissa ja televisiossa.
"Vedettiin Reija Wäreen kanssa 90-luvulla Jyrkissä jotain hiphop-duettoa", hän kertoo.
"Minulla ei ole koskaan ollut eroa siinä mitä tanssitaan. Se on kaikki vaan hassua tapaa kävellä. Tanssi on vaan tanssia. On erilaisia nyansseja, erilaisia näkökulmia, erilaisia tekniikoita, erilaisia tapoja tehdä."
Alkkarimies, joka tanssi Oulun Pukumiehen ikkunassa viime syyskuussa, oli Jarkko Lehmus ja maraton-soolon nimi Degeneration von einem Engel.
"Ikkunatanssi oli ihan spesifi teoksensa. Sillä on oma pohjansa, mutta se ei millään tavalla rajaa minua", Lehmus toteaa.
"Käytän paljon sanoja fyysinen ja kehollinen. Kehollisuus on tanssin erikoispiirre taiteenlajina. Se on myös taiteellinen näkökulmani. Etenkin fyysiset manifestaatiot, fyysiset ilmentymät mielikuvituksesta, tunteista ja empatiasta."
Siihen suuntaan hän haluaa viedä myös JoJon tarjontaa.
"Modifioin juuri äsken OuDance-festivaalin teoshakutekstiä. Festivaaliohjelman kuratoiminen on ensimmäinen työni JoJon taiteellisena johtajana. Lisäilin tekstiin sellaisia sanoja kuin fyysinen ja tanssi", Lehmus paljastaa.
Hakuaika OuDance-festivaali-ohjelmistoon jatkuu tammikuun loppuun asti. Festivaalin järjestää JoJo - Oulun Tanssin Keskus.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva