Pinkit korkkarit mattoon

Eeva Kauppinen
Teija Soini kuvat
Kaleva
Oulu Oululaisen Milla Virtasen koreografioissa asiat eivät mene yksi yhteen. Tai ei ainakaan liian yksiselitteisesti. Ei myöskään Koski Dance Companylle tehdyssä uudessa teoksessa, jonka nimi on 5th Floor.
"Mietin tasoja ja kerroksia. Nimi tulee sieltä", Virtanen sanoo.
"Tykkään kaksoisvalotuksesta. 5th Floor toimii metaforana. Olen antanut nimen tietynlaiselle olotilalle - mielentilalle - tilalle. Mutta en sano, mikä se on, että yleisölle jää mahdollisuus assosioida itse."
"Minkälaisessa tilassa me ollaan, millä tasolla me ollaan..." Virtanen jatkaa arvoituksellisesti.
Ai ihmiskuntana, ihmisinä, naisina?
"Tämä on asia, etten voi panna siihen sormea näin. Asiat, jotka laitan koreografiaan, eivät koskaan tarkoita vain yhtä."
Milla Virtanen opiskeli tanssiteatteria Fontys Dans Academiessa Tilburgissa Hollannissa. Lisäksi hänellä on erittäin vahva kilpatanssitausta latinalaistansseista.
Nyt entinen kilpatanssija tutkii tasapainon kadottamista. Ehkä myös kasvojen menettämistä.
"Ihmisten käytös kiinnostaa. Olen utelias myös oman käyttäytymiseni suhteen", Virtanen tunnustaa.
"Aikaisemminkin olen teoksissani käsitellyt pakonomaista kontrolloinnin tarvetta ja pelkoja. Ihmisten käyttäytymisestä nämä lähtevät liikkeelle."
5th Floorin liikemaailma on löytynyt oman liikkumistavan kautta.
"Olen aika katkonainen. Ajatukseni hyppii hirveästi. Liikekin on aika katkonaista, nopeaa", hän analysoi.
"Kompurointi on kiinnostanut minua jo pidemmän aikaa. Jos liike ei olekaan aina vaan virtaavaa ja sidottua, jos se onkin jotakin muuta. Olen koko ikäni tanssinut korkkareissa. Kuinka me niissä kompuroidaankaan ja säilytetään ylpeys. Vai säilytetäänkö?"
Koski Dance Companyn tilausteoksessa näyttämöllä on viisi naista: Miina-Anniina Heiskanen, Milla Keskitalo, Heli Pippingsköld sekä vierailijat Liisa Heikkinen ja Minttu Pietilä.
Naisia, joilla on korkeat, korkeat korot.
"Kyllä tämä varmaan on naisellinenkin teos, kun koreografikin on nainen", Milla Virtanen nauraa.
"Nyt kun katsoin läpimenoa, teoksella on selkeästi jotakin tekemistä selviytymisen kanssa."
Harjoitussalissa laulaa aluksi katalonialainen sopraano Montserrat Caballé.
"Osa on äänisuunnittelija Anssi Laihon omaa materiaalia, osa valmista musiikkia. Niitten miksaus on mielenkiintoinen. Aina sekoitan. Koska maailmassa on niin paljon ihanaa jo valmista musiikkia."
5th Floorissa käytetään myös 1950-luvun elektronista äänimaailmaa.
"Tykkään ihmetellä. Ihastuttaa ja vihastuttaakin", Virtanen toteaa.
Hän pitää huolta, etteivät tanssijat ole lavalla toistensa tai koreografin klooneja.
"Tämän teoksen tanssijat ovat erityyppisiä keskenään. Voimakkaita tanssijoita ja esiintyjiä. Koreografina haluan, että tanssijan oma persoona pääsee mukaan. En halua tehdä koreografiaa, jossa kaikki on prikulleen. Energiat ja tunnelma, joka välittyy, ovat olennaisia."
Virtanen korostaa, ettei 5th Floorissa ole tarkoitus antaa vastauksia mihinkään.
"Tanssiteatteri on parhaimmillaan, kun se on kontaktissa maailmaan ja sen menoihin. Tanssiteatteri on minulle fantasiaa realismista. Siksi rakastan teatteria, kun siellä on kaikki mahdollista."
Ouluun on perustettu uusia ammattimaisia tanssiryhmiä, esimerkiksi juuri Koski Dance Company ja HAHAHA Dance Company. Miten tervehdit tätä kehitystä?
"Näyttää siltä, että täällä on paljon osaavia tekijöitä, jotka ovat nyt yhdistäneet voimiaan. Se on hieno asia."
"Sekin on kiva, että tarjolla on erilaista. Kun ihmisillä on erilaisia taustoja, se on rikkaus. Toinen tekee tollaista ja toinen tollaista. Ei tarvitse olla yleistä suuntaa."
Uudet ryhmät tuovat moniäänisyyttä ja viriiliyttä kentälle. Oulussa muhii nyt monenlaista.
Milla Virtanen & Koski Dance Company: 5th Floor. Tuotanto JoJo - Oulun Tanssin Keskus. Valvesali 16.1.-15.2.
Milla Virtasen sooloteos It’s All Over Now, Baby Blue Valveella 27.2., 28.2. ja 1.3.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva