Brändi herätti Oulussa värikeskustelun

Minna Akimo Kaleva
Oulu Oulun kaupungin uusi brändikäsikirja ei ole mikään kansalaisen opaskirja, sanoo kaupungin viestintäjohtaja Sirkka Keränen. Nyt uudistettu brändi yhtenäistää kaupungin organisaation, eri liikelaitosten sekä muiden Oulun logon alla toimivien laitosten graafisen ilmeen.
"Brändiasiakirja helpottaa tiedottajien ja johdon työtä. Nyt meillä on yhteinen käsitys siitä, mihin viestinnällä pyritään", Keränen kertoo.
Uuteen brändikäsikirjaan on tiivistetty selkeät ohjeet siitä, mitä ja miten Oulusta ja oululaisuudesta halutaan viestiä.
Oulun graafinen ilme on edelleen värikäs. Oululaisuutta kuvaavat punainen, violetti, oranssi, sininen ja vihreä.
Väripsykologiasta ei kuitenkaan ole kyse, vaan ennemminkin symboliikasta, sanoo suunnittelujohtaja Juha Mikkilä Mainonnan työmaa -mainostoimistosta.
"Väreillä on toki paikallisia ja kansainvälisiä merkityksiä. Esimerkiksi sininen on aina ollut suomalaisille tärkeä väri. Käytännössäkin värejä tarvitaan: niiden avulla esimerkiksi eri liikelaitokset voidaan erottaa toisistaan", Mikkilä sanoo.
Oulun kaupungin logon värimaailman karsiminen vaikuttaa myös kuluihin. Aiemmin Oulun logossa oli kahdeksan värikästä palloa, nyt päävärejä on puolet vähemmän. "Neljällä värillä painotuotteiden kustannukset ovat halvemmat", Keränen sanoo.
Oulun kaupungin tunnuslause Oulu Capital of Northern Scandinavia (Oulu - Pohjois-Skandinavian pääkaupunki) on herättänyt kysymyksiä siitä, eikö Oulussa tiedetä, ettei kaupunki kuulu Skandinaviaan.
Kyllä tiedetään, viestintäjohtaja vastaa.
"Skandinavialla ei tarkoiteta maantieteellistä sijaintia, vaan kulttuuria. Kulttuurisestihan me olemme osa Skandinaviaa. Maailmalla Skandinavia on hyvin tunnettu ja siihen liitetään myönteisiä mielikuvia. Alueen pääkaupunki me taas olemme jo faktojen perusteella, sillä Oulun seudulla on yhtä paljon asukkaita kuin koko Norbottenin alueella."
Mainostoimistossa ja kaupungin viestinnässä on mietitty myös oululaisuuden ydintä. Työryhmä päätyi ajatukseen, että Oulu on älykäs, rohkea ja reilu. Näihin määreisiin sisältyvät vanhat oululaiset valttikortit eli vahva ict-osaaminen ja periksiantamattomuus. Vaikeuksien edessäkään Oulussa ei ole luovutettu, vaan täällä on tehty työtä oman hyvinvoinnin eteen.
Vaikka kuviot ja värit ovat uudet, viestintäjohtajan mukaan Oulun brändin ydin on pysynyt samana vuosikymmenet.
"Teknologiakaupunki Oulu on edelleen parhaiten onnistunut kaupunkibrändi koko maassa. Eikä se ole siitä miksikään muuttunut. Oulun perusjuttu on edelleen sama."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva