Online-karaokea maailmalle

Carita Forsman Kaleva
Oulu Ouluun on viimeisten seitsemän vuoden aikana syntynyt lähes viisikymmentä uutta yritystä, jotka tekevät sisältöjä tai palveluja digitaalisiin jakelukanaviin.
Siinä kylliksi syytä, miksi Business Oulu teetti selvityksen, joka antaa kokonaiskuvan alasta ja sen ongelmista. Kyseinen Digitaalisen jakelun ekosysteemit -selvitys valmistui viime vuoden lopulla.
Tarkastelussa ovat musiikki- , peli-, lehti-, kirja-, video- ja elokuva-alojen ekosysteemit.
"Olen noin viitisen vuotta ollut tekemisissä oululaisten luovien alojen toimijoiden kanssa. Esiin nousee jatkuvasti kysymys, miten tuotteita voidaan jakaa nimenomaan digitaalisessa muodossa. Alalta puuttui koottu tieto, jolla aloitteleva yritys pystyy välttämään suurimmat sudenkuopat", selventää Business Oulun luovien alojen asiakkuuspäällikkö Heikki Tunkkari.
Oulussa on tällä hetkellä noin tuhat luovien alojen yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin 2 500 ihmistä. Trendi on siis nouseva ja vakavasti otettava.
"Tuosta määrästä noin 400 voidaan laskea kuuluvan laajeneviin ja skaalautuviin yrityksiin, joiden menestysodotukset ovat korkealla. Meillä on kaiken kaikkiaan pari sataa IT-alan start up -yritystä, joista peräti 40 prosenttia on luovien alojen yrityksiä. Start up -yrityksellä tarkoitetaan nimenomaan kansanväliselle markkinoille tähtääviä yrityksiä", tarkentaa Tunkkari.
Ensimmäiset tällaiset yritykset ilmestyivät Oulun alueelle Tunkkarin mukaan vuonna 2006 ja määrä on koko ajan kasvanut.
"Tällä hetkellä yrityksiä tulee vuosittain lisää 10-15 kappaletta. Määrä on niin iso, että osa niistä väistämättä kuihtuu, mutta joukkoon mahtuu ihan varmasti menestystarinoitakin", ennustaa Tunkkari.
Yksi raportin esille nostamista yrityksistä on oululainen SingOn Oy. Se tarjoaa verkon kautta uudentyyppistä kansainvälistä karaokepalvelua.
Idean takana on Samu Keränen, 31, joka perusti yrityksensä vuonna 2009. Yhden miehen firmasta on kasvanut neljässä vuodessa yhdeksän henkeä työllistävä yritys.
"Ja aion kuluvana vuonna palkata ainakin kolme työntekijää lisää", hän sanoo.
Alkujaan Keräsen yritysidea lähti pienestä huomiosta tai ongelmasta.
"Ihmiset valittelivat, ettei SingStarissa ole tarpeeksi laulettavaa. Siihen aikaan Spotify teki tuloaan ja ajattelin, miksei samanlaista voisi tehdä nettiin ja laulupelipuolelle. Tavallisesti kotona karaoken laulaminen vaatii kaikenlaisia lisälaitteita, mutta tämä ei. Jos 10 prosenttia ihmisistä tykkää laulaa karaokea, niin asiakaspohjaa pitäisi riittää. Siitä se ajatus lähti", selventää Keränen.
Idea vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta jos Keränen olisi silloin tiennyt millaiseen sopimusviidakkoon hän joutuu, niin ehkä hän olisi miettinyt kaksi kertaa.
"Onneksi en tiennyt!"
"Vielä kaksi kuukautta sitten meillä oli tuskaiset paikat, mutta saimme taaksemme pari uutta rahoittajaa, joilla on rautaiset kontaktit ja osaaminen", Keränen iloitsee.
Tämä kevään aikana SingOn-palvelun on tarkoitus laajentua Englantiin ja vuoden 2014 aikana Yhdysvaltoihin.
Online-nettipalveluiden suurin ongelma on tekijänoikeussopimukset.
"Kyse on siitä, että ala on niin uusi, etteivät oikeuksien omistajat pysty toimimaan kanssamme suoraan. Meille on tärkeää, että toimimme laillisesti ja meillä on kaikki lisenssit kunnossa. Tuotannon alkulähteet eli säveltäjien ja sanoittajien pitäisi saada työstään oikean suuruiset korvaukset", sanoo tuotekehitysjohtaja Tommi Halonen, 33.
"Esimerkiksi Spotifysta artistit eivät saa yhtä suuria korvauksia kuin he saisivat myydyistä äänitteistä ja levy-yhtiöt ottavat omansa. Siis myös turhia väliportaita on välissä", lisää Keränen.
"Nyt neuvottelemme tekijänoikeusasioista sekä Teoston ja eri kustantajien kanssa. Jos vastassa olisi yksi taho, tämä olisi paljon helpompaa", jatkaa Halonen.
Tämä näkyy loppupeleissä SingOn-palvelun laulutarjonnassa. Sen kappalevalikoimasta vain 10 prosenttia on kotimaista.
"Meille on mahdotonta lähteä solmimaan yksittäisiä sopimuksia, koska jopa yksittäisten kappaleiden oikeudet ovat eri tahojen hallussa. Englannissa on vain yksi taho, joka hoitaa kaikki - sellainen systeemi pitäisi olla Suomessakin", miehet toivovat.
SingOn Oy:llä oli toimipiste Helsingissä, mutta Ouluun asettuminen on miesten mielestä oikea ratkaisu.
"Yrityksen pyörittäminen on Oulussa edullisempaa ja osaajia on enemmän. Rehellisesti on myös annettava kiitoksia myös Business Oululle, joka on ollut erittäin aktiivinen nuorten yritysten tukija", sanoo Halonen.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva