Meriyhteys Ruotsiin toimi hetken

Oulusta pääsi matkustajalaivalla Perämeren yli Ruotsiin kesällä 1967 sekä 1968. Liikennöintiä hoiti kaksi ikäloppua matkustaja-alusta s/s Coccolita ja s/s Oulutar. Laivat omisti kokkolalainen M.Rauanheimo Oy, jonka takana oli kuuluisa 1930-luvun ja sota-ajan suomalainen laivanvarustaja Ragnar Nordström.
Oululainen kirjailija Joni Skiftesvik kertoi elokuussa 2007 Kalevassa, että talousvaikeuksiin sotien jälkeen ajautunut Ragnar Nordström ryhtyi Oulun matkustajaliikenteeseen rahoittajapankin patistelemana.
Toiminta oli kuitenkin tappiollista ja Oulun meriyhteys loppui lyhyeen.
Kaleva uutisoi Coccolitasta torstaina 10. elokuuta 1967. Laiva lipui varhain edellisenä aamuna Oulun Toppilan satamaan. Ruotsista saapui Ouluun vain 38 henkeä, mutta ensimmäiselle matkalle Oulusta Ruotsiin lähti 138 matkustajaa ja neljä autoa.
"Oululaiset ovat innostuneet mahdollisuudesta päästä merelle ja niinpä yhdeksän matkan hyttipaikat on loppuunmyyty".
Laiva liikennöi Oulun ja Skellefteån välillä vain viikon. Erikoismatka Kokkolan kautta Tukholmaan Ruotsi-Suomi -maaotteluun oli ohjelmassa 17. elokuuta.
Luulajan ja Oulun väliä Coccolita kulki 22.8.-10.9.1967.
Kesällä 1968 matkustaja-alus Oulutar liikennöi lahden yli, ja senkin toiminta tyssäsi pikaisesti kannattamattomana.
Oulutar eli vanha Wellamo liikennöi aikaisemmin eri reiteillä Helsingistä Viroon, Saksaan, Tanskaan, Englantiin ja Ruotsiin. Oulun jälkeen sitä käytettiin kesä Vaasassa Ruotsin reiteillä, kunnes Oulutar nostettiin romutettavaksi 1969.
Coccolita ajoi alkuaikoina Tukholmasta Turkuun, Helsinkiin ja Riikaan, ja 1960- ja 1970-luvuilla Helsingistä Travemündeen sekä Maarianhaminasta Tukholmaan. Laiva romutettiin 1971.
Erkki Hujanen



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva