Kivisydän tavoitesyvyydessä

Matti Heikura, Sanna Räihä Kaleva
Oulu Kivisydämen rakentaminen on edennyt toistaiseksi täysin suunnitelmien mukaisesti. Projekti-insinööri Jarkko Meriläisen mukaan tunneli on jo alittanut Aleksanterinkadun.
"Nyt ollaan 22 metriä merenpinnan alapuolella, eli lähes tavoitesyvyydessä. Jatkossa louhinta etenee jo lähes vaakatasossa", Meriläinen kertoo.
Oulun Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Lauri Mannisen mukaan on jo tehty alustavia suunnitelmia siitä, että Kivisydäntä esiteltäisiin jollakin lailla kaupunkilaisille esimerkiksi ensi syksynä Oulun päivien aikana.
Isoja ryhmiä työmaalle ei kuitenkaan voi viedä vielä turvallisesti, mikä saattaa vielä rajoittaa itse parkkihallissa vierailua.
Tilanne on Mannisen mukaan toinen viimeistään siinä vaiheessa, kun hallissa voi käyttää vieraita esimerkiksi pikkubussilla.
Tunnelityömaa on edennyt nyt vajaat 160 metriä torinrannasta keskustaan päin. Tunneli saavuttaa lähipäivinä piirustuksiin merkityn ensimmäisen kiertoliittymän kohdan.
Meriläisen mukaan kallio on ollut hyvin louhittavaa ja vastaan tullut kiviaines on vastannut hyvin pitkälle sitä, mitä maaperän ennakkokartoituksessa oli saatu selville.
Louhinnan kannalta huonompaakin maa-ainesta on tulossa vastaan. Sellaista löytyy etenkin Otto Karhin puiston alapuolelta, mutta sinne saakka työt ehtivät vasta noin vuoden kuluttua.
Toisen sisäänmenoaukon työt etenevät avolouhoksena Hallituskadun ja Mäkelininkadun kulmauksessa. Kun louhinta saadaan valmiiksi, rampin päälle rakennetaan betonikansi ja kadut palautetaan taas normaaliin käyttöön.
Jarkko Meriläinen arvioi, että avolouhinta saadaan päätökseen helmikuussa ja kansi valmistunee lokakuussa. Tämän jälkeen katujen saattaminen käyttökuntoon on kaupungin tehtävä.
Hallituskadun ajoramppia louhitaan tässä vaiheessa vain Mäkelininkadun alle asti. Työ jää tämän jälkeen odottamaan, että itse Kivisydämen työt etenevät. Noin kahden vuoden kuluttua kallioparkin tunneli nousee ylös ja yhdistyy Mäkelininkadun kohdalla Hallituskadun ramppiin.
Tällä rakennusjärjestelyllä päästään siihen, että parkkitunnelista louhittava kiviaines kuljetetaan pois vain torinrannan kautta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva