Järjestäjä Sir Ester ja kolmas soitto

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu Kun kello näyttää illalla 18:50, Oulun kaupunginteatterin järjestäjä Ari Laurinaho istuutuu työpöytänsä ääreen ja kuuluttaa: "Tämä on ensimmäinen soitto. Näytelmä Kauppamatkustajan kuolema alkaa suurella näyttämöllä kymmenen minuutin kuluttua."
Ari Laurinaholle alias Esterille Arthur Millerin Kauppamatkustaja on 152. näytelmä, jossa hän toimii järjestäjänä. Lisäksi hänellä on pieni rooli tarjoilijana.
Esteri tulee töihin tuntia ennen näytöstä. Hän kurkistaa, että lavasteet alkavat nousta oikeaan tahtiin. Käy katsomassa, että kampaamo toimii. Tarkistaa, että kaikki näyttelijät ovat paikalla.
Esitys ei ala ennen kuin Esteri antaa siihen luvan.
Järjestäjä voi olla yleisölle tuntematon tekijä, vaikka oikeasti hän toimii kuin synapsi hermosolujen välillä: järjestäjän kautta viestit, impulssit, siirtyvät tekijäryhmästä toiseen.
Järjestäjällä on jatkuva radiopuhelinyhteys valo-ohjaamoon, ääniohjaamoon, näyttämömestariin, köysistöön.
"Kun on ongelmatilanne, kaikki lipsahtaa minun kontolle. Näyttämömestarin kanssa ryhdyn ratkaisemaan, mitä tehdään. Ilmoitan myös yleisölle, mitä on tapahtunut ja miten jatketaan. Jos joudutaan katkaisemaan koko näytäntö, olen yhteydessä valo-ohjaamoon, että ruvetaan nostelemaan saliin valoja ja pudotetaan esirippu."
Jos näyttelijä puuttuu tai kulissit kaatuvat, Esteri on heti kuvassa mukana.
"Kun nykyinen teatteritalo avattiin 1972, meillä ei ollut kuulutusjärjestelmää. Oli vain pirrikello, jota soitettiin."
Sitä ennen käytettiin gongia.
"Piti oikein opetella, miten gongiin lyödään, että se soi kauniisti", Esteri muistelee.
Kaikki kutsuvat Ari Laurinahoa Esteriksi - paitsi äiti joskus. Nimi tarttui nuorena poikana vaellusretkeltä Puolangan Hepokönkäälle. Satoi kuin Esterin perseestä.
"Sanonta jäi kavereilleni mieleen, ja he alkoivat kiusoittelemaan minua sillä. Siitä se sitten jäi", Esteri kertoo.
Esteri on täynnä teatterijuttuja. Järjestäjän työn ohella hän viihtyy näyttämöllä. Esteri oli mukana jo pienen näyttämön eli Hilikun ensimmäisessä esityksessä, joka oli Aku-Kimmo Ripatin Tervahanhi lennä tänne.
Tervahanhi ja Paavo Liskin ohjaama Kalevala vierailivat Helsingissä loppiaisena 1973.
"Presidentti Kekkonen istui katsomossa Vanhalla ylioppilastalolla. Kun juoksimme näyttämölle Oulu palaa -kohtauksessa, minä kaaduin kirveen kanssa ja kirves lipsahti Kekkosen jalkoihin", Esteri kauhistelee.
Esteri pestattiin Oulun kaupunginteatteriin ensin avustajaksi. Esiintymiskokemusta oli SKDL:n nuorisoliiton Punasolu-kuorosta.
"Punasolu oli ensimmäinen ohjelmaryhmäni. Eräällä kurssilla 1971 oli Kom-teatterilaisia opettamassa. Kom-teatteri oli juuri perustettu. Kaj Chydenius teki meille lauluja, jotka itse sanoitimme. Sinä kesänä näin Suomenlinnassa Kom-teatterin esittämänä Lauri Siparin näytelmän Suomen kuningas. Se oli nuorelle uskomaton teatterikokemus, kun siellä oli kavereita näyttelemässä."
Seuraavana vuonna Pentti Pesä ohjasi Suomen kuninkaan Oulun Työväen Näyttämölle ja Oulun ylioppilasteatterille.
Ja Esteri oli tietysti mukana.
Esteri rakastaa musikaaleja, operetteja ja oopperaa. 152 näytelmän lisäksi hän ollut järjestäjänä 25 Oulun oopperassa. Kauppamatkustajan tarjoilija on Esterille 50:s näytelmä, jossa hänellä on rooli tai useita rooleja.
"Peter Panissa olin Hoikka, yksi Kadonneista pojista. Se oli kiva rooli", Esteri kertoo. "Näytelmässä Kuinka äkäpussi kesytetään esitin kohtalaisen ison roolin, jota Shakespeare ei ollut koskaan kirjoittanut. Näyttelin parenteesit eli näyttämöohjeet. Roolini oli järjestäjä ja teatteriseurueen johtaja Sir Ester."
Juhani Peltosen Elmossa Esterillä oli 11 roolia, Joni Skiftesvikin Katsastuksessa 7.
"Minähän olen aina käytettävissä, kun olen aamua-iltaa talossa kuutena päivänä viikossa. Varmaan osaamistakin on jonkun verran, kun olen saanut 50 näytelmään itseni ängättyä."
Kolmas soitto: esitys alkaa.
Esteri antaa radiopuhelimeen komennon: "Nyt lähdetään!"



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva