Hönttämäestä Jääliin ykkösluokassa

Markku Rättilä Kaleva
Oulu Kaupunki rakentaa lähivuosina uuden kuntoreitin Hönttämäestä Jääliin. Se yhdistyy kantakaupungin päässä Hiukkavaara-Auranmaja-reittiin.
Viitisen kilometriä pitkä väli on yksi pala uuden Oulun kuntoreittiverkostoa, joka hiljalleen nivotaan yhteen yhdysväylillä.
Esimerkiksi Jäälistä reittiä on tarkoitus tulevaisuudessa jatkaa Kuusamontien pohjoispuolelle Kiimingin kaupunginosaan asti jolloin on mahdollista liikkua yhtenäistä reitistöä pitkin Oulujoen pohjoispuolen alueella kymmeniä kilometrejä.
Uutta reittiä esiteltiin kaupunkilaisille keskiviikkona Laivakankaan koululla.
Kuntoreitti oli ollut Kiimingin kunnan hankelistalla pitkään ja sille yritettiin tuloksetta löytää sopivaa väylää, yhdyskuntainsinööri Mikko Ukkola Oulun kaupungin katu- ja viherpalveluista sanoo.
"Nyt haetaan sellaista kompromissia, että reitti saadaan aikaiseksi. Tärkeää on, että se sijoittuu lähelle asutusta mikä palvelee parhaiten asukkaita."
Suunnitelmien tekeminen kaupungin omille maille on helppoa. Ongelmana on, että osa alueista joille reitti voisi sijoittua on yksityisomistuksessa.
Yksityismailla reitti ei voi mennä mistä tahansa. Keskustelutilaisuuksissa maanomistajat pääsevät kertomaan oman näkemyksensä asiasta.
Hönttämäen ja Jäälin välistä tulee ykkösluokan pääkuntoreitin tasoinen, jollaisia Oulussa on jo useita. Reitti valaistaan, pinnoitetaan kivituhkalla ja siitä tehdään niin leveä että siihen voidaan vetää talvella perinteisen hiihdon ladut molemmille reunoille ja keskelle jää vielä tilaa luistelu-uralle, projektipäällikkö Erkki Sarjanoja hankkeen suunnittelusta vastaavasta Ramboll Finland Oy:stä sanoo.
"Kesäaikaan pinta sopii hyvin paitsi juoksuun ja kävelyyn, myös pyöräilyyn."
Koiralatua välille ei tule. Toisaalta reittiä ei saa ajella moottorikelkalla tai muilla moottoriajopeleillä.
Vastaavia reittejä on muun muassa Hiukkavaarassa ja Auranmajalla, Sarjanoja vertaa.
Reitille kaavaillaan yhtä tai kahta kuntoilupistettä. Toinen niistä voisi Sarjanojan mukaan sijoittua Laivakankaan koululle, toinen Ylikiimingintien pohjoispuolelle Palokankaalle. Kuntoilupisteisiin tulee kuntovälineiden lisäksi pöytä ja penkit sekä mahdollisesti tulentekopaikat.
Hintaa ykkösluokan väylälle kertyy noin 100 000 euroa kilometriä kohti.
"Kokonaishinnassa puhutaan useista sadoista tuhansista euroista", Sarjanoja toteaa.
Reitin yleissuunnitelma valmistuu helmikuussa. Yleissuunnitelmassa esitellään vasta se, mistä reitti voisi kulkea. Sen jälkeen asia etenee lautakuntakäsittelyyn.
Kun lautakunta on hyväksynyt suunnitelman, sille voidaan lähteä hakemaan toteutusrahaa. Mitään päätöksiä ei vielä ole tehty sen kummemmin rahoituksesta, kuin toteutuksestakaan. Siksi myöskään rakentamisaikataulua ei ole olemassa.
"Vie varmasti vuosia, ennen kuin reitti on valmis", Sarjanoja sanoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva